Årets Brugtbil 2016: Mine stemmer går til…

ÅRETS BRUGTBIL: Feltet er fremragende, men jeg SKAL pege på en vinder. Det er lidt som at stå med en femmer og skulle vælge slik i barndommens halcafeteria. Skal det være Jenka eller skal jeg vælge labre laver?

Hvis du vil høre mine og Karsten Lemche fra FDMs mange overvejelser omkring de enkelte finalebiler, så kan du høre en podcast fra testen af finalefeltet her. Det er grundig radio. Hvis du er mere til det skrevne ord, så bliv her på bloggen.

Finalefeltet til Årets Bedste Brugtbil 2016 er skarpt, og jeg er meget i tvivl om i hvilken rækkefølge, jeg vil prioritere bilerne. (Foto: Karsten Lemche)

Finalefeltet til Årets Bedste Brugtbil 2016 er skarpt, og jeg er meget i tvivl om i hvilken rækkefølge, jeg vil prioritere bilerne. (Foto: Karsten Lemche)

Efter en række svære overvejelser, er jeg landet på en prioriteret rækkefølge af bilerne. Det er vigtigt at understrege, at det her er min personlige vurdering – som jurymedlem. Den endelige vinder offentliggøres i Go’ Morgen Danmark fredag d. 3. juni, og i Berlingske søndag d. 5 juni. Så det her er min liste. Men inden jeg kommer så vidt som til listen, så er det også vigtigt at huske på, at det her er finalefeltet. Det er altså ingen dårlige biler. De kunne alle trille afsted med hæderen, og er udvalgt blandt de 100 mest solgte biler i perioden 2008-2013 – i grove træk. Og når nu Volvo V70 ikke er i feltet, så skal jeg grave dybt for at finde en oplagt favorit. For af mine fem oprindelige favoritter blandt de 100 biler, slap kun én igennem til finalen. Og efter at have kørt de fem finalebiler dør om dør, så er den ikke længere min favorit. Du kan læse om mine fem oprindelige indstillinger i blogindlægget: “Dømt ude af Årets Brugtbil 2016 – men kampen fortsætter!”

Honda Jazz er en afsindig fin bil, og den leverer vanvittigt meget plads for pengene. Men ser vi på værdi-for-pengene, så kan den ikke løbe om kap med konkurrenterne i finalefeltet. (Foto: Karsten Lemche)

Honda Jazz er en afsindig fin bil, og den leverer vanvittigt meget plads for pengene. Men ser vi på værdi-for-pengene, så kan den ikke løbe om kap med konkurrenterne i finalefeltet. (Foto: Karsten Lemche)

Honda Jazz

Jeg starter bagfra, og her ender Honda Jazz med den liden misundelsesværdige sidsteplads. Det er en fin vogn med afsindige mængder plads, og den vil gøre det fremragende til børnefamilien, der kun kører 7.000 km om året, og ikke kører ofte på motorvej. For på motorvej kører den med alt for mange omdrejninger takket være en for lav gearing. Men det er ikke gearingen, der er dens største problem, det er derimod prissætningen, på det danske marked. Små biler betyder relativ lav grøn afgift, og det lokker rigtigt mange købere den vej. De tænker, at nok skal de have bil, men de faste udgifter skal holdes helt i kælderen. Det betyder samtidigt, at mindre brugte biler ofte koster uforholdsmæssigt meget i forhold til større brugte biler, og dermed giver markant mindre værdi-for-pengene. Og det er Honda Jazz største problem. En brugt Jazz fra 2011 står rask væk til 110.000 kr. på dba.dk. En BMW 316d stationcar fra samme årgang koster omtrent 250.000. kr. Nuvel – det er 140.000 kr. mere. Men med nypriser på hhv. 170.000 kr. og 600.000 kr. (inkl. masser af ekstraudstyr), så er der noget mere ved at købe BMW’en end Honda’en, og det handicapper den ellers fine Jazz i det her selskab.

Ford Focus er både underholdende og teknisk fremme i hytteskoen. Den taber bare til bedre konkurrenter. (Foto: Karsten Lemche)

Ford Focus er både underholdende og teknisk fremme i hytteskoen. Den taber bare til bedre konkurrenter. (Foto: Karsten Lemche)

Ford Focus

Jeg har det svært med at placere Ford Focus på fjerdepladsen. Den kører nemlig virkeligt godt, og er næsten lige så underholdende, som bilen på føstepladsen. Læg dertil, at den fås med Fords prisvindende 3-cylindrede 1,0 liters turbomotor på 125 hk, og den er også teknisk af en nyere generation, end mange af konkurrenterne. Så hvorfor er den ikke bedre placeret? Fordi de tre andre biler byder ind, med endnu stærkere kvaliteter. Jeg vil til hver en tid anbefale en Focus stationcar til bilisten, der er glad for at køre bil, og som har brug for pladsen. Men som brugtbil er den bare ikke lige så stærk som bilerne i top tre.

