FØRSTE TEST: Alfa Romeo Giulia

BALOCCO, ITALIEN: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio er en af bilåret 2016’s hellige graler, og jeg har netop tilbagelagt de første kilometer i den nye italienske supersedan med 510 hk og en topfart på 307 km/t.

Alfa Romeo Giulia Q er den mest potente i Giulia-familien med 510 hk og en topfart på 307 km/t. Det kan man godt kalde at sparke døren ind til D-segmentet med maner.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio er den mest potente i Giulia-familien med 510 hk og en topfart på 307 km/t. Det kan man godt kalde at sparke døren ind til D-segmentet med maner.

Vi har længe vidst, hvordan bilen ser ud. Den er smuk. Rigtig smuk. Klassisk italiensk skønhed på linje med Sophia Loren årgang 1980. I virkelighedens verden fungerer dimensionerne også fremragende, når jeg går rundt om den. Den ligner en rovkat på spring, med en lang front og onde øjne. Men italienerne har aldrig haft problemer med at formgive biler, så hvorfor skulle de begynde på det nu.

På Alfa Romeos testbane får Giulia Q lov til at lege frit med alle sine 510 hk.

På Alfa Romeos testbane får Giulia Q lov til at lege frit med alle sine 510 hk.

Det er derfor bilens talenter som et stykke mekanik, der kan vække følelser, den skal vurderes på. For Alfa Romeo Giulia er en bil uden kompromisser. Udviklingsholdet fik til opgave at lave en bil der repræsenterede alt hvad Alfa Romeo oprindeligt har stået for. Skønhed, køredynamik og evnen til at få alle til at sukke længselsfuldt. Skønheden er de lykkedes med, og det betyder automatisk også dybe suk. Men det er køreoplevelsen, der er den ultimative lakmusprøve. For Alfa Romeos payoff/slogan er: La meccanica delle emozioni – altså mekanik med følelser. Netop følelserne er Alfa Romeos mulighed i et segment proppet med uhyggeligt stærke konkurrenter, der lykkedes med ypperlig teknik. At slå en Audi på teknologi er som at forsøge at holde tidevandet tilbage. Men på følelser? Her tror jeg Alfa Romeo har en chance.

Udover topmodellen Quadrofoglio lanceres Giulia i en standardudstyrsversion og en Super.

Udover topmodellen Quadrofoglio lanceres Giulia i en standardudstyrsversion og en Super.

Topmodellen Quadrifoglio sidder så godt som i skabet. Alfa Romeo har satset på baghjulstræk, og så givet bilen et avanceret baghjulsdifferentiale med dobbeltkobling, som fordeler kræfterne mellem baghjulene, for at sikre bilen optimalt fodfæste. Det gør den suverænt. Prøver Quadrifoglio med både 8-trins automatgear og 6-trins manuel. Jeg er i udgangspunktet en puritaner, der sværger til manuelt gear. Men den automatiske ZF-sportsgearkasse gør det decideret fremragende, med mekanisk tilfredsstillende skift, der går lynhurtigt lader dig mærke, at denne bil er potent. Den har naturligvis også skiftepaler monteret på ratstammen. De er lange nok til, at du kan skifte lige meget hvilken ratstilling du har. Men det er accelerationsfornemmelsen, der imponerer mest. At få en D-segments bil til at ramme 100 km/t på under fire sekunder uden firehjulstræk, er som at jonglerer med rå æg dyppet i vaseline. På papiret umuligt – men i praksis… Jeg tvivler på Alfa kan jonglerer med glatte æg, men de har formået at give Giulia så meget greb på baghjulene, at dens afsæt bliver akkurat så hurtigt, som bilens kat-på-spring design lægger op til.

Hør min og Frederik Freys fra Bilmagasinets podcast om Alfa Romeo Giulia 

Sidst men ikke mindst, så er styretøjet også lykkedes. Sammen med Jaguar XE har den nye Giulia klassens bedste og mest præcise styretøj. Det er imponerende taget konkurrenter som Mercedes C-Klasse, Audi A4 og BMW 3-serie i betragtning. Det informerer om underlaget som gymnasiepiger informerer veninderne om alle de andre veninder. Det fortæller altså stort set alt hvad du behøver at vide om vejgreb og vejens beskaffenhed. Kombineret med en decideret fremragende undervogn, der både er komfortabel og sportslig, er Quadrifoglio en sikker vinder for Alfa Romeo, hvis målet har været, at lave en bil, der vækker følelser.

Kabine

Kabinen er elegant og italiensk – og læg mærke til detaljen med startknappen, der sidder på rattet til venstre for det lodrette rat-eger. Den her bil har karakter – akkurat som Alfa Romeo lover.

Men det er bare ikke nok, hvis bilen skal lykkedes med at redde Alfa Romeo. Og det er opgaven. Hvis ikke Giulia bliver en succes, så er topchefen for moderselskabet FCA Automobiles, Sergio Marchionne klar til at give Alfa Romeo kniven. Derfor er det ikke nok at topmodellen til 1,4 mio. kr. sidder i skabet. Det skal resten af modelprogrammet også.

