Hyperbilerne til +1 mio Euro – SE LISTEN

HYPERBILER: Jeg har netop lavet et temanummer til Berlingske om hyperbiler, og der faldt jeg over nogle fuldstændigt vanvittige vogne, som jeg ikke før har dvælet ved. Biler med +1000 hk og en topfart på 400 km/t. Se hele min bruttoliste nedenfor.

Hyperbiler kan defineres ud fra mange parametre, men et prisskilt på over en million euro er den alment anderkendte adgangsbillet til hyperbilsarenaen. Jeg har samlet en liste (i tilfældigt rækkefølge) over de toneangivende hyperbiler lige nu til temanummeret, og det skal mine faste bloglæsere ikke snydes for!

Bugatti Chiron

Bugatti genindtager hyperbilsklassen med Chiron, der er endnu vildere end Vayron var.

Bugatti genindtager hyperbilsklassen med Chiron, der er endnu vildere end Vayron var.

Afløseren for Veyron hedder Chiron og er langt mere vanvittig end Veyron. Den har samme 8-liters W16 motor, men nu hiver Bugatti 1.500 hk ud af den. Hvis Chiron kører med +400 km/t, er dens 100 liter brændstoftank tom på otte minutter. Produktionen er begrænset til 500 enheder. Det er en sand hyperbil.

Ydelse: 1.500 hk 0-100 km/t: 2,5 sekunder Topfart: +450 km/t Pris: ca. 16.250.000 kr.

 

Ferrari LaFerrari

Den ultimative Ferrari til dato. LaFerrari er topmodellen, og den holder fast i en V12-motor.

Den ultimative Ferrari til dato. LaFerrari er topmodellen, og den holder fast i en V12-motor.

Der blev kun produceret 499 LaFerrari – men til en pris på ca. 9 millioner kroner hører den hjemme på hyperbilslisten. Det er den hurtigste og kraftigste Ferrari nogensinde produceret til at køre på almindelig vej. De er allesammen solgt og produktionen er indstillet. Men det gør den ikke mindre relevant.

Ydelse: 963 hk 0-100 km/t: 2,8 sekunder Topfart: +350 km/t Pris: ca. 9.000.000 kr.

 

Hennessey Venom GT

Hennessey Venom GT er dybest set en vanvidstunet Lotus Elise.

Hennessey Venom GT er dybest set en vanvidstunet og forlænget Lotus Exige.

Hvad får man, hvis man kombinerer Lotus Exiges letvægtschassis med et læsfuld texansk vanvid? Man får Hennessey Venom GT. Dybest set en Lotus Exige – men med forlænget akselafstand og ændret aerodynamik så der er plads til Hennesseys voldtunede 7-liters V8 motor fra GM. Med to turboer og lidt texansk heksekunst yder den 1.261 hk. Topfarten i hurtigste udgave er officielt målt til 435 km/t. Den er amerikansk V8-vanvid på fire hjul!

Ydelse: 1.261 hk 0-100 km/t: 2,5 sekunder Topfart: 435 km/t Pris: ca. 9.100.000 kr.

 

Koenigsegg One

Den svenske hyperbil er den første hvor vægten og antallet af hk er en-til-en. Deraf navnet...

Den svenske hyperbil er den første hvor vægten og antallet af hk er en-til-en. Deraf navnet…

One står for forholdet mellem hestekræfter og vægt. 1.340 hestekræfter har den, og det er det samme som dens vægt. Vanvittigt og produceret lige ovre på den anden side af sundet.

Ydelse: 1.340 0-100 km/t: 2,5 sekunder Topfart: +430 km/t Pris: ca. 13.000.000 kr.

 

Koenigsegg Regera

Regera er næste generation af hyperbiler fra Sverige.

Regera er næste generation af hyperbiler fra Sverige.

Mens One-modellen er den ekstreme hyperbil, så skal Regera være den mere praktisk anvendelige dagligdagsbil, der tilmed har fået hybridbilsteknologi. V8 benzinmotoren og elmotoren producerer tilsammen over 1.500 hk, og det blæser det meste af hvad Ferrari eller Lamborghini stiller til start med af banen.

