TEST: Renault Megane nr. 6 – feltets nyeste skuffer

GOLF-KLASSE-STORTEST: Jeg har kørt syv modeller i Golf-klassen, og rangerer dem fra nr. 7 til nr. 1 over 14 dage – med en ny bil på kuffertogkoerehandsker.dk hver anden dag. Vi startede bagfra med Toyota Auris, der blev nr. 7, og i dag er det den helt nye Renault Menage der bliver nr. 6 i et stærkt felt.

Den nye Renault Megane ser fremragende ud. Men brugeroplevelsen halter, og så bringer den absolut intet nyt med til fest i Golf-klassen.

Den nye Renault Megane ser fremragende ud. Men brugeroplevelsen halter, og så bringer den absolut intet nyt med til fest i Golf-klassen.

Feltet tæller i tilfældig rækkefølge Volkswagen Golf, Kia Ceed, Renault Megane, Opel Astra, Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308. Det er de syv mest interessante biler i Golfklassen med nye downsizede turbobenzinmotorer lige nu. Testbilerne er valgt med næstlaveste udstyrsniveau – som oftest er det hvad køberne vælger.

Biler som Skoda Octavia, Seat Leon, Honda Civic, Hyundai i30, Mazda 3 og Nissan Pulsar kunne også have været med. Men de fås ikke med de bette 3-cylindrede turbomotorer, som størstedelen af testfeltet har, og det er dem der er omdrejningstemaet i testen. Renault Megane og Toyota Auris er undtagelserne, men Megane er spritny på markedet, og Toyota er ny i turbofeltet, så de er med på wildcards.

Som nyhed er forventningerne naturligvis tårnhøje til den nye Renault Megane. Den ser nemlig skarp ud, og med nye turbomotorer og en giftig frapris på 189.900 kr., ligner den på mange måder en førsteudfordre til klassefavoritterne Volkswagen Golf, Ford Focus, Peugeot 308 og den suveræne nye Opel Astra. Og det er i virkeligheden fordi forventningerne er så høje, at Megane ender med at skuffe fælt. I en tilstræbt objektiv verden ville den måske have kæmpet med om 4.- 5. pladsen i den her test. Men som den nyeste i feltet, burde den bidrage med afgørende nyt eller i hvert fald være tæt på niveau med de bedste. Det er den ikke, og det tæller i min optik ned, at den ikke er bedre end den efterhånden et par år ældre konkurrent, der ender med at tage 5. pladsen. Derfor må Renualt Megane tage til takke med en 6. plads.

Skærmen er stor, men grafikken er middelmådig og menuerne ikke oplagt intuitive.

Skærmen er stor, men grafikken er middelmådig og menuerne ikke oplagt intuitive.

Hvis vi starter der hvor skoen trykker allermest, så er det i kabinen. Designet er anstændigt og den store centralt placerede skærm, sender forventningerne i vejret. Men grafikken er nærig i forhold til f.eks. hos Volkswagen, og intuitivt er den heller ikke et instinktivt hit. Det kræver en del tilvænning at finde rundt i menuerne, og her burde Renault ringe til Apple og booke et kursus i intuitiv menu-opbygning. Men det der skurrer mest i mine øjne er materialekvaliteten i kabinen. Den er definitivt et niveau under de ovennævnte klassefavoritters. Hvis Megane havde været en ny koreansk bil, så havde den indfriet forventningerne. Men som europæer er forventningerne til materialekvalitet og finish bare højere, og i den nye Megane ser det ærligt talt ud som om, at det er et hold fra datterselskabet Dacia, der har været på spil.

Tager I pis på mig? Hvorfor skal Renaults nøgle være dobbelt så stor og klodset, som konkurrenternes?

Tager I pis på mig? Hvorfor skal Renaults nøgle være dobbelt så stor og klodset, som konkurrenternes?

For at understrege at Renault har fået fingrene i en omgang kasseret legoklods-plastik, så er deres stupide nøgle også udført i en kvalitet, man forventer af ting der graves ud af bugen på et Kinder-æg. At Renault ydermere insisterer på at holde fast i et nøglekort, der er på størrelse med en mindre mobiltelefon, gør ikke brugeroplevelsen bedre. Hvorfor skal Renaultejerne plages med så gennemført klodset en nøgle? Sidst men ikke mindst så er bagsædepladsen  blandt feltets dårligste. Jeg kan som middelhøj mand på 1,81 meter godt sidde bag mig selv. Men kun lige og der er ikke mange centimeter fra mit knæ til ryglænet på forsædet.

