Farvel Tesla, og tak for alt…

KLUMME: Tesla har givet os den første velfungerende elbil. De har sat gang i en udvikling, der ikke kan vendes, og det skal de have tak for. Men om ti år laver Tesla ikke længere biler. Det er mit hudløst ærlige gæt.

Den ligner en supermodel, og sådan er det.

Tesla Model S er smuk, og den har været en foregangsmodel for el-bilerne i et omfang, så de traditionelle bilproducenter, har fået øjnene op for el-bilen igen..

 

Tesla er det mest hypede bilmærke i nyere tid – og det med god grund. De har nemlig nedbrudt en række uoverstigelige mure for elbilen. De har knækket rækkevidde-problematikken ved at hælde ekstra batterier i bilerne (førhen kunne almindelige elbiler højest køre 100 km på én opladning — Tesla kører 400 km). De har knækket lade-problematikken ved at udvikle deres geniale hurtigladere (før tog det 6-8 timer at lade en almindelig bil — Teslas biler tager 30 minutter). Og så har de knækket design-problematikken ved at kombinere det usexede elbils-begreb med først et regulært sportsvognsdesign og dernæst et GT-inspireret Aston Martin-agtigt design til Model S (førhen lignede alle elbiler en fodformet sko fra Jacoform). Med en egenfinansieret udvikling af infrastrukturen, og solid medvind på de globale meningsdanneres cykelsti, har de fået sat skub i udviklingen af den offentlige elbils infrastruktur med flere ladestandere og flere fordele for elbilister i hele verden (bortset fra i Danmark, hvor Teslas succes kun har ført til flere afgifter på elbilerne…). Tesla har altså fået sat elbilerne på verdenskortet, og alle de store bilproducenter er endelig vågnet op til dåd og har indset, at elbiler måske ikke er så tosset en idé, hvis man skal dække de fleste bilisters kørselsbehov. Og det er netop heri, at Teslas problem ligger — på længere sigt.

Men først et kig på fænomenet Tesla. Deres største genialitet, i min optik, var da de satte en el-drivlinje ned i et Lotus Elise chassis, ændrede lidt på kosmetikken og lancerede raketten som Tesla Roadster. Her var bilen, der var sexet og hurtig som en sportsvogn og mere miljøvenlig end en Lupo 3L. Det var som at fortælle folk, at de rent faktisk kunne blæse og have mel i munden på én og samme tid. Ved min første test af Tesla Roadster kørte jeg den som en Lotus Elise. Det kunne den ikke lide. Efter 20 minutter var den overophedet og gik i nødprogram, og med speederen i kælderen slugte den strøm som en højfjeldssol fra 1970’erne. Den var uduelig som sportsvogn, men Silicon Valley elskede den, og den gav Elon Musk medvind nok til at kunne rejse kapital til at udvikle og lancere Model S, som er en helt anderledes velfungerende elbil. De har netop lanceret SUV’en Model X, og vist prototypen til den mindre Model 3, og de er ved at drukne i ordrer. Fremtiden ser altså lys ud for Tesla, der øjensynligt har taget den eksisterende bilbranche på sengen.

Model X bliver næste Tesla på gaden, mens den længe ventede volumenmodel Model 3 først kommer senere.

Model X bliver næste Tesla på gaden, mens den længe ventede volumenmodel Model 3 først kommer senere.

Men jeg tror, det er begyndelsen på deres endeligt. Jeg tror, Tesla er færdig som bilproducent i 2026 — og nu skal I høre hvorfor. Den etablerede bilindustri kunne ikke knække elbils-koden. De havde ikke idéerne eller viljen. Men Tesla har vist vejen, og de succesfulde amerikanere har vækket de sovende kæmper. Ved forårets bilmesse i Geneve viste både Audi og Porsche elbils-koncepter, som de lovede ville matche Teslas præstationer og samtidigt slå amerikanerne på brændværdi, historie og samlekvalitet, når de kom i produktion i 2018. Renault og Nissan er allerede godt i gang med elbiler – selvom de ikke helt lader til endnu at have forstået ’Lex Tesla’, der dikterer, at elbiler IKKE behøver at ligne noget fra et kladdehæfte tilhørende en førsteårs designstuderende.

Faktum er, at når først de store globale bilproducenter går i krig, så er lille californiske Tesla alvorligt udfordret på ting som salgsnetværk, service-infrastruktur og stordriftsfordele. Vi ser det allerede i dag. Sure danske Tesla-kunder, der ikke kan få deres biler serviceret på grund af ventetid, og selv mindre reparationer vil Tesla ikke lade uafhængige værksteder forestå. Tesla har kort sagt ikke stordriftsfordelene, netværket eller forståelse for bilbranchen ude i detailleddet — og det kommer til at gøre nas.

Model 3 er udråbt til volumenmodellen, men hvordan Tesla vil tackle opgaven med at skulle konkurrerer med BMW, Mercedes og Volkswagen, bliver mere end spændede og givetvis deres endeligt som bilproducent.

Model 3 er udråbt til volumenmodellen, men hvordan Tesla vil tackle opgaven med at skulle konkurrerer med BMW, Mercedes og Volkswagen, bliver mere end spændede og givetvis deres endeligt som bilproducent.

For om fem år vil køberne kunne vælge en BMW, en Mercedes, en Volkswagen, en Audi eller en Porsche med samme specifikationer som en Tesla. Til samme pris eller mindre, men af højere kvalitet og med et langt stærkere service- og værkstedsnetværk. Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge, og jeg har en fornemmelse af, at det ved du udemærket også. Derfor tror jeg ikke på, at Tesla laver biler om ti år. Men det betyder ikke, de lukker og slukker. Teslas biler har været fantastiske ift. branding af f.eks. Elon Musk og mærket Tesla, og de har hele tiden slået fast, at de ikke ser sig selv som en bilproducent, men som en teknologivirksomhed. Så jeg tror, de bliver en bærende underleverandør til fremtidens elbiler, og deres Powerwalls, og andre innovationer, vil givetvis også gå en lys fremtid i møde. Men som bilproducent har festen toppet for Tesla, og deres plads i automobilets historie bliver som fodnoten, der sparkede døren ind på vegne af elbilen.

 

Klummen har tidligere været bragt i Berlingske

One thought on “Farvel Tesla, og tak for alt…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s