TEST: BMW X1 xDrive20d – både funktionel og vulgær

UDENFORVINDUET: X1 er BMW’s mindste SUV. Den har mistet sit stationcaragtige hængebuesvins-look fra første generation, men den er stadigvæk en anelse visuelt slagsideramt. De enorme lygter og logo er simpelthen blevet for voldsomme til bilen. De ligner noget fra en X6 der er klistret på en bil af halv størrelse. Når det så er sagt, så er teknik, køredynamik og funktionalitet decideret fremragende.

Linjerne på den nye X1 er blevet strammere, og den har fået et mere distinkt SUV-præg. Især den svungne linje nederst på karossen er ikke savnet. Den fik den første til at fremstå en anelse hængebuesvin-agtig.

Linjerne på den nye X1 er blevet strammere, og den har fået et mere distinkt SUV-præg. Især den svungne linje nederst på karossen er ikke savnet. Den fik den første generation til at fremstå en anelse hængebuesvin-agtig.

PLUS

  • BMWs overlegne kvalitetsfornemmelse.
  • Plads og funktionalitet.
  • Køredynamisk overbevisende på trods af det høje tyngdepunkt.

MINUS

  • Et design der især omkring lygterne læner sig op ad det vulgære.
  • Pris – den starter ved 450.000 kr., og bliver hurtigt meget dyrere når du hælder udstyr i.
  • Kabinen er kedelig (hvis du har nejhatten på) og elegant og konservativ (hvis du har ja-hatten på).

STJERNER: 4 ud af 6

Mekanikken er fremragende, men er størrelsen på lygterne og BMW-nyrerne på grillen ikke ved at stikke lidt af?

Mekanikken er fremragende, men er størrelsen på lygterne og BMW-nyrerne på grillen ikke ved at stikke lidt af?

Anden generation af BMW X1 blev introduceret sidste år. Den deler en del komponenter med Mini Countryman og BMW 2-serie Active Tourer, så selvom bilen er ny er den baseret på solid og gennemprøvet teknologi. Testbilen er en BMW xDrive20d aut. Med 190 hk og 400 Nm. X1 fås også i sDrive-versioner med forhjulstræk. Du sparer omkring 40.000 kr. ved at vælge forhjulstræk fremfor firehjulstræk, men karosseriformatet ligger ligesom op til firehjulstræk, så de penge ville jeg ikke spare. SDrive fås kun på de mindste motorvarianter – der i X1 dog betyder op til 192 hk i en sDrive20i.

Fronten er massiv med lygter og logo der kunne bæres af en dobbelt så stor vogn.

Fronten er massiv med lygter og logo der kunne bæres af en dobbelt så stor vogn.

De største ændringer fra første generation af X1 er et større bagagerum, opgraderede motorer og nyt design både udvendigt og indvendigt. Det første jeg bider mærke i ved testbilen, er dens enorme lygter. Både foran og bagpå. BMW-logoet i kølergrillen (de to store nyrer), er også vokset til uhyrlig størrelse. Isoleret set er det måske ikke så slemt, men når jeg beskuer bilen skråt forfra, og samtidigt kan se fælgene, så virker lygterne bare overdimensioneret i en grad der minder om Ronald McDonalds sko. Rolig med de voksende lygter BMW, med X1 har I taget et skridt for meget til min smag.

Men hvis det har taget overhånd udvendigt, så er kabinen et studie i det beståendes kunst. Den ligner sig selv i et omfang der forekommer en anelse fantasiløst. Men nuvel – det virker formfuldendt og kvalitetsniveauet er suverænt, så det er kun lækkerier for øjet der savnes.

Kig på fælgene og så på baglygtens størrelse. Der er noget med proportionerne, der ikke spiller.

Kig på fælgene og så på baglygtens størrelse. Der er noget med proportionerne, der ikke spiller.

Testbilen har en 1,995 cm3 turbodieselmotor med 190 hk og 400 Nm (fra 1.750 Nm). Det lyder af mere end det føles, og at den skulle ramme 100 km/t på under 8 sekunder harmonerer ikke med oplevelsen bag rattet. Men nu handler SUV-formatet heller ikke om højhastighedsdrama, så at bilen ikke føles som en hvirvelvind, er måske i virkeligheden en god ting. I forbindelse med den nye generation X1 har den også fået BMW’s fine tre-cylindrede maskiner på 1,5 liter, der i virkeligheden er en halv traditionel BMW rækkesekser på 3,0 liter. SDrive18i yder 136 benzinheste mens sDrive16d yder 116 dieselhypper. Jeg har ikke prøvet dem, men det forekommer mig lige i underkanten til X1. SDrive16d kører dog imponerende 25,6 km/l ifølge den officielle EU-norm, så er du meget økobevidst, så bliver det ikke meget bedre i en SUV.

Topmodellen i X1 programmet hedder enten xDriver25i (benzin) eller xDrive25d (diesel). De yder begge 231 hk og mens benzinudgaven er marginalt hurtigere i optrækket, så kører dieselen 19,6 km/l mod benzinerens 15,6 km/l. Den 190 hk xDriver20d testbil præsterede 18,7 km/l under de lidt over 400 testkilometer, og med et opgivet forbrug på 20,4 km/l, er det så absolut godkendt.

Jeg ville vælge en model som testbilen – en xDrive20d.

Jeg ville vælge en model som testbilen – en xDrive20d.

JEG VILLE VÆLGE

Testbilen xDrive20d fordi dieselmotoren er bundsolid og med 190 hk har power nok til at gøre bilen dejlig adræt i trafikken og samtidigt klare de fleste offroadopgaver. Hvis du udelukkende kører på landevejen, så overvej en sDrive med forhjulstræk og snup det 8-trins automatgear i stedet.

KONKURRENTER:

Audi Q3, Mercedes GLA, Volvo XC60 og Range Rover Evoque

FAKTA

Model: BMW X1 xDrive 20d

Motor: R4 turbodiesel 1.995 cm3

Ydelse: 190 hk v. 4.000 o/min.

Moment: 400 Nm v. 1.750 o/min.

0-100 km/t: 7,6 sekunder.

Topfart: 219 km/t.

Forbrug v. blandet kørsel: 20,4 km/l.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s