TEST: Volkswagen Golf nr. 4 – Ekstremt højt bundniveau er ikke altid nok…

GOLF-KLASSE-STORTEST: Den er forbandet perfekt, men alligevel når den ikke ind i Top 3. Volkswagen Golf mangler lige præcis den passionstændende detalje, der giver mig lyst til at vælge den over alle andre.

Jeg har kørt syv modeller i Golf-klassen, og rangerer dem fra nr. 7 til nr. 1 over 14 dage – med en ny bil på kuffertogkoerehandsker.dk hver anden dag. Vi startede bagfra med Toyota Auris, der blev nr. 7. Så fulgte Renault Megane og Kia Ceed og i dag er vi nået til 4. pladsen, der indtages af klassens nestor og navngiver Volkswagen Golf.

Volkswagne Golf indtager 4. pladsen på et virkeligt højt bundniveau på alle punkter. Den mangler dog en begejstrende spidskompetance, for at slå hul på Top 3.

Volkswagne Golf indtager 4. pladsen på et virkeligt højt bundniveau på alle punkter. Den mangler dog en begejstrende spidskompetance, for at slå hul på Top 3.

Feltet tæller i tilfældig rækkefølge Volkswagen Golf, Kia Ceed, Renault Megane, Opel Astra, Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308. Det er de syv mest interessante biler i Golfklassen med nye downsizede turbobenzinmotorer lige nu. Testbilerne er valgt med næstlaveste udstyrsniveau – som oftest er det hvad køberne vælger.

Biler som Skoda Octavia, Seat Leon, Honda Civic, Hyundai i30, Mazda 3 og Nissan Pulsar kunne også have været med. Men de fås ikke med de bette 3-cylindrede turbomotorer, som størstedelen af testfeltet har, og det er dem der er omdrejningstemaet i testen. Renault Megane og Toyota Auris er undtagelserne, men Megane er spritny på markedet, og Toyota er ny i turbofeltet, så de er med på wildcards.

Faste læsere af min blog og mine skriverier i Berlingske og BT vil vide, at jeg har et ambivalent forhold til Volkswagen Golf. Den er på mange måde den perfekte mellemklassebil, og det vidner dens popularitet da også om. Den er sin klasses mest solgte bil i Europa og lige så vigtigt et produkt for Volkswagen som rundstykket er for den lokale Guldbager. Den har ingen åbenlyse fejl, og den er derfor objektivt set svær at kritisere. Prisen har i Danmark til tider været et teoretisk handicap, men i praksis har kunderne bidt til bolle alligevel. Læg dertil et motorprogram bredere end en kinesisk motorvej, og der har ikke været noget at komme efter.

Alligevel er den ikke sådan lige til at holde af. Den lader til at have så travlt med at gøre alting godt, at den glemmer at være virkelig imponerende på noget punkt. Testbilen er i testens ånd udstyret med Volkswagens relativt nye 3-cylindrede 1,0 liters TSI turbobenzinmotor, der i Golf yder 115 hk og 200 Nm. Den er testen letteste motor, og det giver den positive point på kontoen, men det er ikke noget du for alvor mærker bag rattet. Den har godt med power, og den 6-trins manuelle gearkasse er umulig at sætte en finger på. Den skifter konstant og gearene er velafstemt. Brændstoføkonomisk tjekker Golf ind med 23,3 km/l. Det er det samme som den testede Opel Astra og kun overgået af den testede Peugeot 308 1,2T, der kører 25 km/l.

Kabineoplevelsen er formfuldendt. Golf er ikke smuk indeni. Men den er stram og elegant. Knapperne sidder hvor knapperne skal sidde, og infotainmentsystemet er blandt klassens bedste. Bagsædepladsen er blandt testens mest gavmilde, så heller ikke der kan den troværdigt kritiseres.

Nu kan du med god ret sidde tilbage og tænke: “Undskyld – men hvis den er så umulig at sige noget dårligt om, hvorfor bliver den så ikke placeret bedre end nr. 4?”

Det skal jeg sige dig. Det gør den ikke, fordi de tre resterende konkurrenter tænder mig mere. På kuffertogkoerehandsker.dk er det mig som bilentusiast, der dømmer på subjektive kriterier som køreglæde, design og x-factor. Det betyder ikke at værdi-for-pengene ikke tæller, men det tæller ikke så tungt som mine personlige præferencer. Hvis den vigtigste præference var at være fejlfri, så ville Golf være endt som nummer to i denne stortest (nummer ét er nemlig også fejlfri, men mere om det på næste torsdag, hvor vinderen kåres). Men bilerne på anden- og tredjepladsen begejstrer mig bare mere end Golf’en. Så det er ikke fordi Golf er dårligt. Slet ikke. Og det skal nok sidde folk derude, der bliver begejstret hver gang de ser den noble tysker. Men jeg vil have mere. Jeg vil have visuelle lækkerier, underholdende køreegenskaber og store armbevægelser. Eller i hvert fald større end Golf’s, der er det automobile svar på den ordknappe butler, der løser alle opgaver til UG, men som ikke er synderligt underholdende at være sammen med for selskabets skyld. Og det på trods af, at dens 0-100 km/t på 9,7 sekunder er testens hurtigste. Men den lægger bare ikke op til, at det skal være sjovt. Den er fornuftens stemme i automobilt format, og det er givetvis det der gør den så umådelig populær.

Testbilen koster 259.297 kr., og det betyder – for en sjældens gang skyld, at Volkswagen ikke er den dyreste model i en stortest af familiebiler. Men gransker man udstyrslisten står det hurtigt klart, at skal den udstyres som de bedst udstyrede i testen, så flirter vi med 300.000 kr., og så er tyskeren tilbage i rollen som den dyreste. På den anden side har Volkswagen-biler det med at holde brugtvognspriserne bedre end de fleste, så totalt set er den ikke et økonomisk værre køb end de andre biler i testen. Du har bare lidt flere penge bundet i din bil. Så alt i alt er Volkswagen Golf en på mange måder imponerende bil, men det blæser mig ikke bagover, og i et slutfelt med tre andre virkeligt kompetente størrelser, så bliver det ikke til mere end en 4. plads når præmissen er små turbobenzinmotorer og middelsvært udstyrsniveu.

FAKTA: Volswagen Golf 

Testbil: Volkswagen Golf 1,0 TSI Bluemotion Style

Pris: 259.297 kr.

Motor: R3 1,0 liters benzinturbo

Ydelse og moment: 115 hk og 200 Nm

Præstationer: 0-100 km/t på 9,7 sekunder og en topfart på 204 km/t

Billigste Volkswagen Golf model: 259.297 kr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s