TEST: DS 3 Cabriolet – charmerende og fejlbarlig fransk luksusmini

TEST: DS3 er blevet ansigtsløftet til 2016. Udover ny motor og et par digitale opgraderinger ligner den sig selv, og det er ikke halvt værst. Men man skal kunne leve med støjniveauet – både med og uden tag…

DS 3 har fået ny front og opdaterede motorer, og med en skarp pris er den særdeles fristende.

DS 3 har fået ny front og opdaterede motorer, og med en skarp pris er den særdeles fristende.

DS Automobiles er godt i gang med en frigørelsesproces fra modermærket Citroën. Væk er Citroën-logoerne og de tætte associationer til det franske familiebilsmærke. DS Automobiles skal være et premium-mærke, og så dur det ikke at lugte af Berlingo.

Det oprindelige DS 3 design er bibeholdt i sin grundform med det ’svævende’ tag og hajfinnen på b-stolpen. Forlygterne er dog nye med tre enkelte diamantformede lygter i hvert lygtehus – en art automobile smykker, og et træk der spiller på bilens rolle som et stykke premium tilbehør/accessorie mere end bare et transportmiddel. Derudover er kølergrillen ændret markant. Den er gjort mere åben og har fået mærket signatur-krom-udsmykning, de kalder for DS-wings. Det er kromlinjen omkring kølergrillen, der i hver side strækker sig ud under forlygterne. For den skandinaviske æstet kan arrangementet forekomme en anelse overdrevent. Men fransk design fra houte couture kjoler til Eiffeltårnet er i sin grundessens overdrevent. Det er det, de gør. Det er det, der gør dem franske, og det er netop franskheden, der skal sælge DS 3.

Taget kører tilbage, men vinduesrammerne er der stadigvæk. Så at kalde den en cabriolet er på grænsen til at tage munden for fuld.

Taget kører tilbage, men vinduesrammerne er der stadigvæk. Så at kalde den en cabriolet er på grænsen til at tage munden for fuld.

Bilen jeg prøvekører er med den nye 3-cylindrede motor, og den gør det godt. Den er frisk nok til at være underholdende uden at blive decideret skæg. De 110 hk er rigeligt, og kun en lidt langsom speederrespons slår skår i køreglæden. DS 3 er ikke en fuldfed cabriolet, da taget kun kører af toppen af bilen. Men det er nok til at give den befriende fornemmelse af åben bil. Prismæssigt betaler du ca. 30.000 kr. mere for den åbne udgave, og det synes rimeligt set i lyset af, hvad du f.eks. må bløde ekstra for en Mini Cabriolet.

Selvom DS 3 gerne vil lege fuldfed premiumbil, så er stoftaget ikke så godt isoleret som på f.eks. Mini. Kører du med taget oppe, kan man godt konverserer ved motorvejshastigheder, men det er med let hævet stemme. Kører du taget af så glem alt om vende verdenssituationen med dine medpassagerer når speedometernålen passerer 100 km/t.

Hvis du er ligeglad med motorkraft eller automatgearet EAT6 (udgaven med 110 hk fås kun med EAT6), så fås DS 3 Cabrio også i en 82 hk med 5 manuelle gear til 243.990 kr. Den fås også i et par dieselversioner. Men diesel signalerer pendlerbil, og med det her stoftag er det ikke en bil du vil pendle +30.000 km i om året. Vil du have den fuldfede underholdende køreoplevelse, så skal du op i den 4-cylindrede 1,6 liters turboversion med 165 hk, men så er prisen 328.990 kr. Det er stadigvæk billigere end Mini, men dyrt for en bil der på de fleste parametre opleves mere uraffineret og rudimentær. Så snup den mellemstore udgave og spring ud som sorgløs fransk livsnyder hvor du undgår motorveje med taget nede, og i stedet glæder dig over det distinkt kække franske design.

FAKTA

Model: DS3 Puretech 110 EAT6 Style

Motor: R3 turbobenzin på 1.199 cm3

Ydelse: 110 hk v. 5.500 o/min

0-100 km/t: 10,2 sekunder

Topfart: 188 km/t

Brændstoføkonomi: 20,4 km/l

Pris: 275.990 kr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s