Ydelse: +1.500 hk 0-100 km/t: 2,8 sekunder Topfart: +410 km/t Pris: ca. 13.000.000 kr.

 

Lamborghini Centenario

Sådan skal en fødselsdag fejres!

Sådan skal en fødselsdag fejres!

Det er i år 100 år siden, at Lamborghinis grundlægger Ferrucio Lamborghini blev født, og det fejrer italienerne med denne specialmodel, der er baseret på deres topmodel Aventador.

Ydelse: 770 hk 0-100 km/t: 2,8 sekunder Topfart: 350 km/t Pris: ca. 12.300.000 kr.

 

McLaren P1

Den første af trekløveret der ramte asfalten, var McLaren P1. Det er også den mest komplicerede og udfordrende at køre - ifølge Top Gear.

Den første af trekløveret Porsche 918, LaFerrari og P1 der ramte asfalten, var McLaren P1. Det er også den mest komplicerede og udfordrende at køre – ifølge Top Gear.

Briterne er i vide kredse bedst kendt for deres Formel 1 biler, som danske Kevin Magnussen levede af at køre i en overgang. Men de laver også gadebiler, og den vildeste af dem hedder P1 og er en hybridracer ligesom LaFerrari og Regera. Den er ikke så visuelt vanvittig som mange andre hyperbiler, men den er formet af aerodynamiske troldmænd med Formel 1 know-how, der går mere op i præstationer end signalværdi.

Ydelse: 917 hk 0-100 km/t: 2,8 sekunder Topfart: 350 km/t Pris: ca. 7.800.000 kr.

 

Pagani Huayra BC

Italiens luksus og tysk V12 power. WOW

Italiens luksus og tysk V12 power. WOW

BC udgaven af Pagani Huayra har tabt over 150 kg i forhold til standardudgaven af Huyara – hvis man kan tale om en standardudgave af en bil kun produceret i 100 eksemplarer. Det er racerversionen, og sammen med den hysteriske rå V12 motor med biturbo, udviklet af AMG, har Horacio Pagani igen begået et vanvidsmobil med uset fascinationstække.

Ydelse: +750 hk 0-100 km/t: 2,8 sekunder Topfart: +370 km/t Pris: ca. 16.900.000 kr.

 

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 er den teknisk mest avancerede af de tre, og den der er mest gennemført hybridbil. Den kan køre længst på ren el, og dens firehjulstrækssystem gør den til den hurtigste i sprintdisciplinen 0-100 km/t - det er klaret på 2,5 sekunder.

Porsche 918 er den teknisk mest avancerede hyperbil, og den der er mest gennemført hybridbil. .

Hvis adgangsbilletten til hyperbilsklubben er en pris på 1. million Euro, så må Porsche 918 Spyder pænt stå udenfor døren. Men med dens præstationer er den selvskreven. Det er den mest avancerede bil Porsche nogensinde har produceret, og de, der har prøvet den, siger, at samtidigt med at den er vanvittig hurtig, er den samtidig tilgængelig som en almindelig Porsche 911. Som altid kan man trygt overlade det til tyskerne, hvis man vil opnå det ultimative i præstationer – uden at gå på kompromis med omgængeligheden.

Ydelse: 887 hk 0-100 km/t: 2,6 sekunder Topfart: 345 km/t Pris: ca. 5.700.000 kr.

 

W Motors Lykan Hypersport

Italiensk design og arabiske petrodollars. What is not to like...

Italiensk design og arabiske petrodollars. What is not to like…

Med en pris på 22 mio. kroner, uden afgift, er Lykan Hypersport listens dyreste bil. Den er produceret af W Motors, der er Mellemøstens første selvstændige hyperbilsproducent med hovedsæde i Dubai. Bilen er produceret i Torino i Italien, og der er kun planlagt syv eksemplarer. Om de alle er blevet solgt, står ikke helt klart, men til næste år lancerer mærket en SUV samtidigt med, at de flytter produktionen til Mellemøsten.

Ydelse: 780 hk 0-100 km/t: 2,8 sekunder Topfart: 390 km/t Pris: ca. 22.000.000 kr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s