TEST: Renault Megane GT

UDENFORVINDUET: Den nye Renault Megane er en bil der virkeligt deler mit bilhjerte. På den ene side er den smuk, elegant og har et spændende motorprogram. På den anden side skuffer basismotorerne og kabinen er udført i en kvalitet, der leder tankerne hen på en tur i Legoland, med masser af hård plast. Læg dertil fattig displaygrafik, og jeg dømte den ude i min første test (Megane skuffer fælt). Alligevel er jeg svinsk begejstret for Renault Megane GT, der er topmodellen i den nye Megane model-familie. Så den får en stjerneregn.

Stjerner: 5 ud af 6

Den nye Renault Megane skuffede mig i udgangspunktet. Men GT-udgaven tager revanche, ved at addressere en del af mine kritikpunkter.

Den nye Renault Megane skuffede mig i udgangspunktet. Men GT-udgaven tager revanche, ved at addressere en del af mine kritikpunkter.

For med en serie elegante karosserielementer som spoiler og skørter, er det gode design blevet endnu bedre på GT-udgaven, og den 205 hk stærke turbomotor er en fornøjelse. Læg dertil en kabine med sportssæder og et markant bedre materialevalg end i basis-Meganen, og alle mine indvendinger er blevet adresseret. Nuvel – så er prisen også kravlet op på 379.900 kr. Men det er for en bil der stort set kan alt og har det hele i forhold til udstyr, og så ligner den i virkeligheden et regulært pletskud i kategorien værdi-for-pengene.

Større fælge og en elegant bagspoiler, gør Renault Megane GT endnu mere elegant end basismodellen.

Større fælge og en elegant bagspoiler, gør Renault Megane GT endnu mere elegant end basismodellen.

Megane GT er ikke en regulær GTI, men med 205 hk, har den et forhjul i døren til GTI-klubben. 0-100 km/t ekspederer den på 7,1 sekunder, og topfarten er 232 km/t, så præstationsmæssigt er den stort set kvalificeret. Men fartfornemmelse er mere end bare power og tal – det er en følelse, og Megane GT føles helt rigtig. Især fordi den har et specielt sports chassis og firehjulsstyring. Det sidste betyder at baghjulene drejer en anelse kontra med hastigheder på under 80 km/t og en anelse med ved hastigheder over 80 km/t . Det betyder, at den får en mindre venderadius i byerne, og bliver mere stabil på motorveje ved høje hastigheder. Når du kører GTI-friskt betyder firehjulsstyringen ydermere, at du så godt som eliminere tendensen til understyring. Du ved – når bilen bliver næsetung i svingene og gerne vil skride over forhjulene ved høj fart.

Renault Megane GT har 4control - der er Renault'sk for firehjulsstyring.

Renault Megane GT har 4control – der er Renault’sk for firehjulsstyring.

Sportschassiset er fremragende afstemt til bilen, og giver en både dynamisk og samtidigt komfortabel undervogn. En kombination som en del GTI-modeller desværre slås lidt med at få helt rigtig. Sammen med et præcist styretøj bliver Megane GT virkeligt sjov på en snoet vej i provinsen. Især hvis den sættes i RS Drive indstillingen, hvor den automatiske 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse fra Getrag bliver endnu mere ivrig, styringen strammer og lyden mere rå. Det sidste er først og fremmest opnået ved kunstige lydeffekter i bilens højtalersystem, og selvom jeg generelt har det stramt med kunstig lyd, så lever jeg med, fordi resten af bilen er særdeles vellykket.

Som jeg skrev i introen, var jeg i udgangspunktet ikke været voldsomt imponeret over den nye Megane. Men i GT-versionen med lækre kabinematerialer, firehjulsstyring og et ufejlbarligt underholdningstalent, der får det besnærende ydre et indhold der matcher. Sidst men ikke mindst er prisen perfekt for en pakke, der leverer masser af både underholdning og komfortudstyr.

Den er usædvanlig elegant af en GTI at være. Så måske den ikke kan følge med de hurtigste GTI'er, men på en parkeringsplads er den blandt klassens smukkeste.

Den er usædvanlig elegant af en GTI at være. Så måske den ikke kan følge med de hurtigste GTI’er, men på en parkeringsplads er den blandt klassens smukkeste.

PLUS:

Køredynamik – med firehjulsstyringssystemet 4-control er den hysterisk sjov i kurverne

Design – Reunalt brug af LED-lys i både for- og baglygterne er til et 12-tal, da det virkeligt understreger bilens dynamiske karakter.

Pris – Med et tårnhøjt udstyrsniveau og +200 hk, er der masser af værdi for pengene for 379.900 kr.

MINUS:

Grafik – opløsning og grafik på infotainmentsystemet er stadigvæk en anelse ubehjælpsomt og uraffineret for en bil i denne klasse

Bagsædeplads – den er ikke imponerende, og Megane er i udgangspunktet en familiebil

 

FAKTA Renault Megane GT

Pris: 379.900 kr.

Motor: R4 turbobenzin på 1.618 cm3

Transmission: Aut. 7-trins EDC dobbeltkobling

Ydelse: 205 hk v. 6.000 o/min

Moment: 280 Nm v. 2.400 o/min

0-100 km/t: 7,1 sekunder

Topfart: 230 km/t

Forbrug: 16,7 km/l

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s