WEB-TV: Ford Vignale for dummies – forstå Fords luksusmærke

LUKSUS Ford er øjensynligt trætte af, at levere hverdagsbiler til hverdagsbilister. De vil være lækre med de lækre, og derfor har de fundet Vignale-mærket i arkiverne. Men hvad er pointen? Vil de scorer Audi og BMW kunder? Eller er vi ude i en genoplivning af Ghia-tanken? Se med her, og få en idé om hvad pokker det er Ford har gang i, med deres tykke læder og alufælge i matkrom.

En del af mine estimerede kollegaer, har været ude med riven efter Vignale-konceptet. Første model i programmet er nemlig Mondeo Vignale, og den er ikke lige så lækker som en Audi A4 eller en Mercedes C-Klasse. Konklusionen har derfor været, at Fords luksusmærke har fejlet.

Ford Mondeo er tanden lækrere end den almindelige Mondeo, og overstrøet med elegante kromelementer.

Ford Mondeo er tanden lækrere end den almindelige Mondeo, og overstrøet med elegante kromelementer.

Ja – hvis målet var at kapre kunder fra Mercedes eller Audi, så er det svært med Mondeo Vignale. For på trods af det lækre tykke læder på både sæder og instrumentbord, og motorer og gearkasse der nok kan matche tyskerne, så er den stadigvæk en Mondeo. Det betyder, at på nogle af samlingerne (shutlines) i kabinen – f.eks. omkring gearkassekulissen, der gaber de mere end i de tyske luksusbiler. Læg dertil at nogle af plastikfladerne er udført i en rimelig nærig plastkvalitet, og det er nærliggende at losse Vignale-ideen langt ud over sidelinjen med et ’Ommer’ stempel bagi.

Men ideen har aldrig været at stjæle luksus-kunder fra konkurrenterne. Ford oplevede at de mistede glade Mondeo kunder måned efter måned af den simple årsag, at de ville have mere luksus end en Mondeo Titanium tilbyder. Kunder med vind i sejlene og trængsel på bankbogen, som nu havde haft deres tredje topudstyrede Mondeo Titanium, og derfor var klar til at kravle endnu højere op i luksus-træet. Men der var ikke flere grene i Ford-butikken at kravle op på. Ideen med Vignale er kort sagt at tilbyde de kunder en gren eller to mere at kravle op på – inden de hopper videre til et af de tyske luksusmærker.

Krom elementerne pynter og det er rart at luksus ikke nødvendigvis betyder hårdtpumpet performance-udgave.

Krom-elementerne pynter og det er rart at luksus ikke nødvendigvis betyder hårdtpumpet performance-udgave.

Første skud i bøssen var en Vignale-udgave af Ford Mondeo. På trods af de mangler mine kollegaer og jeg selv anførte – i form af den karrige plastik og tvivlsomme shutlines, så har den gjort det anstændigt. Jeg kørte for nyligt lidt over 3.000 km i en Mondeo Vignale, og mht. Autobahn-komfort, lyddæmpning, sædekomfort og praktisk anvendelighed, er den på niveau med de tyske luksusalternativer. Især på lyddæmpningen – hvor den er markant opgraderet i forhold til den almindelige Mondeo.

Det vægtigste argument for en Mondeo Vignale er dog prisen. Igen – der vil være skeptikere som vil siger 600.000 kr.! For en Ford Mondeo! Og med god ret, for Mondeo-navnet er tæt forbundet med det omrejsende sælgersegment, og det lugter ikke voldsomt meget af Spa-ophold, Burburry-tasker og weekendsmutture til huset i Toscana. Men hvis vi tager et spadestik dybere, så byder Mondeo Vignale på markant mere luksus end den almindelige Mondeo.

Det kniber lidt med plastkvalitet og shutlines omkring gearvælgeren. I nederste højre hjørne er mellemrummet større end i venstre. Det er ikke luksus i min bog.

Det kniber lidt med plastkvalitet og shutlines omkring gearvælgeren. I nederste højre hjørne er mellemrummet større end i venstre. Det er ikke luksus i min bog.

