FØRSTE TEST: Porsche 718 Boxster

LISSABON: Motoren er blevet decimeret, men alligevel præsterer den nye Porche 718 Boxster bedre end forgængeren. Porsche har endnu engang bevist, at de er sportsvognsbranchens svar på Miraculix fra Asterix & Obelix.

Den nye Boxster ligner sig selv, men under metallet er der forekommet en mindre motorrevolution. De gamle 6-cylindrede sugemotorer er skiftet ud med nye mindre 4-cylindrede turbomotorer.

Den nye Boxster ligner sig selv, men under metallet er der forekommet en mindre motorrevolution. De gamle 6-cylindrede sugemotorer er skiftet ud med nye mindre 4-cylindrede turbomotorer.

Den nye Porsche 718 Boxster er i virkeligheden ikke ny. Den er et kraftigt ansigtsløft af modellen fra 2012. Foran er luftindtagene ændret en smule, og bagtil har den fået en kraftig markeret sort tværgående bjælke med Porsche-signaturen. Det er små ændringer, der har gjort Boxster en anelse kantet at se på. I min optik er Boxster Spyder fra 2011 den smukkeste Boxster nogensinde, mens den nuværende model der hermed er blevet faceliftet, er en anelse for kantet til min smag. Men det er netop hvad det er: Smag – og den er individuel, så jeg vil lade dig kære læser kaste din egen dom.

Boxster har i mindste udgave nu blot en 2,0 liters maskine. Men med turbo yder den 300 hk, og lyden er både raspende, potent og en ren boxerfryd for øret.

Boxster har i mindste udgave nu blot en 2,0 liters maskine. Men med turbo yder den 300 hk, og lyden er både raspende, potent og en ren boxerfryd for øret.

Der hvor den nye Boxster dog hæver sig over alle sine forgængere, er på teknikken. Porsche lancerer aldrig et ansigtsløft eller en ny model, uden alting er blevet bedre. Således også på Boxster. Men hvor motoren normalt vokser en anelse, for at give endnu mere power, så har Porsche truffet et modigt og konsekvent valg med den nye Boxster. De har simpelthen sent de 6-cylindrede boxer-motorer på pension, og erstattet dem med et par 4-cylindrede boxermotorer med turbo. Den mindste i Boxster er på kun 2-liter, mens Boxster S har en 2,5 liters motor. Ikke desto mindre er effekten øget til henholdsvis 300 hk i Boxster og 350 hk i Boxster S, og det har sendt accelerationstallene helt ned i nærheden af fire sekunder i disciplinen 0-100 km/t.

Den sorte bjelke på bagenden er ny. Jeg er ikke fan, men når først den nye boxermaskine spinder, så er jeg ærligt talt ligeglad.

Den sorte bjelke på bagenden er ny. Jeg er ikke fan, men når først den nye boxermaskine spinder, så er jeg ærligt talt ligeglad.

En af de største bekymringer i forbindelse med downsizingøvelsen, har været, om det gik udover lyden, at Boxster fik turbo. Det synes jeg oprigtigt talt ikke. Nuvel, den lyder ikke som en 6-cylindret sportsvogn længere. Men den lyder virkeligt rå og raspende stadigvæk, og i virkeligheden har Porsches lydingeniører fremelsket en lyd ikke ulig fortidens 4-cylindrede luftkølede boxer-porscher, og det er en prisværdig præstation.

Den oprindelige Porsche 718 er fed og havde også både 4-cylindrer og centermotor. Men den var en racerbil og deler ingen ideologisk DNA med den moderne Boxster.

Den oprindelige Porsche 718 er fed og havde også både 4-cylindrer og centermotor. Men den var en racerbil og deler ingen ideologisk DNA med den moderne Boxster.

Så den er blevet hurtigere og lyder bedre. Dermed lyder alt jo som om det er som det plejer i Porsche-land. Ja – næsten. For navnet er jeg ikke voldsomt imponeret over. Tilføjelsen af 718-betegnelsen er et forsøg på at finde et historisk figneblad for at downsize fra seks til fire cylindre. Men det burde Porsche have selvtillid til at gøre, uden at skele til historiebøgerne. Ja – 718 var et altædende racermonster i sin samtid, som vandt i hundredevis af sejre omkring år 1960. Men den har intet tilfælles med Boxster udover antallet af cylindre og motorens placering. For skal vi være helt ærlige, så var 718 en kompromisløs racerbil, mens de fleste Boxster-modeller vil blive solgt til amerikanske advokatdøtre. Så Porsche skulle bare have kommunikeret det som det er: “Tiderne skifter, og skal vi ramme vore emissionsmål, så er der ingen vej udenom mindre turbomotorer.”

Hvis nogen i øvrigt ikke tror på den vej, så bør de booke en prøvetur i den nye Boxster. Den kører bedre end nogensinde, og man skal være sentimental som en countrysanger for at savne de to sidste cylindre. Og mangler man gode argumenter, så er den sørme også akkurat krøbet under 1 million kroner i kontantpris. Nuvel – det er blot for den 2,0 liters basisudgave. Men med 300 hk og attitude som en vred baggårdskat, så leverer den mere rå sportsvognsattitude, end den gennemsnitslige amerikanske rigmandsdatter behøver, og vil derfor også være gangbar i mangen en dansk entusiastgarage.

Se priser og specifikationer på Porsches danske hjemmeside her.

Hvis du vil høre min og Frederik Frey fra Bilmagasinets podcast om den nye Porsche Boxster, så klik her. Den varer 30 minutter og er aldeles fremholden radio-underholdning.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s