TEST: Porsche Macan GTS – Baneracer og dakarrallybil i et

UDENFORVINDUET: Den både blæser og har mel i munden. GTS-udgaven af Porsches mindste SUV suger sig til asfalten som en dræbersnegl og kan samtidigt æde en ujævn markvej som dakarracer.

PLUS: Plads, praktiks anvendelighed og uendeligt med kræfter.

MINUS: Pris og hård undervogn til almindelig hverdagsvillavejsbump.

Jeg har altid haft et ambivalent forhold til Porsche Macan. Dens kvaliteter kan der ikke sættes spørgsmålstegn ved. Den er praktisk, elegant og hurtig som en ægte Porsche. Men al denne flirten med SUV-formatet fra en rendyrket sportsvognsproducent som Porsche, har ærligt talt budt mig lidt imod. Det udvander den klassiske 911’er, når husmødre pludseligt får hverdagsduelige Porscher til at kører ungerne i skole i. Men fordi både Macan og Cayenne er vanvittigt velkørende og tro mod Porsches design-DNA, så har jeg lært at acceptere dem. Og fordi de er blevet så solide økonomiske succeser, har de gjort Porsche istand til at udvikle endnu federe ægte sportsvogne. Så jeg har lært at sætte pris på dem ad omveje.

Porsche Macan GTS er den puritanske og sportslige medlem af Macan-familien.

Porsche Macan GTS er den puritanske og sportslige medlem af Macan-familien.

Med lanceringen af GTS-versioner, har Porsche dog strammet buen. For GTS er normalt synonym med renere og mere puritanske racermaskiner. 911 GTS og Boxster GTS har været de lette og puritanske udgaver af deres ophav. Modeller der gav marginalt mere køreglæde. Men da Macan ikke er lavet til playboys der kører Alperne tynde i weekenden, men til de børnetransporterende husmødre, så kan man spørge sig selv, hvad de skal bruge en GTS-udgave til?

Der er ikke meget gummi og det påvirker naturligvis komforten. Men GTS er alligevel forbløffende kapabel på en markvej.

Der er ikke meget gummi og det påvirker naturligvis komforten. Men GTS er alligevel forbløffende kapabel på en markvej.

Men efter en forlænget weekend i Macan GTS, sætter jeg pris på GTS versionen – også selvom udgangspunktet ikke er en lav sportsvogn. For Macan føles puritansk. Den føles ren og rå. Hurtig som ind i helvede og med et udsøgt talent for at knuse kurver. Styringen er præcis og bilen gnaver sig målbevidst ind i kurverne, så knoerne når at blive hvide i det stramme greb om det alcantara-beklædte sportsret.

Den ser akkurat så meget mere ond ud end en standard Macan, som den i virkeligheden er. GTS formatet holder – også i tilfældet Macan.

Den ser akkurat så meget mere ond ud end en standard Macan, som den i virkeligheden er. GTS formatet holder – også i tilfældet Macan.

Men der hvor jeg er bedst underholdt, er på et stykke offentlig markvej ikke langt fra hvor jeg bor (SE VIDEOEN ØVERST). For det er sjældent, man kan smide en Porsche friskt rundt i gruset, uden at frygte for bundkarets overlevelsesmuligheder. Macan GTS opfører sig dog som en regulær dakarracer, og selvom farten er frisk og hullerne i vejen halvdybe, så ekspederer affjedringen ujævnhederne problemfrit. Ikke en eneste gang går affjedringen i bund, og på samme vej har en serie af andre SUV’er og Pick-Ups mødt sine begrænsninger, ved markant lavere hastigheder. Kun Subaru Impreza Sti var lige så skarp på selvsamme stykke vej, men den var til gengæld uduelig og uudholdelig på glatstrøgen asfalt.

Porsche Macan GTS dreboldt kuffertogkoerehandsker.dk

Der er smæk for alle små 1,4 mio. kr., når GTS slippes løs på en snoet sognevej.

GTS kan dog ikke komme udenom, at den er stramt sat op. Selv med den adaptive undervogn er den hårdere over villavejsbump end f.eks. en ny Mercedes E-Klasse. Men man køber ikke en Porsche GTS for komfortens skyld. Man køber den fordi den er hurtig, rå og underholdende, og på alle de parametre overvinder den min sunde skepsis efter et par dage og lidt over 400 kilometer bag rattet.

Model: Porsche Macan GTS

Pris: 1.380.580 kr. på hvide plader

Motor: V6 turbobenzin på 2.997 cm3

Ydelse/Moment: 360 hk/500 Nm

0-100 km/t: 5,2 sek

Topfart: 256 km/t

Forbrug: 10,9 km/l

STJERNER: 5 ud af 6

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s