TEST: Peugeot 308 nr. 2 – Klassefavoritten tvunget af tronen

GOLF-KLASSE-STORTEST: Peugeot 308 er på alle parametre en fremragende bil, og jeg knuselsker den stadigvæk. Men den bliver for første gang i to år ikke testvinder. Der er en ny konge af Golfklassen.

Jeg har kørt syv modeller i Golf-klassen, og rangerer dem fra nr. 7 til nr. 1 over 14 dage – med en ny bil på kuffertogkoerehandsker.dk hver anden dag. Vi startede bagfra med Toyota Auris (tryk på bilnavnet for at læse test af den model), der blev nr. 7. Så fulgte Renault Megane på 6. pladsen, Kia Ceed på 5. pladsen, Volkswagen Golf på 4.  Ford Focus på 3. pladsen og i dag er vi nået til testens nr. 2: Peugeot 308.

Elegant og underspillet. Peugeot 308 er en noble størrelse. Den fungerer dog markant bedre som SW, og så er kabinens dens helt store styrke i min optik.

Elegant og underspillet. Peugeot 308 er en nobel størrelse. Den fungerer dog markant bedre som SW, og så er kabinens dens helt store styrke i min optik.

Feltet tæller i tilfældig rækkefølge Volkswagen Golf, Kia Ceed, Renault Megane, Opel Astra, Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308. Det er de syv mest interessante biler i Golfklassen med nye downsizede turbobenzinmotorer lige nu. Testbilerne er valgt med næstlaveste udstyrsniveau – som oftest er det hvad køberne vælger.

Biler som Skoda Octavia, Seat Leon, Honda Civic, Hyundai i30, Mazda 3 og Nissan Pulsar kunne også have været med. Men de fås ikke med de bette 3-cylindrede turbomotorer, som størstedelen af testfeltet har, og det er dem der er omdrejningstemaet i testen. Renault Megane og Toyota Auris er undtagelserne, men Megane er spritny på markedet, og Toyota er ny i turbofeltet, så de er med på wildcards.

Jeg har haft et ømt punkt overfor Peugeot 308 lige siden lanceringen i 2013, og det er kun blevet ømmere i takt med at den blev lanceret som SW-model (stationcar) og med de nye små turbomotorer. Især den 3-cylindrede motorfamilie, der abonnerer på en slagvolumen på 1,2 liter i modsætning til konkurrenternes 1,0 liter, imponerer mig, hver eneste gang jeg komme bag rattet. Den 1,2 liters lille motor kommer i en version uden turbo med 82 hk og i to turboladede udgaver med henholdsvis 110 og 130 hk. Til dagens test er det den 110 hk udgave, der er hevet af stalden. Den er marginalt langsommere fra 0-100 km/t, men med et moment på 205 Nm, er den stadigvæk testens bedste bundtrækker. Læg dertil et opgivet normforbrug på 25 km/l, og Peugeot 308 har fin kurs mod toppen af podiet.

Kabinen er simpel og stilren, med de fleste funktioner samlet i skærmen. Læg dertil at materialekvaliteten er fremragende, og den er i min optik testens bedste.

Kabinen er simpel og stilren med de fleste funktioner samlet i skærmen. Læg dertil at materialekvaliteten er fremragende, og kabine er i min optik testens bedste (modelfoto).

Indvendigt imponerer den med testens lækreste kabine. Designet er minimalistisk og stilrent. Alle unødvendige knapper er støvsuget væk, og funktionerne er (som i Tesla Model S) samlet i bilens infotainmentsystem, der administreres fra en stor trykfølsom skærm midt på instrumentbordet. Fordelen er at bilen visuelt fremstår virkelig lækker og indbydende. Ulempen er, at hver gang du skal justere temperaturen eller skifte radiokanal, så skal du ind på en ny undermenu, og er du samtidigt på vej igennem en kompliceret motorvejsindfletning og har brug for kortet på navigationen, så har vi balladen. Men det er et klassisk fransk eksempel på, at æstetik slår praktisk anvendelighed, og som notorisk æstetiker, så er jeg personligt villig til at indgå det kompromis, for at få så indbydende en kabine. Udover det rene design disker Peugeot også op med en materialekvalitet og finish der gør Golf rangen stridig som den bil der føles mest eksklusiv i feltet, og det er en landevinding som Peugeot med rette kan være stolte over.

På minussiden finder vi et bagsæde, der i den testede 5-dørs hatchback version er tæt på at være klassens nærigste, når det gælder pladsforhold. Her findes kun en rigtig løsning, og det er at smide 15.000 kr. ekstra for stationcarudgaven SW. Den har en længere akselafstand og dermed markant bedre bagsædeplads, og så har den et gigantisk bagagerum, der sender den ind i top tre over klassens mest rummelige biler. Men nu er det ikke SW-modellen der er med i testen, og derfor trækker bagsædepladsen – eller mangel på samme, ned.

Køredynamisk er 308 ikke lige så sjov som Ford Focus. Men den er på fra første speedertryk, og det lille rat som Peugeot insisterer på at montere, er i min optik med til at øge køreglæden med et par procent. Det fordrer mindre ratudslag og sender mine tanker i retning at langt mere sportslige biler. Undervognen er dog først og fremmest komfortabel, og det er dybest set fair nok, da 308 er en familiebil. Den overgås derfor af både Opel Astra og Ford Focus, når det handler om køredynamik.

Sidst men ikke mindst så er Peugeot også skarpe på prisen. Testbilen i udstyrsniveauet Active er glimrende udstyret, og til 236.990 kr., er den næsten 20.000 kr. billigere end testkonkurrenterne Volkswagen Golf og Ford Focus. De penge ville jeg bruge på at opgradere til en SW og tage familien med på en forlænget weekend.

Når nu Peugeot 308 synes så perfekt, hvorfor er den så ikke nr. 1 i stedet for nr. 2? Årsagen er simpel. Den bliver simpelthen slået af en bedre bil, og længere er den egentligt ikke. Læs hvorfor på torsdag, når den sidste af de syv turbomodeller i Golfklassen præsenteres og vurderes.

FAKTA: Peugeot 308 

Testbil: Peugeot 308 1,2T 110 hk Active

Pris: 236.990 kr. (+15.000 kr. for SW modellen)

Motor: R3 1,2 liters benzinturbo

Ydelse og moment: 110 hk og 205 Nm

Præstationer: 0-100 km/t på 12,4 sekunder og en topfart på 188 km/t

Billigste Peugeot 308 model: 207.990 kr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s