Årets Le Mans priser – for alt fra største kugler til bedste motorlyd!

HITLISTE: De har kæmpet i 24 timer for hæder, ære og en plads på podiet ved årets Le Mans. Ikke alle lykkedes med at opfylde målsætningerne, men alle er med i kampen om kuffertogkoerehandsker.dk’s Le Mans priser. Så her er de – årets prisliste sammenstykket fra tilskuerpladserne ved årets Le Mans.

Årets sympatikram: Går (ligesom sidste år) til Toyota, der endnu engang tager fra Le Mans uden en sejr. Sidste år var bilen  ikke hurtig nok. I år lå de til at vinde indtil et stenkast og to spyt fra målstregen. Der mistede førebilen #5 power, og Porsche skøjtede udenom og vandt ligesom sidste år. Min dybfølte medfølelse, for jeg mener vitterligt, at de havde fortjent sejren. Men Le Mans er og bliver forbandet for Toyota, og Mazda er stadigvæk eneste japanske producent, der har vundet på Le Mans.

 

Formula Racing stiller med et rent dansk hold, og de bliver spændende at følge i GTE Am klassen.

Da Formula Racings Ferrari stadigvæk havde fire hjul. Mikkel Macs præstation med at kører den tilbage på tre hjul, var eminent!

Årets største kugler: Går til Mikkel Mac for at have driblet en trehjulet Ferrari over 7 km hjem til pitten omgivet af racerbiler, der blæser forbi med 300 km/t.

Årets Le Mans Comeback: Ford vendte tilbage til Le Mans med en ambition om at vinde i GTE Pro klassen. De stillede op med fire biler, og endte med 1,3 og 4. pladsen i klassen. Det er et comeback der aftvinger respekt. Læs i øvrigt hele baggrundshistorien for deres comeback her.

Nicki Thiim underholder og informerer fremragende via sin facebook-profil.

Nicki Thiim underholder og informerer fremragende via sin facebook-profil.

Årets SocialMedia darling: Danske Nicki Thiim har forstået brugen af sociale media. Med veloplagte videoupdates løbet igennem, var han den danske kører, der kom tættest på sine fans. Tak Nicki! (https://www.facebook.com/nickithiim/)

Årets joke: Sidste år var Nissans håbløse hybridbil decideret til grin, med et hybridsystem der ikke fungerede, og omgangstider du kunne slå i en Qashqai. Eller næsten. I år derimod er ingen bil faldet totalt igennem, så prisen bliver på udskiftningsbænken ved dette års Le Mans.

Kampen om 1. pladsen i både LMP1 og GTE Pro er uhyggelig tæt. Tak for et godt race!

Kampen om 1. pladsen i både LMP1 og GTE Pro er uhyggelig tæt. Tak for et godt race!

Årets duel: Den bliver uafgjort. Både Toyota og Porsche i LMP1 og Ford og Ferrari i GTE Pro holdt spændingen kørende på et helt utroligt niveau over løbets 24 timer. Hvordan forskellige hold med vidt forskellige biler kan dyste med under 10 sekunders mellemrum, efter at have kørt 20 timer på den samme 13,7 km lange racerbane, er tæt på uforståeligt. Måske prisen skal går til FIA og organisatørene ACO, for bare at være eminente til at udligne forskellige i den tætte dysts hellige navn.

Selv på vej ind i pitlane, gasser Corvette #63 maks op og bremser hårdt ned få meter før 60 km/t zonen. De stopper ALDRIG med at kæmpe.

Selv på vej ind i pitlane, gasser Corvette #63 maks op og bremser hårdt ned få meter før 60 km/t zonen. De stopper ALDRIG med at kæmpe.

Største respekt: Går til Corvette Racing med danske Jan Magnussen i bil #63. De havde en håbløs kvalifikation, hvor de manglede både speed og balance i bilen. Men de giver bare aldrig op. De ELSKER racing, og klør på imod alle odds. Og som Jan Magnussen tørt bemærkede i optakten til løbet, så kunne alt sagtens have været værre. De kunne have smadret bilen og slet ikke været til start – som i 2015.

Hurtigste “rigtige” racerbil: Var igen i år de schweiziske Rebellionracere i LMP1 klassen, der kæmper videre imod hybridbølgen. De sværger til en klassisk benzindrevet racerdrivlinje, og lader konkurrenterne og fjernstyrede biler om det der med batterier og el-motorer.

Porschen med startnummer #1 har haft et Miserabelt Le Mans.

Porschen med startnummer #1 har haft et Miserabelt Le Mans.

Uheldige helte: Bilen med startnummer #1 Porsches 919 Hybrid, har haft et alt andet end heldigt Le Mans. En skarp kørebesætning med Mark Webber som superstjernen, gav denne bil det prestigefyldte 1-tal på karossen. Men deres løb har været præget af for lange besøg i garagen. Deres bedste omgangstider kvalificerer til en podieplacering.

Årets fedeste motorlyd: Gentager bare sidste års hyldest: Chevrolets racercorvettes V8er lyder som om to højtryk, der udkæmper en kamp på lyn og tordenvejr under kølerhjelmen. Det lyder SÅ fedt og SÅ råt og er klart banens største brøleabe. Respekt! 

Ford GT med #67 har haft et miserabelt Le Mans - ærgerligt, da de var blandt mine favoritter.

Ford GT med #67 har haft et miserabelt Le Mans – ærgerligt, da de var blandt mine favoritter.

Årets største ÆV: At Ford GT #67 med Andy Priaulx (som jeg interviewede for et par måneder siden) startede i pit og derfra gik fra skidt til værre.

Audis Le Mans racer var ikke helt på niveau med Porsches og Toyotas, men hvad værre var, så lignede de en designblunder.

Audis Le Mans racer var ikke helt på niveau med Porsches og Toyotas, men hvad værre var, så lignede de en designblunder.

Årets hareskår (undskyld llg.dk): Audis Le Mans racer lignede en racerbil med læbe-ganespalte. Det kan de mennesker der er født med det ikke gøre for. Men det kan Audis designere, og det bliver en ommer! Sidste år vandt Audi titlen som årets ondeste racerbil. Det gør den ikke i år.

Årets vildeste hår: Nicki Thiims hvide strit får sin helt egen kategori. (se billedet til SocialMedia prisen)

Årets badass: Ved godt Corvette løber med det hele. Men der var ingen Dodge Viper som sidste år, og som den eneste bil, der fysisk skaber viberationer i mellemgulvet, så er Corvetten bare umulig at komme udenom.

Årets playboy: Sidste år gik prisen til hollywoodikonet Patrick Dempsey, der kørte en 911 i løbet. Han er her også i år, men kører ikke. Derfor overstråles han af Brad Pitt, der startede årets løb.

Tak for i år, og vi ses til Le Mans 2017!

One thought on “Årets Le Mans priser – for alt fra største kugler til bedste motorlyd!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s