Turbo-øko-guide: Sænk dit forbrug med over 20 pct.

Flere og flere benzinbiler får turbo for at sænke forbruget. Men den lille turbomølle kan være en brændstofrøver, hvis ikke man er disciplineret. Jeg sendte min hustru på lynkursus i en Hyundai i20 Active Cross, og hun forbedrede sig med over 20 pct. ved at følge et par simple råd.

Motoren har kun 3-cylindre og en slagvolumen på 1 liter, men med turbo yder den 100 hk. Samtidigt er forbruget i teorien langt over 20 km/l. Men hvis ikke man passer på, så kan selv en lille motor være tørstig, og skurken er turboen.

Motoren har kun 3-cylindre og en slagvolumen på 1 liter, men med turbo yder den 100 hk. Samtidigt er forbruget i teorien langt over 20 km/l. Men hvis ikke man passer på, så kan selv en lille motor være tørstig, og skurken er turboen.

Men først lidt baggrund for turbo-forbrugs-balladen. I dag kører den gennemsnitslige nye bil i Danmark over 6 kilometer længere på en liter brændstof end i 2007. På papiret vel at mærke. For i den virkelige verden oplever vi igen og igen, at forbrugerne har svært ved at komme i nærheden af de opgivne forbrugstal.

Især med eksplosionen i salget af biler med små turbomotorer, er det blevet mere end almindeligt udfordrende at komme i mål på forbrugsfronten. De stiller nemlig særlige krav til køreteknikken, hvis ikke de skal suge brændstof som Digestive kiks dyppet i varm te.

Hyundai i20 Active Cross er opgivet til 22,2 km/l, men uden at tænke over det, kunne min hustru ikke få den højere op end 15,6 km/l. Men det var inden hun kom på turbo-øko-kursus.

Hyundai i20 Active Cross er opgivet til 22,2 km/l, men uden at tænke over det, kunne min hustru ikke få den højere op end 15,6 km/l. Men det var inden hun kom på turbo-øko-kursus.

På papiret kan en lille 3-cylindret turbomotor på 1 liter slagvolumen både blæse og have mel i munden. Kører man den virkeligt økonomisk, så kan den nemlig ikke nå at tykke sig igennem lige så meget brændstof som en klassiske 4-cylindret motor på 1,4 liter slagvolumen. Det giver sig selv, at der skal mere brændstof ind i cylindrene, for at få en større motor til at snurre. Men med turbotilføjelsen på de små motorer, kan de samtidigt yde flere hk. Turboen skovler lidt forsimplet forklaret mere luft ind i forbrændingskamrene når bilens omdrejningstal kommer over 1.500 o/min, og fordi trykket er højere skal der også mere brændstof til ved brændstoffets eksplosion i cylindrene. Men så springer cylindrene også kraftigere op og ned og yder flere hestekræfter.

På papiret får man altså en motor der BÅDE kan køre længere på literen og levere flere kræfter. Problemet er imidlertid, at de ikke kan gøre begge ting samtidigt. For når turboen for alvor begynder at snurre ved omdrejningstal på over 1.500 o/min., så piftes der mere brændstof ind i cylindrene. Det er godt for kraftoverskuddet, men dårligt for forbruget. Og det er der køberne går galt i byen og bliver overrasket over de virkelige forbrugstal. For selv ikke de små turbomotorer har løst den århundrede år gamle udfordring, med at blæse OG have mel i munden. Som vores test demonstrerer.

Runde et – 15,6 km/l

Min hustru er på mange måder en helt almindelig gennemsnitslig dansk bilist. Hun er kvinde sidst i 30’erne, og kører på hendes hverdagspendling ca. 70 km i hendes halvgamle Nissan Micra uden turbo. Den kan hun køre med et forbrug på ca. 13 km/l, og den er opgivet til at præstere 16,9 km/l. Hun får nøglerne til en helt ny Hyundai i20 Active Cross, der er opgivet til at køre 22,2 km/l. Den har en ny 3-cylindret 1,0 liters turbomotor med 100 hk. Efter den første testrunde på 32 kilometer i testbilen med både by og landevej har hun kørt med et forbrug på 15,6 km/l.

Efter første runde lød forbruget på 15,6 km/l. Ikke skamfuldt håbløst, men heller ikke i nærheden af hvad der kan lade sig gøre.

Efter første runde lød forbruget på 15,6 km/l. Ikke skamfuldt håbløst, men heller ikke i nærheden af hvad der kan lade sig gøre.

Forklaringen er, at hun har kørt på akkurat samme måde, som når hun kører i sin Nissan Micra. Micraen skal have lidt omdrejninger for at præstere, så gearskiftene kommer først ved + 3.000 o/min. Men ved +3.000 o/min snurre turbomøllen i testbilen lystigt af sted, og det betyder at motoren bruger mere brændstof, end når turboen ikke køre så hurtigt under 1.500 o/min.

