FØRSTE TEST: Porsche Cayman – verdens bedste sportsvogn bliver endnu bedre

Cayman har mistet to cylindre og fået turbo. Helligbrøde? Måske, men den har aldrig kørt bedre, og lyden er stadigvæk forførende.

Jeg kørte den nye Porsche Boxster for et par måneder siden i Portugal, og blev imponeret. Nu er turen kommet til den lukkede søstermodel Cayman, som Porsche har inviteret mig til Sydsverige for at prøve.

Stjerner: 6 ud af 6

Den nye Cayman har færre cylindre men mere power end nogensinde. Verdens bedste sportsvogn er lige blevet endnu bedre.

Den nye Cayman har færre cylindre men mere power end nogensinde.

Grundkonstruktionen er den samme som modellen fra 2012, men motorophæng og konstruktionen af den bagerste del af bilen er nyt. Og så er der naturligvis den helt store nyhed – nemlig motorerne. De gamle 6-cylindrede sugeboxermotorer er erstattet af to nye firecylindrede boxermotorer med turbo på henholdsvis 2,0 og 2,5 liter. Den første ligger i Cayman og yder 300 hk, den anden ligger i Cayman S og yder 350 hk. Derudover har S-udgaven variabel turbo geometri. Tving mig ikke til at forklare det, for det kan jeg ikke i detaljen. Men det betyder på dansk, at kræfterne leveres i samme nanosekund du snitter speederen, mens basisudgaven uden S’et skal bruge et par nanosekunder på at opbygge turbotrykket. Du mærker forskellen hvis man kører bilerne dør om dør (som da jeg blev sat på Sturup i en Cayman af en Cayman S…), men i trafikken er det ikke noget du umiddelbart bemærker. For kraftleveringen i basis-Caymanen er decideret overbevisende.

Sydsverige lagde asfalt til testen af den nye Cayman, og den afslørede, at verdens allerbedste sportsvogn nu er blevet endnu bedre.

Sydsverige lagde asfalt til testen af den nye Cayman, og den afslørede, at verdens allerbedste sportsvogn nu er blevet endnu bedre.

Turbomotoreren betyder lavere forbrug og bedre præstationer. Men det du bemærker bag rattet er først og fremmest den ekstra kraft ved lave omdrejninger. Den gamle Cayman var en mere traditionelt sportsvogn, der skulle have en del omdrejninger (læs +5.000) for rigtigt at levere. Den nye sparker som en hest helt nede fra bunden af omdrejningsspektret.

Køredynamisk er Cayman fuldstændig fremragende. Bilens balance er fantastisk, og da jeg får lov at trykke den af på racerbanen Sturup Raceways asfalt, kan jeg ikke undertrykke drengerøvssmilet. Det eneste skår i glæden er, at min danske kollega konsekvent trækker fra mig. Efter de 7 runder på banen triller vi ind i pitten. Først der går det op for mig, at hans var en Cayman S og min blot en Cayman. Der forklarer sikkert ikke hele forskellen, men nok til at jeg går fra oplevelsen med min banestolthed relativt intakt.

Den ser knivskarp ud i Miami Blue, men fungerer også fint i den sorte eller sølvfarve, som de fleste givetvis vil vælge i sidste ende.

Den ser knivskarp ud i Miami Blue, men fungerer også fint i den sorte eller sølvfarve, som de fleste givetvis vil vælge i sidste ende.

Jeg har før kaldt Porsche Cayman for verdens bedste sportsvogn (læs: her), og det mener jeg stadigvæk. Den er nu blot blevet endnu bedre. Lidt strammere, lidt hurtigere og derfor lidt federe.

PLUS:

Klassisk Porschedesign

Fænomenal balance og dermed køreegenskaber

Lyden af boxermotoren

MINUS:

At den koster 954.373 kr. for den billigste Cayman med manuelt gear. (Det er ikke Porsches skyld, men de danske bilafgifters…)

Designet er blevet en anelse mere kantet end jeg bryder mig om. Modellen fra før 2012 var i min optik smukkere. Langt fra så komplet – men smukkere.

Kabinen er lettere opdateret – mens PCM infotainmentsystemet ( Porsche Communication Management) er af nyeste generation, og gør Cayman digitalt klar til 2016.

Kabinen er lettere opdateret – mens PCM infotainmentsystemet ( Porsche Communication Management) er af nyeste generation, og gør Cayman digitalt klar til 2016.

JEG VILLE VÆLGE:

Basisudgaven med manuelt gear. Fordi jeg får en ekstra tilfredsstillelse ud af selv at skifte gear, og fordi manuelt gear med høj sandsynlighed forsvinder i løbet af de næste 10-15 år. Porsches PDK gearkasse er dog fænomenal. Den gør bilen 0,2 sekunder hurtigere fra 0-100 km/t, og på en racerbane er den en stor hjælp. Men skulle den holde ude i perlestenene foran villaen på Sydøstsjælland, så ville jeg foretrække den manuelle. Motormæssigt er den 300 hk rigeligt. Nuvel – den 2,5 liters maskine i Cayman S, med den marginalt hurtigere speederrespons er en fornøjelse. Men med en 0-100 km/t tid på 5,1 sekunder og en topfart på 275 km/t, leverer basismodellen med 300 hk og 380 Nm alt det punch, som jeg nogensinde kan ønske mig på offentlig vej.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s