TEST: Ford Focus nr. 3 – Når ren underholdningsværdi ikke er nok til sejr

GOLF-KLASSE-STORTEST: Ford Focus er Golfklassens mest underholdende bil, også med en lille turbomotor. Det giver et kæmpe plus. Men kabinen ligner stadigvæk en Nokia-telefon fra 2006, og det koster point i bilæstetens bog.

Jeg har kørt syv modeller i Golf-klassen, og rangerer dem fra nr. 7 til nr. 1 over 14 dage – med en ny bil på kuffertogkoerehandsker.dk hver anden dag. Vi startede bagfra med Toyota Auris, der blev nr. 7. Så fulgte Renault Megane på 6. pladsen, Kia Ceed på 5. pladsen, Volkswagen Golf på 4. pladsen og i dag rammer vi top 3 med Ford Focus.

Ford Focus var først med en 3-cylindret 1,0-liters turbomotor i klassen. Konkurrenterne har imidlertid lukket det forspring, men køredynamisk er den stadigvæk kongen af klassen.

Ford Focus var først med en 3-cylindret 1,0-liters turbomotor i klassen. Konkurrenterne har imidlertid lukket det forspring, men køredynamisk er den stadigvæk kongen af klassen.

Feltet tæller i tilfældig rækkefølge Volkswagen Golf, Kia Ceed, Renault Megane, Opel Astra, Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308. Det er de syv mest interessante biler i Golfklassen med nye downsizede turbobenzinmotorer lige nu. Testbilerne er valgt med næstlaveste udstyrsniveau – som oftest er det hvad køberne vælger.

Biler som Skoda Octavia, Seat Leon, Honda Civic, Hyundai i30, Mazda 3 og Nissan Pulsar kunne også have været med. Men de fås ikke med de bette 3-cylindrede turbomotorer, som størstedelen af testfeltet har, og det er dem der er omdrejningstemaet i testen. Renault Megane og Toyota Auris er undtagelserne, men Megane er spritny på markedet, og Toyota er ny i turbofeltet, så de er med på wildcards.

Ford Focus er elegant udefra, og så pynter de store fælge på det karakterfyldte design.

Ford Focus er elegant udefra, og så pynter de store fælge på det karakterfyldte design.

Ford Focus er en sjov bil, og ved seneste facelift blev styretøj og undervogn endnu skarpere. Nu er det ikke de kraftigste motorversioner jeg har fat i til denne stortest, og så kunne man fristet til at mene, at så kom bilens køredynamisk dyder i anden række. Men jeg anskuer det modsat. Hvis en bil ikke har et kæmpe kræftoverskud, så er det netop vigtigt at styretøj og undervognens evne til at kommunikere med føreren er i top, hvis det skal være sjovt at køre den. Her går Focus 1,0T med 125 hk bare op i en højere enhed. Nuvel – den er sjovere i den 1,5 liters turboudgave med enten 150 hk eller 182 hk, men selv den 125 hk udgave giver mig et bredt smil på læberne. Den er stærk i mellemaccelerationerne, og selvom den ikke er testens stærkeste på moment, hvor den i udgangspunktet yder 170 Nm, så har den en overboost funktions der momentvis giver den 200 Nm, og kalder du alle 200 til tjeneste i en overhaling i tredje gear, så rykker den beskedne motor på imponerende vis. På den måde er motor, undervogn og styretøjet Ford Focus’ hellige treenighed, og det gør den til klassens sjoveste bil – også i udgaven med beskedne 125 hk.

Nu er jeg særdeles subjektiv, når jeg anmelder biler her på kuffertogkørehandsker.dk, og i mit subjektive univers er køreglæde sammen med design de to allervigtigste parametre, når jeg vurderer en bil. Derfor får Ford Focus også kantet sig ind foran Volkswagen Golf, der totalt set har et højere bundniveau. Men den formår ikke at begejstre mig på vejen som Ford Focus, og derfor er Ford’en min nummer tre i denne stortest.

Materialekvaliteten er bedre end i Kia Ceed og Renualt Megane, men designet er langt fra så elegant som i Volkswagen Golf, Opel Astra eller hos kabinekongen Peugeot 308.

Materialekvaliteten er bedre end i Kia Ceed og Renualt Megane, men designet er langt fra så elegant som i Volkswagen Golf, Opel Astra eller hos kabinekongen Peugeot 308.

Ser vi på Focus svagere sider, så er jeg ikke ovenud begejstret for kabinen. Den ligner noget lavet af samme designer som designede for Nokia i starten af dette århundrede. Der er rigtigt mange knapper, og kabinen synes nærmest overdesignet. Der er i min optik for mange streger, kanter og for mange forskellige typer plastik. Lidt nordisk simplicitet ville have klædt den. Læg dertil at bagsædet ikke er videre imponerende sammenlignet med Opel Astra, Volkswagen Golf og Toyota Auris, og bilens tredjeplads hænger i en tynd tråd.

Den kører dog placeringen hjem på et udvendigt design med en stil og en elegance vi skal tilbage til den første generation af Ford Focus for at finde. Den nye Aston Martin inspirerede kromfront klæder Focus, og runder et design af, der indfrier hvad det lover. Ford Focus ligner en underholdende og sporty bil, og det er den. Spørgsmålet den flittige læser nu vil sidde tilbage med er: Hvem vinder så testen? Peugeot 308 1,2T eller Opel Astra 1,0T? Det må du vente til på tirsdag med at få svaret på.

FAKTA: Ford Focus 

Testbil: Ford Focus 1,0T 125 hk Titanium

Pris: 255.510 kr.

Motor: R3 1,0 liters benzinturbo

Ydelse og moment: 125 hk og 170-200 Nm

Præstationer: 0-100 km/t på 11,2 sekunder og en topfart på 193 km/t

Billigste Ford Focus model: 207.990 kr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s