Jeg prøvede derfor også en tur i Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel 180 hk aut. Den har en helt nyudviklet (der intet har med Fiatgruppens gamle 2,2 diesel at gøre) turbodieselmaskine, der yder 180 hk og 450 Nm. Det er den her bil, som de leasingglade firmabilister kommer til at skulle vælge, og derfor er den ti gange vigtigere end den uhyggeligt vellykkede Quadrifoglio. Den korte dom lyder på, at den også er vellykket. Italienerne har brugt enorme ressourcer på Giulia-programmet – faktisk i nærheden af 50 mia. kroner, når både platforme, motorer og nye produktionsfaciliteter tælles med. Så derfor overrasker det heller ikke, at produktet er i orden. Nøgletallene lyder på 0-100 km/t på 7,4 sekunder, en topfart på 230 km/t og et normforbrug på +24 km/l. Den er ikke så skarpsleben som Quadrifoglio i en hurtig svingkombination, men en 3-serie er heller ikke så skarp som en M3. Sammenligner vi den almindelige Giulia med resten af segmentet, så er min umiddelbare vurdering, at den er den sjoveste at køre i lige nu – en dom afsagt uden at have alle bilerne side om side. Men undervogn og styretøj er i særklasse og drivlinjen imponerende, så umiddelbart virker det rigtigt.

Der hvor Giulia derimod ikke er i særklasse, er når det handler om digitale talenter. Dens infotainmentsystem er langt fra det niveau vi kender fra en Mercedes C-Klasse eller en Audi A4. Både grafisk og funktionelt. Alfa Romeo’s forklaring lyder på, at Giulia ikke er en gadget men en køremaskine, der skal nydes helt og fuldt af føreren, der derfor ikke har brug for digitale distraktioner. Det lyder som en smuk og nobel tanke, som jeg personligt godt kan abonnere på. Men kan flådechaufførerne i firmabilsdanmark? For hvis de ikke er tilfredse med bilens infotainmentsystem og app-udvalg, så nytter det ikke noget, at bilens balance er som en balletdansers, og dens motorer lyder som soundtracket fra en racerbane.

Hør min og Frederik Freys fra Bilmagasinets podcast om Alfa Romeo Giulia 

Til alt held er det bilens eneste alvorlige mangel. For selv priserne har italienerne ramt lige i røven (i modsætning til på Alfa Romeo 159, hvor de var så høje, at de skræmte de tidligere Alfa Romeo 156 kunder væk. Altså dem der ikke allerede var skræmt væk af 156’erens tvivlsomme kvalitet). Fra-prisen forventes at blive på 475.000 kr. for en 2,2 liters diesel med 150 hk. Beskatningsgrundlaget må derfor forventes at lande på lige under 400.000 kr., og der kan den fint konkurrere med Audi og Mercedes – især fordi Alfa Romeo satser på et relativt højt basisudstyrsniveau.

Her burde historien ende, men vi kan ikke tale Alfa Romeo uden at tale kvalitet. For historien viser, at det har været en af fabrikkens helt store problemer. Rust, ledningsnet og samlekvalitet. You name it og Alfa har haft problemet. Men med et helt nyt produktionsanlæg konstrueret efter de nyeste standarder, så bør det ikke give problemer. Læg dertil, at den nuværende Giulietta faktisk har et kvalitetsniveau som en tysker, og bekymringen over alle Alfa Romeo-bekymringer, bør ikke give anledning til rynkede bryn i tilfældet Giulia.

Så har Alfa Romeo en vinder? Måske – for forbrugernes dom er vigtigere end min. Men som deres europæiske pressechef siger, så handler det om, at få folk ud at køre. For har man den mindste fornemmelse for køreglæde, så vil Giulia charmerer dig. Her har Alfa Romeo ikke givet sig en tomme, og man må give dem, at bilen på alle måder lever op til sloganet – la meccanica delle emozioni.

FAKTA

Model: Alfa Romeo Giulia 2,2 diesel 180 hk

Prisgæt: 625.000 kr.

Køreklar vægt: 1.449 kg

Bagagerumsvolumen: liter

Motor: R4 turbodiesel på 2.143 cm3

Ydelse: 180 hk

Moment: 450 Nm v. 1.750 o/min

0-100 km/t: 7,4 sekunder

Topfart: 230 km/t

Forbrug: +24 km/l

CO2-udledning: 108 g/km

 

2 thoughts on “FØRSTE TEST: Alfa Romeo Giulia

  1. Synes du er for hård ved tidligere generationer af Alfa Romeo. Var 156 så slem? Er Audi og VW fejlfrie eller bør du nævne TSI-havarier og regulær svindel med motordata, samt tårnhøje værkstedspriser? Pas på ikke at fastholde italienerne i Alfasud-tiden. Produktions- og kvalitetskontrol kan ikke sammenlignes.

    1. Det bliver spændende at se bilen live. Måske var det mere relevant at sammenligne kvaliteten med 159’eren, som jo afløste 156’eren. Kvalitetsmæssigt er 159’eren da vist løftet en del i forhold til 156’eren, som ikke var nogen ringe bil (har selv kørt 250.000 km i 156’eren, som blev handlet til en 159’er, efter et samlet km-tal på 335.000 km og uden væsentlige problemer i mit ejerskab). Det bliver efterhånden trættende at læse om Alfa’s blakkede ry, som baseres på biler der kom på markedet for mere end snart 20 år siden…kom nu videre 😉
      P.S.: Jeg er ikke Alfanatikker!
      Mvh.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s