Nissan Qashqai var den eneste af mine fem favoritter, der røg i finalen. Men høj pris og lidt tekniske udfordringer, lander den på en også flot tredjeplads.

Nissan Qashqai var den eneste af mine fem favoritter, der røg i finalen. Men høj pris og lidt tekniske udfordringer, lander den på en også flot tredjeplads. (FOTO: Karsten Lemche)

Nissan qashqai

SUV/Crossover-bilklassen er branchens mest populære for tiden, og de forskellige producenter er ved at falde over hinaden, for at få lov at lancerer SUV’er og crossovers i alle mulige og umulige segmenter. Men Nissan var først, og på brugtvognsmarkedet er de alherskende. Der var simpelthen ikke andre for 4-7 år siden. Det betyder, at vil du være med på beatet – men samtidigt købe brugt, så er der ingen vej uden om Qashqai. Det afspejles desværre af brugtvognspriserne, og det gør den derfor til mit tredjevalg. De er simpelthen stadigvæk for dyre. Læg dertil, at ifølge FDMs grundige testanalyser af brugte Qashqais, så er det den bil i finalefeltet med flest fejl, og den kan ikke vinde titlen i min bog. Ikke at Qashqai er fejlbehæftet. Men af de her fem biler, har den flere og mere alvorlige fejl, end de andre. Det er lidt som at se på et felt af cykelryttere, og pege på ham med den højeste fedtprocent. Det gør ham ikke fed, men det gør ham federe end de andre. Så Qashqai er IKKE fyldt med fejl, den har bare flere end de andre.

Så Qashqai er stadigvæk en fremragende bil, og den leverer den helt moderigtige SUV-fornemmelse, hvor man sidder lidt hævet over trafikken. Mange af de solgte Qashqais blev derudover solgt med et højt udstyrsniveau, så du går heller ikke ned på komfort.

Toyota Avensis er tæt på fejlfri, og det gør den til et fremragende brugtbilsvalg. (FOTO: Karsten Lemche)

Toyota Avensis er tæt på fejlfri, og det gør den til et fremragende brugtbilsvalg. (FOTO: Karsten Lemche)

Toyota Avensis

Selvom den køredynamisk er mindre underholdende end en indkøbsvogn, så er den som brugtbil det stensikre valg. Toyotas eminente mekaniske niveau betyder, at det her er bilen, jeg til hver en tid ville anbefale mine forældre – eller andre for hvem køredynamik og design er lige så ligegyldigt, som pileflet og soduku-opgaver er for mig. Den er stor, prisen er rigtig og den har ifølge FDM kun ganske få og ubetydelige fejl.

BMW 3-serie er bare sjovere at køre end de andre. Og du får samtidigt en rigtig luksusbil for en pris, der ikke er synderligt højere end den på Avensis eller Qashqai, så den er min vinder. (FOTO: Karsten Lemche)

BMW 3-serie er bare sjovere at køre end de andre. Og du får samtidigt en rigtig luksusbil for en pris, der ikke er synderligt højere end den på Avensis eller Qashqai, så den er min vinder. (FOTO: Karsten Lemche)

BMW 3- serie

Det er feltets mest velkørende vogn, og så tilsiger dansk afgiftslogik, at jo dyrere bilerne har været fra nye, jo mere bil får du for dine penge, når de er brugt. Læg dertil, at BMW’s relativt konservative designstil betyder, at selv en 4-5 år gammel BMW ser frisk ud. Især i kabinen, hvor sydtyskerne er mere konservative end Poul Schlüter nogensinde var. Sidst men ikke mindst, så er 3-serien feltets eneste baghjulstrækker, og jeg synes nu engang, at det er sjovere at blive skubbet end at blive trukket. Så i min bog er 3-serien Årets Brugtbil 2016, og det er bilen jeg allerhelst ville trille hjem fra finaletesten i.

Om den også vinder den officielle titel, må du vente med af læse til efter d. 3. juni 2016, hvor vinderen af Årets Brugtbil 2016 offentliggøres.

Hvis du er interesseret i en mere nørdet gennemgang af bilerne, så hør podcasten: “Overvejer du at købe brugt? Så hør nørderne diskutere Årets Brugtbil 2016”.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s