TEST: Mercedes SLC – Frisørporschen har fået hår på brystet

UDENFORVINDUET: SLC fylder 20 år i år, og den lille Mercedes sportsvogn har aldrig været i finere form. Brølabeudgaven fra AMG er klar til at rive dig et nyt røvhul, mens SLC 300 er modellen jeg ville vælge.

I AMG udgaven er den hurtig og rå, men SLC 300 går an.

I AMG udgaven er den hurtig og rå, men SLC 300 går an.

PLUS:

Køredynamisk fornem baghjulstrækker

Tårnhøj kvalitetsfornemmelse

Suveræne drivlinjer – både motorer og gearkasser

MINUS:

Forældet foldetagsteknologi. Det kan ikke betjenes med hastigheder på op til 50 km/t – som stort set alle konkurrenter.

Prisen er pebret (endnu en hilsen fra det danske afgiftssystem) og man får meget Mazda MX-5 eller Ford Mustang for de samme penge.

Stjerner: 4 ud af 6

Brede hofter har der aldrig været noget i vejen med. Slet ikke, når de sidder på en AMG-model.

Brede hofter har der aldrig været noget i vejen med. Slet ikke, når de sidder på en AMG-model.

Man skal altid være varsom, når man hiver begrebet ny-klassiker op ad bagkataloget for store ord og fornemme betegnelser. Men Mercedes SLK begynder at ligne noget sådan – også selvom den i forbindelse med lanceringen af den ansigtsløftede udgave skifter navn til SLC. Navneskiftet handler blot om noget så banalt og tysk som god orden. For som en åben vogn i samme størrelse som C-Klassen bliver SLC lagt ind under den familieparaply. Akkurat som da SUV’en GLK skiftede navn til GLC sidste år. Det handler om orden, og Mercedes er ved at ordne alle deres større biler, så de enten hører hjemme i C-, E- eller S-Klasse-familierne.

Selve bilen bygger dog videre på den åbne roadstertradition, som Mercedes startede med den første SLK tilbage i 1996, og modellen fejrer dermed 20 års fødselsdag i år. Der er solgt over 670.000 biler siden dengang fordelt på tre generationer af SLK, og den bil jeg sidder bag rattet på, er den ansigtsløftede udgave af tredje generation fra 2011.

I forbindelse med ansigtsløftet er der sket to større ændringer på motorfronten. Den store V8-motoriserede SLK 55 AMG er blevet erstattet af en V6-motoriseret SLC 43 AMG. Den har lidt mindre power og leverer 367 hk mod den gamle V8’ers 421 hk. Men den er samtidigt blevet lettere fortil, og er derfor langt hen ad vejen en mere harmonisk bil. 0-100 er ekspederet på 4,7 sekunder, mens det gamle V8 monster kunne klare den spurt på 4,1 sekunder. Mit gæt er dog, at den ny udgave vil leverer mindst lige så meget køreglæde som den gamle. Jeg nåede aldrig at prøve den gamle, men den nye føles både frisk og frigjort. Den danske pressebil er svøbt helt i sort, og ser blændende godt ud. Derudover er den er hurtig, skarp og præcis i styretøjet og selvom den har en køreklar vægt på 1.595 kg, så føles den ikke tung eller træg. Og så har den lyden. Nu er der desværre ikke så mange bjergtuneller i Danmark, for der findes få ting mere euforiserende på den rigtige side af lovgivningen om euforiserende stoffer, end lyden fra en brølende nedgearing i en tunnel med taget nede på en åben AMG. Man kan opleve lidt af det samme lydekko, hvis man kører gennem en tæt dansk bøgeskov, og med risiko for at skræmme Bambi & Co fra vid og sans, så gør jeg det flere gange. AMGs lydingeniører i Afalterbach er gjort af et særligt stof, og lyden er nok til at give omgivelserne respekt for SLC AMG – også selvom den nu blot har seks cylindre.

Ved præsentationen af den nye model for et par måneder siden i Sydfrankrig nåede jeg også en tur i den lidt mindre SLC 300 – efter naturligvis at have tævet AMG-versionen et par timer først. SLC 300 har en 2-liters turbobenzinmotor på 245 hk, og fordi den sparer et par cylindre og noget andet AMG-lir, så vejer den præcis 90 kg. mindre. Om det er forklaringen på at den føltes mere letbenet – på trods af over 100 hk mindre under hjelmen, er svært at vurdere. Men jeg følte mig i virkeligheden bedre underholdt i SLC 300. Den rammer 100 km/t på 5,8 sekunder, og det er stadigvæk nok til at få pulsen op på de ekstremt snoede bjergveje.

Den første generation af SLK fik en del kritisk for sin relativt bovlamme 2-liters motor på 138 hk. Det hjalp da den fik kompressor og 195 hk. Men et image som frisørsportsvogn kan være svært at ryste af. Over årene synes jeg dog, at modellen er lykkedes, og som 300 SLC har den al den sportslige power, der skal til at overbevise mig om, at det her vitterligt er en regulær og underholdende to-personers sportsvogn.

Sportssæderne er fremragende, og for at give AMG-modellen lidt ekstra drama, er der monteret en ildslukker foran sædet.

Sportssæderne er fremragende, og for at give AMG-modellen lidt ekstra drama, er der monteret en ildslukker foran sædet.

JEG VILLE VÆLGE

Til dem der ikke har behov få power nok til at sende toupeen afsted udover nakkestøtten, der introducerer Mercedes en SLC 180 model med en 1,6 liters turbomotor på 156 hk. Det er samtidigt den billigste model til 643.600 kr. Men skal SLC opleves og køres til det potentiale den lille vævre sportsvogn har, så vil jeg til hver en tid pege på en SLC 300.

FAKTABOKSE

Model: Mercedes SLC 300

Motor: R4 turbobenzin på 1.991 cm3

Ydelse: 245 hk v. 5.500 o/min

0-100 km/t: 5,8 sekunder

Topfart: 250 km/t

Brændstoføkonomi: 16.8 km/l

Pris: 875.600 kr.

 

Model: Mercedes AMG SLC43

Motor: V6 turbobenzin på 2.996 cm3

Ydelse: 367 hk

Moment: 520 Nm

0-100 km/t: 4,7 sekunder

Topfart: 250 km/t

Brændstoføkonomi: 12,8 km/l

Pris: 1.154.100 kr.

Beskatningsgrundlag: 1.154.100 kr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s