TEST: Jaguar F-Type – vælg den helt rigtige udgave!

UDENFORVINDUET: Jeg har kørt Jaguars F-Type sportsvogn i flere forskellige varianter over de seneste par år, og efter lidt lænestolsfilosoferen er jeg nu helt sikker på hvilken version jeg ville vælge. Og det er ikke den fuldfede R-udgave…

Den ser godt ud i British Racinggreen den gode F-Type, og faktisk er det heller ikke helt tosset med 18 tommer fælge.

Den ser godt ud i British Racinggreen den gode F-Type, og faktisk er det heller ikke helt tosset med 18 tommer fælge.

Udvalget er bredt. Fra ’basis-udgaven’ (hvis man kan tale om noget sådan) med en kompressorfodret 3-liters V6 motor på 340 hk over S udgaven af samme motor med 380 hk til V8 motoren på 5-liter med 550 hk. Seneste tilføjelse er en hårdkogt SVR udgave af V8-versionen med 575 hk, kulfiberbremser og markant lavere vægt. Læg dertil at du skal vælge mellem Coupé eller Cabriolet, og det er ikke så ligetil.

Stjerner 5 ud af 6

Jeg kørte cabriolet-udgaven af V8-bæstet i Danmark for et par år tilbage, da den var nyintroduceret. Dengang imponerede den ved at være både gudesmuk og brutal på samme tid. Den føltes mest af alt som en amerikansk muskelbil pakket i en elegant britisk habit. Sidste år lånte jeg den lukkede Coupé-udgave til en tur gennem Wales. Ligeledes V8-udgaven med 550 hk. Den var brutalt hurtig, men samtidig mere elegant og letkørt end den åbne udgave jeg prøvede lige efter introduktionen. Coupé-formatet gav ekstra stivhed i karosseriet, og sammen med opdateret software på både infotainment og resten af bilen, var en del af dens uraffinerede muskelbils-personlighed barberet væk, og F-Type fremstod mere som en gentleman.

Baglygten er F-Types signaturdetalje. Designeren Jesper R Hermann sammenlignede engang F-Typen med et svensk produceret pophit – den gør kort sagt intet forkert og er et øjeblikkeligt visuelt hit.

Baglygten er F-Types signaturdetalje. Designeren Jesper R. Hermann sammenlignede engang F-Typen med et svensk produceret pophit – den gør kort sagt intet forkert og er et øjeblikkeligt visuelt hit.

Men dermed ikke sagt at den var velopdragen som en Porsche 911. Den krævede min fulde opmærksomhed, og kørte jeg stærkt uden at være 100 pct. fokuseret, kunne den stadigvæk finde på at brøle RØVHUL og rive mig rundt igennem et par hække og en fåreflok.

F-Types brutale undertoner har altid været en del af dens charme. En del af det der altid har gjort, at jeg har følt mig draget af den. Men det er samtidigt grunden til, at jeg med glæde har afleveret den tilbage igen efter fem til syv dage hver gang jeg har lånt en. Med et lettelsens suk har jeg konstateret, at jeg overlevede endnu en runde i manegen med vilddyret, og kunne kravle tilbage til at teste mindre livsfarlige og mere hverdagsduelige biler igen.

I regnvejr kan selv basis-F-Typen med 340 hk blive giftig, men ikke så dødeligt som storebror.

I regnvejr kan selv basis-F-Typen med 340 hk blive giftig, men ikke så dødeligt som storebror.