Jeg forklarer de finere detaljer ved turbokonstruktionen og understreger, at kunsten består i at holde omdrejningstælleren under 1.500 o/min så meget som muligt. Det giver sig selv, at jo færre omdrejninger motoren kører med, jo mindre brændstof bruger den. For hver gang motoren tager én omdrejning, forekommer der en forbrændingscyklus. Jo flere omdrejninger, jo flere forbrændingscyklusser og jo mere brændstof skal igennem systemet. Men når turboen kommer op i omdrejninger ved +1.500 o/min, jo mere luft presser den ind i motoren, og da forholdet mellem luft og benzin skal være det samme, så presser indsprøjtningssystemet også mere benzin ind i forbrændingskammeret per forbrændingscyklus. Det bliver måske lidt teknisk, og det er heller ikke afgørende at forstå teknikken bag. Pointen er, at gearskiftene skal foretages langt tidligere og helst ikke over 2.000 o/min. For ellers er det turboteknikken går på brændstofrov.

Runde to – 21,7 km/l

Vi kører ud på runde nummer to. Hun synes det føles helt forkert, at skifte gear så tidligt. Motoren lyder som om den er ved at kløjs i det. Men vi følger fint med i trafikken. Udover det lidt tekniske turbo-kursus, har vi også talt om de almindelige økonomikørselsråd mellem runderne. Forsøg at forudse trafikken, så du ikke accelerer forgæves og skal bremse aggressivt ned igen. Hun synes langt fra det er så sjovt, som på første runde, for hun var ret begejstret for Hyundai’ens ekstra punch i forhold til den gamle Micra – også fordi hun ikke kan komme overens med de lave omdrejninger, der lyder endnu kradsere i en 3-cylindret motor end i en 4-cylindret.

Efter en spændende ægteskabelig snak om turboteknik, springer fruen ud som regulær økonomimester, med et forbrug på 21,7 km/l.

Efter en spændende ægteskabelig snak om turboteknik, springer fruen ud som regulær økonomimester, med et forbrug på 21,7 km/l.

Men hun undgår at komme op i motoromdrejninger, og vi brummer de 32 km rundt med tidlige gearskift og langt færre unødvendige accelerationer og nedbremsninger. Det tager et par minutter længere, men resultatet er overbevisende. 21,7 km/l siger kørecomputeren. Det er næsten så langt som bilen lover på papiret.

De gode råd

Økonomikørsel handler helt banalt om omdrejninger. Jo færre omdrejninger, jo lavere forbrug. Især når der kommer en turbo ind i billedet. For den er næsten inaktiv fra 1.000 til 1.500 o/min, hvorefter den fungerer mere og mere aggressivt, jo flere omdrejninger den tager. Hvis du løber igennem den økonomiske kørselshuskeliste i faktaboksen, kan du få en masse gode råd til, hvordan du holder motorens omdrejninger nede. De fleste handler om tålmodighed.

Sådan ser økonomisteren ud, efter at have barberet 20 pct. af sit forbrugstal i den turbomotoriserede Hyundai i20.

Sådan ser økonomisteren ud, efter at have barberet 20 pct. af sit forbrugstal i den turbomotoriserede Hyundai i20.

Med turbomotorerne har fristelsen for at tage omdrejninger aldrig været større. For det fede ved turboteknikken er, at den sparker bilen frisk ud ad røret, når motoren får lidt omdrejninger. Det er godt for køreglæden og er med til at gøre f.eks. overhalinger langt sikrere. Men teknikken skal omgås med omtanke, hvis den ikke skal ende som en brændstofrøver. Og i forhold til de gamle motorer uden turbo, er det nu endnu vigtigere at få foretaget de gearskift så tidligt som muligt. Kombinerer du den huskesætning med listen af økonomikørselsråd, så kan du rask væk skærer 20 pct. af dit brændstofforbrug – akkurat som min hustru gjorde det.

10 gode råd til økonomikørsel i turbobiler

1: Skift gear ved så lave omdrejninger som muligt og helst under 2.000 o/min. Brændstoføkonomien er allerbedst lige over det punkt, hvor bilen sejtrækker. Især på turbobiler, hvor højere omdrejninger betyder større turbotryk og dermed højere forbrug.

2: Accelere tjept. Når du starter, så må du gerne accelere tjept op til fartgrænsen, men derefter skal du kunne snitte speederen, for at holde farten.

3: Kør glidende. Undgå unødigt hurtige accelerationer og nedbremsninger i tæt trafik og brug i stedet motorbremsen.

4: Hold vinduerne lukkede og afmonter altid tagboks og cykelstativ, når du ikke bruger dem. De øger vindmodstanden og hæver forbruget.

5: Brug fartpilot. Automatikken undgår kraftige accelerationer og hjælper dig til at holde en konstant fart.

6: Tøm bagagerummet. 45 kilo ekstra kan hæve forbruget med to procent.

7: Tjek dit dæktryk regelmæssigt. For hver enkelt PSI, du er ved siden af, stiger forbruget med tre procent.

8: Undgå at holde stille eller i kø med motoren kørende. Holder du stille i mere end 10 sekunder, kan det betale sig at slukke motoren.

9: Hold fartgrænsen. Jo hurtigere du kører, desto højere vindmodstand, og vindmodstand er en oktantyv.

10: Undgå myldretiden. Her får du ikke glæde af ovenstående råd, da du ikke selv bestemmer kørselsmønsteret.

One thought on “Turbo-øko-guide: Sænk dit forbrug med over 20 pct.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s