TEST: Toyota RAV4 Hybrid – vellykket og irriterende

UDENFORVINDUET: Toyota har styr på hybridformatet, og køreoplevelsen (hvis man kan tale om en oplevelse) er fuldstændig problemfri. Toyota RAV4 Hybrid præsterede ovenikøbet +17 km/l i testen ved blandet kørsel, og det er flot for en relativt stor SUV med 197 hk. Som sædvanlig har Toyota derfor løst opgaven til UG, og som sædvanlig har de gjort det, uden at bringe mit entusiastpis tilnærmelsesvis i kog.

PLUS: God brændstoføkonomi, masser af power og meget funktionel.

MINUS: Overgjort design, irriterende CVT-gearkasse og manglende X-faktor.

STJERNER: 3 ud af 6

Hybridsystemet fungerer upåklageligt, designet er som sædvanligt lidt overgjort og usammenhængende og så mangler bilen lidt magi. Men den leverer på power, lavt forbrug og praktisk anvendelighed.

Hybridsystemet fungerer upåklageligt, designet er som sædvanligt lidt overgjort og usammenhængende og så mangler bilen lidt magi. Men den leverer på power, lavt forbrug og praktisk anvendelighed.

Toyota RAV4 har gjort en fremragende figur i sine 22 års tjeneste hos Toyota. Men den har desværre mistet lidt af sin hippe appel. Da den første landede i 1994 var den lille, funky, flabet og forførende. Nu er den blevet voksen, har trukket i de praktiske lærredsbukser og er færdig med at charmere omverdenen. Rollen synes at være, at den skal levere et højt bundniveau og agere stabil familiefar, og så lader den andre og yngre SUV’er om at charmerer ungdommen.

Gør det RAV4 til en dårlig bil? Nej langt fra. For os der allerede har millionlån i fast ejendom og slår aftenerne ihjel med at kører børn til fodbold og gå til en øjensynligt uendelig række af forældremøder, der har den alt hvad der er brug for. God plads, masser af praktisk anvendelighed og i den nyeste hybridudgave leverer den også en miljøprofil, der giver massevis af voksenpoint til selvsamme forældremøder.

Bagagerummet er særdeles rummeligt og batteripakken under bagsædet stjæler stort set ingen plads.

Bagagerummet er særdeles rummeligt og batteripakken under bagsædet stjæler stort set ingen plads.

Testbilens hybridsystem er baseret på en 2,5 liters benzinmotor. Det lyder som en stor karl i disse downsizingtider, men den sørger for et anstændigt bundtræk, og så aflaster el-motoren den i en grad, så den aldrig får lov at blive forslugen. Et testforbrug på lige over 17 km/l er rigtigt pænt i en bil der er opgivet til 19,2 km/l.

Forklaringen er Toyotas lange erfaring med hybridteknologien. De har lavet Prius i årevis, og de har efterhånden styr på, hvordan man holder forbruget i ave. Samspillet mellem de to drivkilder – benzinmotoren og el-motoren – er helt fænomenalt, og selvom den elastikagtige CVT-gearkasse stadigvæk irriterer mig grænseløst, så kan jeg ikke sætte en finger på dens effektivitet. Det virker bare, og det er det de kan de gode ingeniører fra Toyota. Og skal man udover stepperne, så kan den også det. Med 197 hk flytter den lidt over 1,6 tons tunge firehjulstrukne SUV sig fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder. Det er hurtigt nok til selv den mest dedikerede Politiken-læsende miljøaktivistiske gymnasielærer.

Kabinen er fornuftigt indrettet og samlekvalitet og materialevalg er fornemt i Toyota-regi. Jeg savner kun et lidt mere simpelt og sammenhængende design, men funktionelt er den til UG.

Kabinen er fornuftigt indrettet og samlekvalitet og materialevalg er fornemt i Toyota-regi. Jeg savner kun et lidt mere simpelt og sammenhængende design, men funktionelt er den til UG.

Hvorfor er det så, at jeg synes den er irriterende. Det er et godt spørgsmål, og det er her vi bevæger os fra bilens objektive kvaliteter til mine subjektive præferancer i automobil forstand. Jeg elsker gennemtænkt, simpelt og stilrent design. Ikke kedeligt som Audi’s, men vovet og elegant som Alfa Romeos eller Jaguars. RAV4 ser ud som om den er designet med et samuraisværd af en vred samurai, der har hugget og hugget på lerklodsen, indtil bilens former fandt sit endelige. Der er for mange streger, kurver og unødvendige krumspring til min smag.

Se den nye Volvo XC90, det er en elegant vogn. RAV4 synes overdesignet og grænsende til det vulgærer. Men igen – det er den europæiske automobilsnob der taler. Araberne og asiaterne kan ikke få det vildt nok – og det gælder på sin vis også amerikanerne, og der er nu flere penge i at sælge biler til succesfulde selvstændige globale kunder end kunstkritiske arkitekttyper fra Europa. Så stregerne skal nok sælge, men det er ikke en bil vi kommer til at se på Museum of Modern Art i New York.

Derudover er der den enerverende CVT-gearkasse, der lyder som om den tøjler motorens kræfter via et sindrigt system af køkkenelastikker. Når man giver gas, så tager motoren omdrejninger hurtigere end bilens fart følger med. Hvis ikke man kunne høre motoren, ville det givetvis ikke være et problem. Men det kan man, og jeg kan ikke leve med det. Igen – funktionelt er det fremragende, men jeg ville få spat af det, hvis jeg skulle leve med bilen til dagligt.

RAV4 Hybrid er objektivt set forrygende, men den tænder intet i mit bankende automobilhjerte.

RAV4 Hybrid er objektivt set forrygende, men den tænder intet i mit bankende automobilhjerte.

JEG VILLE VÆLGE: Givetvis ville jeg vælge ikke at køre RAV4. Selvom jeg knuselskede den første version fra 1994. Dieseludgaven har en udemærket men lidt ligegyldig to-liters BMW maskine på 143 hk, og benzinudgaven har en 151 hk to-liters benzinmotor uden turbo. Dieseludgaven fås kun med firehjulstræk, mens benzinudgaven kun fås med firehjulstræk. Så er der hybridudgaven tilbage der både fås med to- og fire-hjulstræk. Hvis vi sammenligner en firehjulstrukken benzinudgave med CVT-gear i T3 udstyrsniveauet med en 46 hk stærkere 2,5 Hybrid – også med firehjulstræk og CVT-gear, så er merprisen omkring 70.000 kr. Du får dog et små 5 km/l bedre brændstofforbrug, og hybridudgaven koster kun 310 kr. halvårligt i ejerafgift, mens den regulære benzinudgave koster 1.190 kr. Så stod jeg med en pistol for panden, og skulle træffe et valg i RAV4 modelprogrammet, så blev det nok den firehjulstrukne Hybrid i udstyrsniveauet H3 til 530.990 kr. Det er noget mere end den billigste version til 379.990 kr. Men de 150.000 er givet godt ud i forhold til power, ejeromkostninger og gensalgsværdi, og så giver den også markant flere miljørigtige voksenpoint hos de politiken-læsende forældre til forældremøderne.

FAKTA

Model: Toyota RAV4 2,5 Hybrid 4X4 H4

Pris: 615.990 kr. (RAV4 fås fra 379.990 kr.)

Motor: R4 benzin på 2,5 liter (uden turbo) plus el-motor.

Ydelse/moment: 197 hk/206 Nm

0-100 km/t: 8,3 sekunder

Topfart: 180 km/t

Forbrug: 19,6-20,4 km/l

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s