For et par uger siden havde jeg så fornøjelsen af basisudgaven af F-Type med den kompressorfodrede 3-liters V6 motor på 340 hk. Min forventning var lidt, at den nok var lige tæmmet og civiliseret nok. At lyden var som et diesellokomotiv sammenlignet med et damplokomotiv, at den var tonet ned fra Ronaldo-niveau til Daniel Agger-niveau når det kom til primadonnaattitude. Men nej. Allerede på de første kilometer leverede den indlevende drama. I sportsindstillingen leverede udstødningssystemet masser af mellemgasknald, og V6-motoren kunne brøle omkap med den bedste. Okay – ikke så vildt som V8-udgaven, men V6’eren lød mere raffineret. Mere britisk. Det var en åben udgave, så jeg fik fuld valuta for pengene på støjfronten, og jeg var godt underholdt. Den overraskede mig, og da den samtidigt blot er omkring et sekund langsommere fra 0-100 km/t end V8’eren, savnede jeg aldrig power eller overskud. Jo flere kilometer jeg kørte, jo mere overbevist blev jeg. V6-udgaven er den bedste udgave af Jaguar F-Type. Kun adrenalinjunkier og driftere vil få større glæde ud af V8-versionen, og så skal de i øvrigt være villige til at bløde over 500.000 kr. ekstra for den større motor og det ene sekund fra 0-100 km/t og de ekstra 40 km/t på topfarten.

PLUS:

Et af sportsvognsklassens smukkeste designs

En tidløs charme som kun Jaguar leverer det

Et verdensklasse soundtrack

MINUS

Kører ikke lige så godt som en Porsche – hverken 911 eller Cayman

Okay - måske 48.500 kr. for et "performance seat" er i overkanten i en bil til 1,2 mio. kr., men de er superfede - især i cognacfarvet læder.

Okay – måske 48.500 kr. for et “performance seat” er i overkanten i en bil til 1,2 mio. kr., men de er superfede – især i cognacfarvet læder.

JEG VILLE VÆLGE: En 3,0 V6 Supercharged Coupé aut. Hvorfor ikke en S-udgave med 380 hk i stedet for 340 hk spørger du? Fordi de ekstra 40 hk ikke er +200.000 kr. ekstra værd den er dyrere. Og V8-udgaven er helt udelukket fordi den er 75 kg tungere og fordi den ærligt talt skræmmer livet af mig, og det ville jeg ikke kunne leve med til dagligt.

Men hvorfor Coupéen og ikke den åbne? Fordi Coupéen er både billigere og stivere end cabrioleten, og for dens køredynamiske fortrin, vil Coupéen altid være mit førstevalg. Men når jeg hylder køredynamikken, skulle jeg så ikke vælge udgaven med manuelt gear? Nej – den er både langsommere og mindre økonomisk, så for en sjælden gangs skyld slår automatgear manuelt.

Så skulle jeg valse ind i en Jaguar-forretning og placerer en ordre, blev det på en 3,0 V6 aut. Coupé i british racinggreen med cognacbrune sæder – altså kort sagt ville jeg vælge testbilen – bare med fast tag til 130.000 kr. mindre.

FAKTA TESTBIL

Model: Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged Aut. Convertible

Pris: 1.359.900 kr.

Køreklar vægt: 1.577 kg

Motor: V6 kompressor-benzin på 2.995 cm3

Ydelse: 340 hk v. 6.500 o/min

Moment: 450 Nm v. 3.500 o/min

Transmission: 8-trins aut.

0-100 km/t: 5,3 sekunder

Topfart: 260 km/t

Forbrug: 11,8 km/l

CO2-udledning: 199 g/km

2 thoughts on “TEST: Jaguar F-Type – vælg den helt rigtige udgave!

  1. Dr Dre – som jeg forstaar det er 3.0S den helt rigtige version, da den har differentialespaerre, aktiv undervogn og en broeleknap til udstoedningen, saa man rigtig kan give naboerne noget at snakke om ..

    1. Hej Mikkel,

      Brøleknap-funktionen kan man tilkøbe for 5.000 kr., og diff, torque vectoring og den aktive undervogn er naturligvis fede features. Men som hverdagsbil er basisversionen uden de ting rigeligt underholdende, og med mindre du ynder at trille til en trackday i ny og næ, så ville jeg stadigvæk spare de par hundrede tusinde og nøjes med versionen uden S:-)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s