Opel Astra nr.1 – Slet og ret fremragende…

GOLF-KLASSE-STORTEST: Skal vi til at kalde Golfklassen for Astraklassen? Nej. Det vil kræve et årti eller to på toppen, men den nye Astra er billigere og bedre end samtlige klassekammerater, og derfor vinder den stortesten.

Jeg har kørt syv modeller i Golf-klassen, og rangerer dem fra nr. 7 til nr. 1 over 14 dage – med en ny bil på kuffertogkoerehandsker.dk hver anden dag. Vi startede bagfra med Toyota Auris (tryk på bilnavnet for at læse test af den model), der blev nr. 7. Så fulgte Renault Megane på 6. pladsen, Kia Ceed på 5. pladsen, Volkswagen Golf på 4. pladsen,  Ford Focus på 3. pladsen, Peugeot 308 på 2. pladsen og i dag er vi nået toppen af listen, der indtages af Opel Astra 1,0T Enjoy.

Formerne er lette og dynamiske, og de matcher bilens karakter. Læg dertil en fremragende pris, fabelagtig motor og fristende ekstraudstyr, og Opel Astra vinder testen sikkert.

Formerne er lette og dynamiske, og de matcher bilens karakter. Læg dertil en fremragende pris, fabelagtig motor og fristende ekstraudstyr, og Opel Astra vinder testen sikkert.

Feltet tæller i tilfældig rækkefølge Volkswagen Golf, Kia Ceed, Renault Megane, Opel Astra, Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308. Det er de syv mest interessante biler i Golfklassen med nye downsizede turbobenzinmotorer lige nu. Testbilerne er valgt med næstlaveste udstyrsniveau – som oftest er det hvad køberne vælger.

Biler som Skoda Octavia, Seat Leon, Honda Civic, Hyundai i30, Mazda 3 og Nissan Pulsar kunne også have været med. Men de fås ikke med de bette 3-cylindrede turbomotorer, som størstedelen af testfeltet har, og det er dem der er omdrejningstemaet i testen. Renault Megane og Toyota Auris er undtagelserne, men Megane er spritny på markedet, og Toyota er ny i turbofeltet, så de er med på wildcards.

Den nye Opel Astra er en imponerende bil. Det er ikke altid, at jeg er enig med mine kollegaer i de bilpris-uddelende juryer, men at Opel Astra landede titlen som både Årets Bil i Danmark 2016 og den internationale Car of the Year 2016, er mere fortjent end Landsholdets hyldest efter triumfen i 1992. Opels nye Astra er slet og ret fremragende, og derfor vinder den også denne stortest af turbomotorisede mellemstore familiebiler.

Selvom den nye Astra er blevet mindre udvendigt, så er den vokset indvendigt hvor både bagageplads og bagsædeplads er bedre end i forgængeren og på højde eller bedre end klassekammeraterne.

Selvom den nye Astra er blevet mindre udvendigt, så er den vokset indvendigt hvor både bagageplads og bagsædeplads er bedre end i forgængeren og på højde eller bedre end klassekammeraterne.

Hvis vi starter med netop turbomotoren i den nye Astra, så er den som både Fords og Volkswagens på 3-cylindre og har en motorvolumen på 1,0 liter. Men Opel har på netop denne maskine monteret en balanceaksel. Det gør den til den tungeste motor af de tre, men det betyder samtidigt, at den er markant mere viberationsfri end konkurrenternes motorer, og det gør derfor Astra mere komfortabel og støjsvag under acceleration end både Golf og Focus. Læg dertil, at den har samme solide punch og overskud i mellemaccelerationerne, og motoren desuden synes marginalt mere omdrejningsvillig – uden at det går ud over forbruget, og vi har en vinder i motordysten. Okay – Peugetos 1,2 liters motor har mere power, men den er heller ikke så støjsvag, og ser vi på præstationstallene, så gør den ikke franskmanden hurtigere.

Astras andet trumfkort er prisen. Billigste udgave med den her fine motor koster 196.000 kr. I den testede Enjoy-udgave lander den på 220.000 kr. Det er 32.000-35.000 kr. mindre end konkurrenterne – uden at basisudstyret er dårligere mærkbart lavere. For de penge kan du køber Astras klasseledende automatiske lyspakke, der med moderne LED-matrix teknologi, blænder op og ned og kaster lyset i felter, der ikke generer medtrafikanterne. Et system som vi kender det hos de tyske prestigproducenter i en bilklasse eller to over, men som Opel har demokratiseret ved at faldbyde i Golfklassen. Du kan også smide Opels sportssæder i pakken, og du er stadigvæk ikke oppe på 250.000 kr.

På komfortsiden vinder Astra også testen. Opel har klassens bedste sæder, og er man ikke tilfreds med de fine standardsæder, så kan man for 5.900 kr. købe Opels Sportssæder, der har fået mere ros af tyske kiropraktorer og fysioterapeuterne, end Inger Støjberg høster på den danske højrefløj for tiden. De er multijusterbare i et opfang, så både Ulf Pilgård og Kurt Thorsen kan finde en optimal kørestilling, og så leverer de suveræn støtte til både lår, lænd og lovehandles. Placeret i dem kan du køre til Sydtyskland og retur uden at blive træt i kroppen – hvis du husker at justere dem lidt med jævne mellemrum.

Når vi nu er kravlet ind i kabinen, så er det også værd at bemærke, at Opel har rykket sig en tand op med hensyn til finish og materialekvalitet. Ikke at det har været mærket akkilleshæl før, men fra en plads i det grå midterfelt, er de nu klasseledende sammen med Peugeot og Volkswagen. Måske designet ikke er helt så elegant og raffineret, men det er en smagssag, og jeg kan som jeg skrev i testen af Peugeot 308 bedre lide franskmandens kabine. Men biler vinder ikke stortests på kabiner alene.

Køredynamisk er Opel Astra også gået hen og blevet underholdende. Det kunne man ikke sige om hverken forgængeren eller dens forgænger. Opel har historisk set haft en uforklarlig tendens til at levere overvægtige biler. Men den nye Opel Astra er i visse versioner op til 190 kg lettere end den direkte sammenlignlige forgænger, og det kan mærkes. Bilens undervogn er langt mindre belastet, og den forskyder vægten mere elegant fra side til side i en hurtig zig-zag manøvre. Styrtøjet er ikke helt så skarpt som i Focus, men som med kabinekampen med Peugeot, er den kun marginalt bagefter, og med dens overbevisende præstationer mht. pris, motor, siddekomfort og teknologi, er det umuligt at ende med nogen anden konklusion, end at laurbærende hører hjemme hos Opel Astra.

FAKTA: Opel Astra

Testbil: Opel Astra 1,0T Enjoy

Pris: 220.000 kr

Motor: R3 1,0 liters benzinturbo

Ydelse og moment: 105 hk og 170 Nm

Præstationer: 0-100 km/t på 11,2 sekunder og en topfart på 200 km/t

Billigste Opel Astra model: 196.000 kr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s