Undskyld Nissan!

KLUMME Nogle gange skal man bare gribe dybt i sin hengemte mulepose af stolthed og sige undskyld. Så undskyld Nissan. I var tydeligvis ikke så fuldstændigt væk fra vinduet, som jeg anklagede jer for tilbage i midten af 00’erne. Rent faktisk havde I kigget dybere i krystalkuglen end nogen af os andre, og i dag står I som kongerne af crossoversegmentet. Det var der ikke mange, der havde forudset i 2005.

Nissan Qashqai var den eneste af mine favoritbiler, der strøg gennem nomineringen til finalen. Det er da også et fremragende brugtvognsvalg.

Nissan Qashqai var den eneste af mine favoritbiler, der strøg gennem nomineringen til finalen i Årets Bedste Brugtbil 2016, da den er et fremragende brugtvognsvalg.

Roden til hele min undskyldning hedder Nissan Qashqai. Da den blev lanceret, var det med budskabet om, at Nissan sagde farvel til den klassiske hatchback. Motorpressen var rystet, og som en del af motorpressen rystede jeg også på hovedet. Hvor meget sake var der røget inden for vesten, da den beslutning blev truffet? Jeg mener – en global bilproducent der droppede deres bil i Golfklassen! Det svarede til, at McDonalds sagde farvel til den hvide burgerbolle eller, at DFDS droppede buffeten på Oslo båden. Vi taler ris a la mande uden kirsebærsovs eller kaffe uden koffein. Det går ikke. Det kan man ikke!

Så bliver det ikke mere kedeligt end det her. Nissan Almera fra 00'erne.

Så bliver det ikke mere kedeligt end det her. Nissan Almera fra 00’erne.

Men Nissan var kolde som hindbæris. Først tog de livet af Nissan Almera (der mellem os sagt lænede sig op af et medlidenhedsdrab i årevis), og dernæst lod de også Primera-modellen trille stille på pension. De var, som den fiktive ejendomsmægler fra TV Jeppe K, ligeglade. Det var lige meget. For japanerne havde øjensynligt en plan. Planen var at give højbenede firehjulstræks-lignende biler til alle. At demokratiserer offroaderen og gøre den til familiebil.

Nissan indvarslede en ny epoke og gik i krig med at lancere markedets bredeste modelprogram af SUV’er og Crossovermodeller (jeg svæver frit mellem de to begreber, da de er stærkt overlappende). Biler der bød på ekstra frihøjde, en mere oprejst siddeposition, bedre indstigningshøjde for folk med vrøvl med bentøjet, bedre overblik over trafikken og, sidst men ikke mindst, en aura af det aktive liv. Et liv med kanoture og mountainbike-eskapader i weekenden og klatreferier til Kullen når kalenderen dikterede pinse, påske eller sommerferie. Biler der viste hele villavejen, at selvom badevægten givetvis flirtede med de tre-cifrede vægtopgivelser og bilen altid holdt i carporten, når der var Fællessang på Charlie i tv, så var vi altså aktive friluftsmennesker. Basta!

Det virkede umiddelbart som det glade vanvid. Men mens Mitsubishi med deres Lancer og Fiat med deres Bravo måtte konstatere, at det dersens Golf-segment ikke var, hvad det havde været, så solgte Nissan flere Qashqais, end du kunne sælge Chiqhita-bananer til en Lotto-vindende Bavian-koloni.

 

Og de stoppede ikke der. Kort efter Qashqais introduktion lancerede Nissan både Juke, Murano og Pathfinder, og siden kom også en ny Xtrail til. Du kunne ikke sparke dig frem for SUV’ere i en Nissan butik, og den eneste almindelige lavhoftede familiebil tilbage i flokken var Micra.

Mens min og mine kollegaers hovedrysten bliv mere og mere udtalt, fortsatte Nissan med at udstille vores rystende mangel på fornemmelse med, hvad der foregik blandt almindelige bilkøbere. For selv Nissan Juke – der mest af alt lignede noget designet i en psykadelisk rus, solgte mere end mange af konkurrenterne. Folkedybet skreg på SUV’ere og crossovers, mens vi troede, at en klassisk Golf stadigvæk var det altoverskyggende lys i åbenbaringen.

Nissan Pulsar ser ucharmerende ud, kører kun nogenlunde anstændigt når det går lige ud, og så er den ikke engang synderligt billig. Den er totalt nederen - som man ville sige, hvis man var teenager i 2007.

Nissan Pulsar ser ucharmerende ud, kører kun nogenlunde anstændigt når det går lige ud, og så er den ikke engang synderligt billig. Den er totalt nederen – som man ville sige, hvis man var teenager i 2007.

I dag må de sidde og grine røven ud af deres kimonoer i Japan, når de læser de seneste salgs- og tendenstal fra de globale bilmarkeder. Satsningen på SUV’er viste sig mere sikker end en satsning på Juventus som italienske mestrer i fodbold. Hvis vi kaster et blik på SUV-segmentet i Danmark, så sidder Nissan lige så tungt på det, som Mercedes sad på taximarkedet i gamle dage. Det er mildest talt imponerende, hvordan den japanske bilproducent ikke bare forudså men også startede en trend i stål, gummi og glas, mens alle os ”eksperter” anså det enorme skift i markedet som højst usandsynligt.

På mange måder føler jeg mig lidt som en reaktionær idiot. Jeg kunne have været en af de landsbytosser, der i 1492 stod på havnen i Sevilla og advarede Columbus og hans folk om, at jorden var og blev flad, og en tur vestover ville føre til en tur direkte udover kanten på den flade jord. Men i dag ved vi bedre. Vi ved at jorden er rund. Vi ved at folkedybet vil ose af aktiv livsstil, og så ved vi, at Nissan kan se længere ind i fremtiden, end vi kan. Så undskyld Nissan. I var bare skarpere end alle os andre til både at skabe og imødekomme den SUV-bølge, som kun lader til at blive stærkere og stærkere for hvert år der går.

 

KLUMMEN HAR VÆRET TRYKT FØRSTE GANG I BERLINGSKE SØNDAG D. 5 JUNI 2016

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s