Spilder bilindustrien milliarder på motorsport?

KLUMME: I gamle dage lød den faste vending i den amerikanske bilindustri: ”Win on sunday sell on monday”. Altså vind racerløb om søndagen og sælg flere biler om mandagen. Løbssejre gav omtale, og omtale gav opmærksomhed til særligt det vindende mærke. I bilens barndom i tiden op til Første Verdenskrig, var alle producenterne nye, og de hungrede efter en fast plads i det købelystne publikums opmærksomhed. Læg dertil, at racerbilerne ofte lignede de biler kunderne kunne købe i butikkerne, og forbindelse var åbenlys. ”Hej nabo, jeg har lige købt en ny bil,” kunne man udbryde over hækken, og hvis naboen holdt avis, kunne han se, at den lignede vinderen af forrige weekends Indy 500 løb.

Kevin Magnussen er blevet voksen på de seneste tre år. Nu rammer han Formel 1 feltet som en erfaren køre. Da jeg interviewede ham i 2013, var al det kun en drøm.

Kevin Magnussen er blevet voksen på de seneste tre år. Nu rammer han Formel 1 feltet som en erfaren køre. Men spilder Renault ikke pengene, når de poster millioner i Magnussen og deres Formel 1 team.

Der er sket meget de sidste 100 år. Bilerne har stadigvæk fire hjul, men stort set alt andet er ændret. Det gælder også forbindelsen mellem motorsport og hverdagsbiler. Kig på Formel 1 feltet og Kevin Magnussens gule Formel 1 racer. Det er en Renault. Eller i virkeligheden er det en kraftigt modificeret Lotus med Renault-logo og Renaultmotor. Men kør ned i din lokale Renaultforretning, og du finder intet der minder perifært om Magnussens racerbil. Det tætteste du kan komme, er ved at bestiller din nye Renault i gul og få monteret en hækspoiler i størrelse XXXL på den. Og selv efter den øvelse vil din nye Twingo stadigvæk ikke have andet tilfælles med raceren end logo, spoiler, farve og fire hjul. Det oplagte råd til bilproducenterne må derfor være: Drop motorsport.

For hvorfor bruge milliarder på kostbare motorsportsprogrammer, når forbindelsen mellem gadebiler og racerbiler for længst er tabt? Racerbiler ligner simpelthen ikke gadebiler mere, i hvert fald ikke hvis vi kigger på kongeklasser som Formel 1 eller LMP1 bilerne på Le Mans.

Palmer og Magnussen nyder godt af Renaults Formel 1 engagement, men bilen har ikke meget med en ny Twingo at gøre.

Palmer og Magnussen nyder godt af Renaults Formel 1 engagement, men bilen har ikke meget med en ny Twingo at gøre.

Nogle vil så argumentere for, at motorsport jo leverer teknologi til gadebilerne, og den forbindelse kan producenterne ikke undvære. Sådan var det i gamle dage, men det er også slut. Sidste år var jeg i Køln og besøge Toyotas Le Mans hold, og jeg spurgte dem om motorsportsprogrammet leverede teknologi til Toyotas gadebiler? Svaret var dybest set nej. Måske nogle fælles kontakter og en enkelte hybrid-styreboks. Men den teknologi der skal til at holde en Toyota Avensis kørende og komfortabel i femten år, har intet tilfælles med den teknologi, der skal holde en racerbil kørende i 24 timer med en gennemsnitsfart på 240 km/t. Selvom Toyota i år godt kunne have brugt en enkelt eller to af Avensis uopslidelige motordele, for der er en håndgribelig forskel på at holde i 24 timer og holde i 23 timer og 55 minutter. Men det behøver jeg næppe gøre Toyota opmærksom efter årets Le Mans.

Så hvorfor bruger de store bilproducenter så fortsat formuer på motorsport? Det gør de fordi motorsport skaber historier, og gode historier sælger biler. Bilkøb i dag handler om så meget mere end bare holdbarhed og pris. Hvis det var de eneste kriterier, så ville vi alle køre Suzuki. Eller Toyota. Men det gør vi ikke. Der er stadigvæk folk der køber Alfa Romeo, selvom hverken pris eller kvalitetshistorik er i nærheden af Suzukis. Men Alfa Romeo har et historisk bagkatalog af motorsportssejre og gudesmukke gadebiler, som kun få mærker kan matche. Mit bud er, at du kunne tage den nye Alfa Romeo Giulia, vinkle Alfa-logoerne af med et koben, klistre Lada-logoer på i stedet og forsøge at sælge den til den halve pris, og du ville ikke få en eneste underskreven slutseddel. Det lille logo har så stærk en historie, at selv ikke 20 års sjofling af det stolte italienske mærke har kunnet tage livet af Alfa Romeo.

Derfor har bilindustrien brug for motorsport. Motorsport skaber nye legender, og legender skaber loyalitet og tilhørsforhold. Det er de følelser, som bilproducenterne lukrerer på, når de sælger biler. Det er i følelserne merværdien ligger, og i en tid hvor stort set alle biler har flere års garanti og uden problemer kører i +10 år, så er det følelserne, der lokker køberne fra mærke A til mærke B. Måske vil der ikke være mange naboer, der laver forbindelse til Formel 1 og nikker anderkendende af din skriggule Renault Twingo med en spoiler i størrelse surfboard. Men du ved hvorfor den holder i din indkørsel, og du har ikke misset et Formel 1 løb siden Magnussen begyndte hos Renault. Derfor er motorsport ligeså vigtig i dag som for 100 år siden.

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s