FØRSTE TEST: Ny Audi A3

MUNCHEN: Audi A3 er netop blevet faceliftet med flere digitale talenter og en ny 1,0 liters turbomotor. Det har givet den mere kant og karakter, og det gør mig mere begejstret for modellen, jeg ellers længe har anset for blot at være en Volkswagen Golf i et dyrt men kedeligt jakkesæt.

Stjerner: 4 ud af 6

Den ligener sig selv, men nye lygter, en ny basismotor og naturligvis nye lygter – og Audi A3 er klar til et pr år mere i ringen.

Den ligner sig selv, men nye lygter, en ny basismotor og naturligvis nye lygter – og Audi A3 er klar til et pr år mere i ringen.

Da Audi lancerede A3 for 20 år siden, var den en sensation. Den var den første model af de tre tyske prestigemærker, der angreb det kompakte C-segment. Indtil da havde luksusbiler først og fremmest været store sedaner, mens hatchbacks ikke rimede på hverken læderkabine eller luksusudstyr som klimaanlæg og el-sæder. I dag kan du købe premiumprodukter i alle segmenter, og Audi A3 var en af frontløberne i den udvikling. I dag – 20 år efter, har Audi solgt over en million A3, og A3-programmet er udvidet til også at omfatte en Limousine (sedan), Sportback (stationcar) og en cabriolet.

Hør min podcast: “Er Audi blevet et røvkedeligt bilmærker” om Audi og den nye A3 på linket.

Ny og mere aggressive lygter er en klassisk Audi-facelift specialitet

Ny og mere aggressive lygter er en klassisk Audi-facelift specialitet

Den nuværende model har over fire år på bagen, og et facelift var på høje tid. Først og fremmest har Audi optimeret motorprogrammet og tilføjet en ny basismotor. Det er samme 3-cylindrede 1,0 liters turbomotor på 115 hk, som også findes i Audi A1 og i Volkswagen Golf – blandt andre. Den gør det helt igennem fremragende. På trods af motorens ydmyge volumen leverer de 115 hk nok power til, at bilen rammer 100 km/t på 9,7 sekunder og har en topfart på 206 km/t. Medmindre man insisterer på GTI-præstationer i A3, så er den lille basismotor vitterligt rigeligt. Jeg er svært begejstret, og bilen trækker relativt ufortrødent op til 180 km/t på et stykke Autobahn med fri hastighed, og det tjener den bette maskine til stor ære. Resten af motorprogrammet er også blevet opgraderet med en anelse mere power og en anelse bedre brændstofforbrug.

Virtual Cockpit er bilbranchens fedeste interiør-løsning, og her er Audi i særklasse de bedste.

Virtual Cockpit er bilbranchens fedeste interiør-løsning, og her er Audi i særklasse de bedste.

De største ændringer er dog på den digitale front og i kabinen. A3 har fået Audis Virtual Cockpit (ekstraudstyr), der med en 12 tommer bred skærm erstatter de traditionelle analoge ure bag rattet. Det betyder, at du kan få din navigation eller andre informationer skudt direkte op i brønden bag rattet, og ikke længere behøver kigge på den centrale infotainmentskærm. Et system jeg knuselsker, og som gør Audi’s kabiner til nogle af branchens allerbedste.

Derudover har den storshoppet blandt Audi A4’s sikkerhedssystemer, så du nu kan få både kø-assistent, pre-sense sikkerhedssystemet (registrerer uventede bevægelser i bilen, og gør alle sikkerhedssystemer klar til kollision) og et mere avanceret automatisk parkeringssystem.

Audi A3 har fået en 3-cylindret turbobenzinmotor på 1,0 liter, og den er fremragende.

Audi A3 har fået en 3-cylindret turbobenzinmotor på 1,0 liter, og den er fremragende.

A3 har med en række mindre men effektfulde ændringer, bragt sig tilbage i toppen af klassen, når den rammer Danmark i løbet af juli. Måske er den ikke klassens mest involverende køremaskine, og måske er du, som jeg, lidt træt af det efterhånden ensformige Audi-designsprog. Men fra et teknologisk synspunkt er A3 tilbage i førersædet i den dyre og mere premiumprægede ende af Golfklassen. Skal blive godt at kører den direkte mod en BMW 1-serie, Mercedes A-Klasse og de ansigtsløftede Volvo V40 og Alfa Romeo Giulietta,

PLUS:

Fantastik lille 3-cylindret basisbenzinmotor

Virtual Cockpit er suverænt

MINUS

Neutral og uinspirerende køreoplevelse

Uopfindsomt design

 

 

FAKTA TESTBIL

Model: Audi A3 Sportback 1,0 TFSI S-Tronic

Prisgæt: 340.000 kr.

Beskatningsværdi: Ikke oplyst

Mål (L/B/H): 431/179/143 cm

Køreklar vægt: 1.350 kg

Bagagerumsvolumen: 380 liter

Motor: R3 turbobenzin på 999 cm3

Ydelse: 115 hk v. 5.000 o/min

Moment: 200 Nm v. 2.000 o/min

Transmission: 7-trins DSG aut.

0-100 km/t: 9,9 sekunder

Topfart: 206 km/t

Forbrug: 22,2 km/l

CO2-udledning: 104 g/km

Årlig ejerafgift: 610 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: 5 Stjerner (2012)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s