Ferrari, Lamborghini eller Maserati – hvem var fedest i 70’erne?

DRØMMEGARAGEN: Jeg sidder og skriver på en artikel om Ferrari 308 GTB til Berlingske, og så bliver jeg i tvivl. Er 308 GTB den fedeste sportsvogn født i 1970’ernes Italien? Eller skal vi have fat i Maserati Bora eller Lamborghini Silhoutte? Eller er det en hel fjerde? Hjælp mig lige lidt, og tjek min liste ud.

En klassisk Ferrari er stort set ALTID en god investering. Men du skal finde dem der er billige lige nu, og det er straks sværrer.

En klassisk Ferrari er stort set ALTID en god investering. Men du skal finde dem der er billige lige nu, og det er straks sværrer. OG er 308 GTB overhovedet den fedeste.

Ferrarien er fascinerende af flere årsager. Den slår fast, at Ferrari har brug for en serie centermotoriserede V8-sportsvogne, som kan supplere de store V12 monstre, som Enzo Ferrari insisterede på at have på programmet. Den reddede stort set også Ferraris økonomi, der i midten af 1970’erne var begyndt at blive en anelse stram. Og så ser den bare fed ud. Kan I huske den fra TV-serien Magnum, hvor den havde Tom Selleck bag rattet. Hvis nogen nogensinde har kunnet bære et overskæg (sorry Frederik Frey), så er det Tom Selleck. Den er sen-halvfjerdser-coolness på hjul. Læg dertil den hysteriske maskine, der yder 255 hk ved 7.700 o/min., og de første årganges revolutionerende brug af glasfiber, og vi har vel en vinder?

Klassisk Ferrari-mekanik kan være kostbar at holde kørende. Men en V8er er altid lettere end en V12. Særligt når de er Made in Italy.

Klassisk Ferrari-mekanik kan være kostbar at holde kørende. Men en V8er er altid lettere end en V12. Særligt når de er Made in Italy. 308 GTBs motor er nok Ferrari-hysterisk, men tro det eller lad være, så har den lånt en del elementer fra Fiats rækkefire fra samme periode, og det gør den mere økonomisk omgængelig.

Grunden til at jeg bliver i tvivl, er fordi, at italienske superbiler fra 1970’erne i min optik er tæt på at springe coolnessbarometeret. Jeg er helt vild med deres kileform, skarpe kanter og anderledes attitude. De ligner intet andet på landevejene. Det var som om, at Italienerne bare gav los i 1970’erne, og det kom der nogle helt fantastisk smukke og fascinerende biler ud af.

Hvis vi tager et udpluk i kronologisk rækkefølge,

1971 Maserati Bora

Maserati Bora er tæt på idealet af den elegante og stilrene 70er bil, med klaplygter, kileform og lige kanter alle vegne.

Maserati Bora er tæt på idealet af den elegante og stilrene 70er bil, med klaplygter, kileform og lige kanter alle vegne.

1972 De Tomaso Pantera

De Tamaso Pantera er den perfekte kombination mellem italiensk design og så en stor solid amerikansk V8 motor. I like...

De Tamaso Pantera er den perfekte kombination mellem italiensk design og så en stor solid amerikansk V8 motor. I like…

1973 Lancia Stratos

Den er lige i underkanten af hvad man kan betegne som en superbil. Men den er hylende fed, og dens resultater i Rally, hvor den knuste konkurrenterne, er kun med til at gøre Lancia Stratos endnu mere legendarisk.

Den er lige i underkanten af hvad man kan betegne som en superbil. Men den er hylende fed, og dens resultater i Rally, hvor den knuste konkurrenterne, er kun med til at gøre Lancia Stratos endnu mere legendarisk.

1973 Lamborghini Urraco

2+2 Coupe med V8-centermotor. Det holder. Lamborghini Urraco er langt mere strømlinet og elegant end storebror Countach, på den anden side, så mangler den måske lidt her-kommer-jeg-attitude.

2+2 Coupe med V8-centermotor. Det holder. Lamborghini Urraco er langt mere strømlinet og elegant end storebror Countach, på den anden side, så mangler den måske lidt her-kommer-jeg-attitude.

1974 Lamborghini Countach

Lamorghini Countach blev produceret helt frem til 1990, og de sidste modeller flirtede med grænsen for det vulgære. Men basis-designet fra 1974 holder hele vejen.

Lamorghini Countach blev produceret helt frem til 1990, og de sidste modeller flirtede med grænsen for det vulgære. Men basis-designet fra 1974 holder hele vejen.

Jeg kunne godt grave flere frem, men det vil bare mudre spørgsmålet endnu mere. For hvilken vogn er 1970’ernes fedeste italienske superbil? Jeg ved det ærligt talt ikke. Er stadigvæk helt forgabt i 308 GTB. Men Både Maserati Bora og De Tomaso Pantera byder sig til. Og kan man helt se udover Urraco eller Countach for den sags skyld? Det er lidt som at være dommer til en Miss Universe konkurrence. Der er simpelthen ikke nogen dårlige kandidater. Men tror jeg holder fast i 308 GTB med Bora på en tæt andenplads.

2 thoughts on “Ferrari, Lamborghini eller Maserati – hvem var fedest i 70’erne?

  1. Ferrari har det der som Ferrari kun har bare lidt mere , men Countach’en har nu mit hjerte fuldstændig vild og utæmmelig og en lyd der bare er i en klasse for sig 😉
    Så tror lamboen vil være 1 og Ferrari 2
    Og hvem husker ikke filmen “ud at køre med de skøre” en fantastisk lambo 😉

    1. Og så er tøserne i Lamoen i filmen bare tanden mere tiltalende end Sammy Davis Jr og Dean Martin i Ferrarien. De to gamle komikere er nok sjove, men de er i deres karrieres efterår og tydeligt beruset det meste af tiden. Klassefilm!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s