Det tager omtrent 28 timer at lave en ny Ford Mondeo på fabrikken i Valencia. Vignale-udgaverne flyttes derefter over i Fords særlige Vignale-center. Her tjekkes de efter på 114 individuelle punkter – en proces der tager omkring to timer. Alting skal være i orden, ellers ryger bilerne tilbage og justeres til, for tolerancerne på Vignale-modellerne er markant lavere end på de almindelige Ford-modeller. Læg dertil at både lak og læderkvalitet er et niveau eller to højere end på en almindelig Mondeo, og merprisen begynder langsomt at give mening. Men det vægtigste argument i forhold til pris er i virkeligheden at se på hvad en Mondeo Titanium koster og hvad de udstyrselementer der findes i en Vignale koster som ekstraudstyr til en Titanium. Så vil du hurtigt finde ud af, at en Titanium med fuld SYNC pakke (Fords infotainmentsystem), læderkabinen, firehjulstræk og +200 diesel hestekræfter løber op i samme pris som en Vignale. Men uden den ekstra læderkvalitet, den ekstra støjdæmpning eller de ekstra services, der følger med Vignaleejerskabet. Som Vignale-ejer har du f.eks. altid lånebil ved service og reparation, og der er også mulighed for, at Ford henter din bil hjemme hos dig, når den skal til service. Det er små ting, men det er små ting som giver livet et lille hverdagspift af luksus.

Ford Mondeo Vignale fanget på en tankstation på Autobahn på vej hjem fra Le Mans.

Ford Mondeo Vignale fanget på en tankstation på Autobahn på vej hjem fra Le Mans.

I virkeligheden er Mondeo også en lidt forkert model at rulle Vignale-konceptet ud med. For selvom den ser godt ud og kører fremragende, så er grundkonceptet den over fire år gamle amerikanske Ford Fusion. Jeg var i England for nyligt og se de kommende Vignale-udgaver af S-Max, Ford Kuga og Ford Edge, og her var niveauet højere end på Mondeo. Især Ford S-Max i Vignale-udgaven lugtede af en mere komplet luksusoplevlse. Niveauet på kabinematerialerne var mere jævnt, og det klædte konceptet. Læg dertil at der kun findes BMW 2-serie Active Tourer som reelt premium-alternativ i MPV-segmentet, og S-Max Vignale har også kort på hånden til at erobre kunder der er vokset ud af en Audi A4 Avant eller en 3-serie stationcar.

Træerne vokser dog ikke ind i himmelen. For det første lider Edge af nogle af de samme USA-fødte fejl som Mondeo, som følger med den svingende materialekvalitet i kabinen. Og Ford Kuga’s nye Vignale-front virker decideret malplaceret. Den er gigantisk og får Kuga til at se ud som om den står med halvåben mund og glaner. Det er der ikke meget luksus-over, omend det i sidste ende er en subjektiv smagssag.

S-Max Vignale er  den mest vellykkede Ford Vignale model. Den kommer på det danske marked i sidste halvdel af 2016.

S-Max Vignale er den mest vellykkede Ford Vignale model. Den kommer på det danske marked i sidste halvdel af 2016.

Grundlæggende set mener jeg dog, at Ford har fat i noget med deres Vignale-koncept. Indtil nu har luksus og topudstyrsversioner hos hverdagsmærker som Ford og Opel været forbundet med performanceudgaver, hårde undervogne og sportslige køreegenskaber. Med Vignale tilbyder Ford luksus uden du behøver køre med nyrebælte. Og det er oprigtig luksus. Ikke kunstlæder og pianolak.

For de kunder der sætter pris på deres Ford, men har medvind på den karrieremæssige cykelsti, ligger valget af en Vignale-model lige for. Nogen reel konkurrent til de tyske prestigemærker bliver mærket dog næppe. Der er hverdagsimaget fra den blå oval på fronten for stærkt. I USA kæmper Ford jo heller ikke med BMW, Audi og Mercedes – den kamp lader man i stedet det Ford-ejede luksusmærke Lincoln om at tage. Men ideen om at tilbyde ekstra luksus til loyale Ford-kunder virker som en pragmatisk løsning på udfordringen med den kunde-sivning, der uundgåelig vil være i toppen af modelprogrammet, når kunderne vokser ud af deres Titanium-udgave. Kan Ford holde på kunderne et par bilkøb mere, vil øvelsen være en succes for Ford, og dermed retfærdiggøre hele udrulningen af det italiensk-inspirerede Vignale-koncept.

Ford Mondeo Vignale blev prøvekørt i forbindelse med samarbejdet mellem Ford og kuffertogkoerehandsker.dk ved Le Mans 2016. Det er Ford der har betalt produktionen af filmen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s