Porschetema og test af ny Boxster – K&K podcast nr.3

PODCAST: Frederik Frey fra Bilmagasinet er ugens gæstevært. Han er køredynamisk puritaner og ville med sine egne ord hellere hoppe i havnen end krydse Sahara i en 4X4. Hør podcasten her.

Vi er i Portugal for at kører den nye Porsche 718 Boxster, og det er der kommet et helt Porsche-temaprogram ud af. Vi diskuterer alt fra Boxster lille nye 2 liter turbomotor til Porsches overvægtige livsstilsmodeller som Cayenne og Panamera, som vi langt fra er enige om. Til sidst får vi Frederiks drømmegarage, der ligger langt fra min egen automobilsnobbede drømmegarage.

Den nye Boxster ligner sig selv, men under metallet er der forekommet en mindre motorrevolution. De gamle 6-cylindrede sugemotorer er skiftet ud med nye mindre 4-cylindrede turbomotorer.

Den nye Boxster ligner sig selv, men under metallet er der forekommet en mindre motorrevolution. De gamle 6-cylindrede sugemotorer er skiftet ud med nye mindre 4-cylindrede turbomotorer.

Jeg kan rigtigt godt lide Frederik Frey. Både fordi han er en flink fyr, men også fordi han er så skarpsleben på sine holdninger til især sportsvogne og sportslige bilers køredynamik. Det er måske ikke så mærkeligt, da han er søn af dansk motorjournalistiks nestor Flemming “Flash” Haslund. En mand der aldrig tester en ny bil uden at have køresko på, og som er så overstrømmende livsglad, at jeg har ham mistænkt for at bo på en grund med et permanent sivende latter-gas-læk.

Frederik Frey kører selv i en BMW 3-serie coupé fra 1990’erne. Det er med til at understrege hans puritanske bilglæde, for mens de fleste ville stemple den som en pizza-leverings-slæde, så vil Frederik med stor ildhu forklare, hvorledes den særlige 318is er langt mere og andet, end bare en gammel BMW med kurs mod en rolle som delebil i Ishøj.

Men tilbage til Porsche. Den nye Boxster vi er taget til Portugal for at teste, vækker begejstring hos os begge. Den har fået turbomotorer istedet for de ellers aldeles fremragende 6-cylindrede boxermotorer. Samtidigt har Porsche klippet et par cylindre af, så Boxster nu udelukkende fås med 4-cylindre i enten en 2,0 liters udgave med 300 hk eller 2,5 liters udgave med 350 hk. Det påvirker naturligvis lyden, men både Frederik og jeg er enige om, at den nye lyder akkurat så fedt og potent som en Porsche-sportsvogn skal lyde. Også selvom vi begge var sundt skeptiske og kritiske inden vi tog afsted.

Boxster har i mindste udgave nu blot en 2,0 liters maskine. Men med turbo yder den 300 hk, og lyden er både raspende, potent og en ren boxerfryd for øret.

Boxster har i mindste udgave nu blot en 2,0 liters maskine. Men med turbo yder den 300 hk, og lyden er både raspende, potent og en ren boxerfryd for øret.

Du kan læse hele min test af den nye Porsche 718 Boxster (som er dens fulde navn) en af de nærmeste dage på bloggen, og du kan høre hele Frederiks og min podcast om Porscher, drømmebiler og portugisisk trafikkultur lige her.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s