LE MANS: Har Ford snydt?

LE MANS Der hersker en halvgiftig atmosfære i GTE Pro klassen ved årets Le Mans lige nu. Den klasse som de fleste danskere kørere stiller op i. Ingen siger det direkte, men både Aston Martin og Porsche har klaget over, at Ford og til dels Ferrari øjensynligt har snydt på testdagen i maj, for at opnå unfair fordele i weekendens løb.

Ford GT da den blev nummer to på Spa i foråret. I weekenden gælder det årets helt store opgave: Le Mans, og kun sejren i GTE Pro klassen tæller!

Ford GT da den blev nummer to på Spa i foråret. I weekenden gælder det årets helt store opgave: Le Mans, og kun sejren i GTE Pro klassen tæller!

Det er en giftig beskyldning, og jeg talte med Fords chef for produktudvikling Raj Nair her til formiddag, om præcis de beskyldningerne. De går kort fortalt ud på, at Ford skulle have holdt igen med GT-raceren på testdagen i maj, for at skjule deres reelle fart, og ikke at blive straffet med ekstravægt eller flere restriktioner på turboladeren til selve løbet. Logikken i beskyldningen er, at Ford ikke har vist deres sande potentiale indtil nu, og derfor er de ikke blevet underlagt eventuelle begrænsninger i forhold til vægt og ydelse til selve løbet, hvor FIA gør hvad de kan, for at udligne fordele og skabe et jævnbyrdigt felt. I GTE Pro klassen er der nemlig tradition for, at arrangørerne konstant udligner fordele i jævnbyrdigheden og den fair konkurrences navn. Ved kvalifikationen i onsdags kørte Ford og Ferrari nemlig hele 3-4 sekunder hurtigere end konkurrenterne. Det gjorde de ikke på testdagen.

Raj Nair er Fords øverste ansvarlige for udvikling. Både af gadebiler og sportsvogne. Han var irriteret over beskyldningerne om snyd, og sagde, at Ford havde givet den maksimum gas både på testdagen og under kvalifikationen.

Raj Nair (tv)er Fords øverste ansvarlige for udvikling. Både af gadebiler og sportsvogne. Han var irriteret over beskyldningerne om snyd, og sagde, at Ford havde givet den maksimum gas både på testdagen og under kvalifikationen.

Det Raj Nair fortalte mig var, at turbobilerne har en fordel over bilerne med sugemotor, når de kører under et lavere atmosfærisk tryk. Altså et lavtryk – som typisk er tilfældet ved dårligt vejr. Turbomotoren sprøjter – lidt forsimplet forklaret – den samme mængde luft ind i motoren uafhængigt af vejret, mens sugemotorerne lider under det lavere lufttryk i atmosfæren. Turbotrykket hos Ford og Ferrari er bestemt af arrangøreren – for at matche forholdende for bilerne med sugemotor. Og det er sat til et atmosfærisk tryk, der er højere end i disse regnvejrsdage på Le Mans. Derfor performer Ferrari og Ford så godt i dårligt vejr, mens Corvette, Porsche og Aston Martin har det sværere. Samtidigt sagde han, at Ferrari og Ford i den grad kørte sig helt ud i kampen om poleposition i GTE Pro klassen, mens resten af GTE Pro feltet måske ikke pressede helt så hårdt på.

Ford GT på Silverstone. Her blev det til en 4. plads. Den vil amerikanerne forsøge at veksle til en 1. plads i weekendens Le Mans, og jeg vi være på sidelinjen og følge slagets gang.

Ford GT på Silverstone. Her blev det til en 4. plads. Den vil amerikanerne forsøge at veksle til en 1. plads i weekendens Le Mans, og jeg vil være på sidelinjen og følge slagets gang.

Umiddelbart vurderet, tror jeg ikke Ford har holdt igen. Det er en ny bil og holdet er nyt, så de lærer hele tiden og optimerer bilen konstant, så at de finder et par sekunder ekstra på en bane der er 13,6 kilometer lang, synes ikke usandsynligt. Samtidigt tror jeg heller ikke, at Ford vil blive tvunget til at ændre på bilen under et døgn før race-start. Men vi er i Frankrig – landet der halshuggede deres kongefamilie, smed Michael Rasmussen ud af turen og hvor det er nedfældet ved lov, at man ikke må navngive sin gris Napoleon. Så hvem ved. Måske de får en lille justering.

Læs mere om beskyldningerne og Ford’s forsvar her: “Fighting talk from Ford on sandbagging allegations” – publiceret på motorsport.com

OPDATERING – så faldt straffen alligevel. Ford og Ferrari får ekstra vægt i bilerne, mens Aston Martin og Corvette får lov at justerer deres brændstoftilførelse for mere power. Porscherne får lov at tage marginalt mere brændstof med. Det betyder altsammen en mere jævnbyrdig kamp og et tættere race!

One thought on “LE MANS: Har Ford snydt?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s