Gandinis italienske Tyre – hvilken Lamborghini er fedest?

GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED Jeg er lige kommet hjem fra den sydengelske fartfest på Goodwood, og mit højdepunkt var Marcello Gandini’s legendariske Lamborghini-designs. Men hvilken en er den smukkeste? Her får jeg brug for DIN hjælp.

Miura er stamfaderen til den moderne supersportsvogn, og den fylder 50 år i år.

Miura er stamfaderen til den moderne supersportsvogn, og den fylder 50 år i år.

Min umiddelbare favorit er denne Lamborghini Miura SV fra 1971. Miura er gudesmuk, og med dens tværliggende centermotordesign revolutionerede den superbilskonstruktionerne for altid. I den knaldgrønne farve ser den endnu federe ud, og jeg er i den grad solgt.

Espada er måske ikke videre køn ved første øjekast, men jeg er fuldstændig vild med den.

Espada er måske ikke videre køn ved første øjekast, men jeg er fuldstændig vild med den.

Med sine udstående øjne og laaaaange overhæng både foran og bagved, er denne Espada 400 GT fra 1969 ikke umiddelbart særlig køn. Men jeg er alligevel vild med den. En regulær fire-personers langtursvogn med V12 motor og et brugbart bagagerum, kan sagtens kravle højt op på min liste over potentielle drømmebiler.

Den klassiske Lamborghini her i skrigende gul og i det rene originale design – uden alle plastikspoilerne...

Den klassiske Lamborghini her i skrigende gul og i det rene originale design – uden alle plastikspoilerne…

Countach er arketypen af en Lamborghini, og i denne rene Lamborghini Countach Periscopo fra 1975 i gul, ser den vanvittigt besnærende ud. Dens kileformede design er råt og rent forfra, og bagenden trækker ud, fordi der skal være plads til den brutale V12 motor. Den er definitionen på en 1980’er drømmebil, og den hang på mange af mine venners vægge. Dengang havde jeg ikke set lyset, og sværgede til Ferraris Testarossa:-) Første gang den vækkede min interesse, var da den blev kørt af to blondiner i filmen “Ud at køre med de skøre”, og siden er jeg blevet mere og mere begejstret.

Jarama er ikke den mest kendte Lamborghini, men har alligevel sine momenter.

Jarama er ikke den mest kendte Lamborghini, men har alligevel sine momenter.

Den ligner lidt en Toyota Celica Supra denne Jarama S fra 1975, og det er den i dette felt, jeg bryder mig mindst om. Alligevel har den sine momenter. Som de dovne klaplygte-øjne og det brede smalle luftindtag på kølerhjelmen.

Lamborghini Diablo var vitterligt djævlen selv, da den blev lanceret.

Lamborghini Diablo var vitterligt djævlen selv, da den blev lanceret.

Den tørrede gulv med Ferrari F40 på præstationsfronten da Lamborghini Diablo blev lanceret for lige over 25 år siden. Selvom den skriger ‘Rod Stewart’ som den står der i lilla, så er der noget udefinerbart fedt over den. Min 8-årige søn syntes det er den fedeste af de fem, men jeg er ikke overbevist. En topfart på 325 km/t og en hoftelinje mere markeret end en fotomodel fra 1960’erne, er dog vægtige argumenter.

Hvilken en hælder du mest til? Mit valg bliver Espada, fordi den bare er helt sin egen. Men med Miura på en tæt, tæt andenplads…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s