FØRSTE TEST: Volkswagen Tiguan

BERLIN: Tyskerne er grundige folk, og derfor er den nye Volkswagen Tiguan også akkurat så meget mere perfekt end forgængeren, som forventet. De har taget kritik af bagsædeplads og en kedelig kabine ad notam, og forbedret det på den spritnye Volkswagen Tiguan. En bil jeg har haft fornøjelsen af at teste i Berlin.

Ny Volkswagen Tiguan er tæt på preusser-perfekt, og kun en lidt hård kabineplast og velvoksen pris, taler imod den fine tysker.

Ny Volkswagen Tiguan er tæt på preusser-perfekt, og kun en lidt hård kabineplast og velvoksen pris, taler imod den fine tysker.

I 2007 blev den første Volkswagen Tiguan lanceret. Den var den Volkswagens første lille SUV. Men i takt med at konkurrenterne blev flere og flere, kom Tiguan til at ligge i den lille ende af segmentet med for lidt bagsædeplads og bagageplads. Det har Volkswagen dog fikset, og Tiguan er blevet større og har fået 77 mm større akselafstand. Det betyder omtrent 30 mm mere plads til knæene på bagsædet.

Designet er strammere, linjer skarpere og Tiguan har fået mere x-faktor. Mekanisk er den blevet 10-20 pct. bedre – som altid når VW hæver barren med en ny model.

Designet er strammere, linjer skarpere og Tiguan har fået mere x-faktor. Mekanisk er den blevet 10-20 pct. bedre – som altid når VW hæver barren med en ny model.

Motorer og gearkasser kender vi fra resten af Volkwagen-familien, og det er især den 2-liters TDI diesel på enten 150 eller 190 hk og den 1,4-liters TSI benzinturbomotor på 150 hk, der bliver interessante i Danmark, hvor det formentligt bliver diesel-udgaven, der trækker flest kunder. Både den 150 hk- og 190 hk-udgaven af 2-liters diesel-modellen blev grundigt testet og jeg var begejstret for begge. Med en prisforskel på omtrent 70.000 kr – afhængig af udstyrsniveau, vil jeg imidlertid anbefale den mindste. 150 hk og 340 Nm er nok til en bil der vejer 1.660 kg i køreklarvægt. Med 150 dieselheste præsterer den 0-100 km/t på 9,3 sekunder og en topfart på 200 km/t, mens den på brændstoføkonomien er opgivet til 17,9 km/l, og det er flot for så relativt stor en SUV.

Kabinen er stram, funktionel og rummelig. Eneste lille anke, er en lidt hård plastkvalitet på de nederste dele af instrumentbordet. Godt hvis man bruger sin bil hårdt, ikke så lækkert, hvis man er luksussøgende karrierekvinde...

Kabinen er stram, funktionel og rummelig. Eneste lille anke, er en lidt hård plastkvalitet på de nederste dele af instrumentbordet. Godt hvis man bruger sin bil hårdt, ikke så lækkert, hvis man er luksussøgende karrierekvinde. Læg iøvrigt mærke til det digitale ure-arrangement bag rattet. Det er fabelagtigt, og koster ikke ne bondegård ekstra – som på Passat.

Hvis du vil høre mere om den nye Volkswagen Tiguan, så tjek min podcast om bilen her. Morten Bek fra Blog om Biler er programmets medvært, og udover den nye Tiguan, kommer vi også omkring følgerne af dieselgateskandalen og Morten Beks personlige drømmegarage.

Køredynamisk leverer Tiguan et fint miks mellem komfort og skarpe køreegenskaber, og selv i terrænet er den ikke helt ueffen.

Køredynamisk leverer Tiguan et fint miks mellem komfort og skarpe køreegenskaber, og selv i terrænet er den ikke helt ueffen.

Den nye Volkswagen Tiguan lanceres i Danmark henover sommeren 2016. Fraprisen bliver på omkring 380.000 kr., for en 1,4 TSI med 150 hk og et respektabelt udstyrsniveau. Det placerer den i prisklassen over Renault Kadjar og Nissan Qashqai men under BMW X1 og Mercedes GLC. Om den kan bære prisen, er op til markedet at vurdere. Jeg kunne godt have ønsket mig den en anelse længere ned. Men hvis beskatningsværdierne bliver gode, og leasingselskaberne får lavet nogle gode aftaler med Volkswagen, så kommer vi til at se beskatningsværdier nede omkring 300.000 kroners mærket, og så bliver den pludseligt interessant for mange firmabilister.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s