Køreoplevelsen er ikke så ringe endda. Motoren har kræfter nok til bilen med sine 130 hk, og fordi den er firecylindret, er motorgangen relativt viberationsfri. Den seks-trins gearkasse fungerer også problemfrit og styrtøjet føles anstændigt. Den er mere indlevende og dynamisk end Toyota Auris, men at kalde den underholdende ville være en overdrivelse. Den er gedigne og solid men intet udover det usædvanlige. Brændstoføkonomisk er den opgivet til 18,9 km/l, og det gør den til testens tørstigste. Alle de andre testmodeller ligger over 20 km/l, med Peugeots 308’er (der også har en 1,2 liters turbomotor) som mesteren med 25 km/l. I en tid hvor brændstoføkonomi efterhånden er vigtigere end hestekræfter og 0-100 km/t-tider, der må Renault tilbage til laboratoriet og finde nogle flere km/l.

Renault Megane har klassens fedeste baglygter, og Renaults brug af LED-lygtebånd er genial.

Renault Megane har klassens fedeste baglygter, og Renaults brug af LED-lygtebånd er genial.

Der hvor jeg er mest benovet over den nye Renault Megane, er på det udvendige design. Den ser rigtigt godt ud, og især brugen af LED-lygtebånd i både forlygter og baglygter, giver bilen en skarp karakter. Normalt er et fedt design i mit subjektive automobilunivers en af de mest afgørende parametre, når en bil skal vurderes. Og i det her felt, er Megane blandt de tre smukkeste biler. Men fordi dens kabine er så stor en skuffelse og dens motor intet udover det usædvanlige, så ender det fede design med at kæmpe en ensom kamp for en bil, der ærligt talt opleves overraskende ordinær. Sidst men ikke mindst er det prisen, der starter ved 189.900 kr., og dermed gør Megane til testens billigste bil sammen med Kia Ceed. Men som altid er det for en relativt beskedent udstyret basismodel. Lige så snart du går en motorversion og et udstyrsniveau op, så havner vi ombord i testbilen til 253.900 kr., og så er slagtilbudsmærkatet erstattet af en pris, der placerer Megane fuldstændigt på niveau med konkurrenterne. Med en tammere kabine, dårlig bagsædeplads og en mere tørstig motor, så rækker det altså ikke længere end til en 6. plads i det her felt.

 

FAKTA: Renault Megane

Testbil: Renault Megane 1,2T 130 hk ZEN

Pris: 253.900 kr.

Motor: R4 1,2 liters benzinturbo

Ydelse og moment: 130 hk og 205 Nm

Præstationer: 0-100 km/t på 10,6 sekunder og en topfart på 197 km/t

Billigste Renault Megane model: 189.900 kr.

8 thoughts on “TEST: Renault Megane nr. 6 – feltets nyeste skuffer

  1. Jeg er først fornylig blevet bekendt med denne hjemmeside “Kuffert og kørehandsker” – hold da op for en hjemmeside med flotte billeder og god tekst. Det kunne de andre danske hjemmesider og magasiner om biler sgu godt lære noget af.

  2. Hvordan kan det være du sammenligner Renault 1.2 130hk benziner (18,9km/l) med Peugeots 110hk motor (25km/l), når peugeot også har en med 1,2 130hk.
    ville det ikke være mere fair at sammenligne 2 ens, når de nu findes?

    Ellers fin anmeldelse!

  3. Tak for din gennemgang af den nye Renault Megane.
    Jeg savner dog din analyse af dens affjedringssystem som er mig meget magtpåliggende, det skal være så soft som muligt pga. dårlig ryg.
    Jeg har læst andre anmeldelser hvor netop affjedringen giver Megane bedste karakter i Golfklassen.
    Håber du svarer, jeg står og skal købe ny bil.
    Med venlig hilsen
    Jan T.

    1. Hej Jan,
      Megane er absolut til den bløde side, og hvis det er et afgørende kriterie, er den et godt bud på en klassevinder. Alternativt kan du prøve en Citroen eller den nye DS4, de er også meget komfortable. Og husk – undgå store fælge og lavprofildæk. Det er rædsomt for kørekomforten.
      De bedste

      1. jeg takker dig mange gange. Jeg kunne ikke have fået et bedre svar.
        Forhandlerne er ikke særlig informative, trods det man spørger ind til det.
        Mvh. jan T.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s