BILTEST: Mercedes S-Cabriolet AMG – tordenvejr til 4 mio. kr.

TEST: AMG-udgaven af Mercedes genfødte gigantcabriolet er på alle måder for meget og derfor i sidste ende helt perfekt.

Lang og luksuriøs – S63 er et overflødighedshorn af åben tysk luksusingeniørkunst.

Lang og luksuriøs – S63 er et overflødighedshorn af åben tysk luksusingeniørkunst.

Ikke siden 1970’erne har Mercedes haft en cabriolet i S-Klasse format. Men med introduktionen af S-Cabriolet i foråret er Mercedes tilbage i den allertungeste klasse for åbne biler, hvor konkurrenterne kommer fra Bentley og Rolls-Royce, og hvor kunderne efterspørger det ultimative af det ultimative.

Da jeg var i Sydfrankrig og prøvekøre S-Cabriolet i foråret, var min konklusion, at det oplagte valg var den 455 hk S500 Cabriolet. For hvem har brug for de 585 hk, du får i S63 AMG udgaven, jeg også havde fornøjelsen af at prøve? Svaret var og er ingen, men det er jo netop pointen med den her bil. Den leverer på et niveau, hvor selv ikke forkælede arabiske olieprinser kan komme op med rationelle argumenter for at gearer op, og netop derfor vil stå i kø for at gøre det. Det er også derfor Mercedes lancerer en AMG S65 Cabriolet med en V12 motor i tillæg til S63’eren med V8’er. Ikke fordi bilen bliver hurtigere, men fordi muligheden er der. Og når muligheden er der, så er der også russiske oligarker og olierige arabere, der er står klar med platinkortet.

Selvom den vejer et par tons, så rammer den 100 km/t på 3,9 sekunder.

Selvom den vejer et par tons, så rammer den 100 km/t på 3,9 sekunder.

I Danmark nøjes vi dog med at få S63 udgaven, og den leverer også mere end rigeligt af alt. Sæderne er som formfuldendte luksusstole, og er de ikke formfuldendte som din form, så kan du indstille dem i alle tænkelige retninger i et omfang, så alle fra russiske milliardærdøtre med hvepsetaljer til deres bodyguards kan finde plads. Materialekvaliteten er udsøgt, og støjniveauet i kabinen er imponerende – selv med taget nede. En lille vinddeflektor på forrudens overside søger for at lede luften henover hele kabinen, så selv bagsædepassagerne kan nyde turen uden for megen turbulens. Okay – aggregatet ser fjollet ud når det er vippet op, men det er effektivt og kan let slås ned igen når bilen rammer tæt bebyggelse, og det igen bliver vigtigt at se godt ud.

Vinddiffuseren skaber ro på bagsædet, men ser decideret fjollet ud i aktion.

Vinddiffuseren skaber ro på bagsædet, men ser decideret fjollet ud i aktion.

Bedst er alt er dog lyden. Det tordenvejr som kun AMG synes at kunne tæmme og slippe løs fra en V8-motor. Det kan godt være at S-Cabriolet er undfanget som den perfekte butler for fire voksne, der vil køre cabriolet, men når der lukkes op for den AMG-konstruerede 5,5 liters motor, så lyder det som om, at butleren tager knojern på og truer med tæsk. Det giver bilen en vidunderlig tvetydighed, som især de førnævnte forkælede prinser vil elske, når de kører op og ned ad den sydfranske middelhavskyst i jagten på lidt rav i gaden.

Den får en elegant profil med taget oppe, og lydisoleringen er suveræn.

Den får en elegant profil med taget oppe, og lydisoleringen er suveræn.

S-Cabriolet i S63 AMG udgaven er en magtdemonstration udi luksus og rå power. Den gigantiske bil rammer 100 km/t på 3,9 sekunder. Det er vægtforskydning med en fart som normalt kræver, at NASA er involveret. Samtidigt har den som en af de få åbne biler på markedet reelt plads til fire voksne, der kan rejse komfortabel med høj fart i timevis selv med taget nede. Den leverer kort sagt det ultimative af det ultimative, og den gør med så højt et bundniveau, at de britiske konkurrenter bør kikke nervøst op fra deres eftermiddagsthe.

Dobbelt rudeglas skaber ekstra ro i kabinen, når du kører med taget oppe.

Dobbelt rudeglas skaber ekstra ro i kabinen, når du kører med taget oppe.

Prisen starter på 3,4 mio. kr., men den danske importør har formået at hælde så meget ekstraudstyr i testvognen, at den er passeret de 4 mio. kr. Det er alt fra nightvision til komplicerede massagefunktioner i stolene. Det er overflod for overflodens skyld, og det er det, der gør S-Cabriolet i AMG S63 versionen, til noget helt særligt.

FAKTA

Model: Mercedes-AMG S63 4Matic
Motor: V8 turbobenzin på 5.461 cm3
Ydelse: 585 hk v. 5.500 o/min
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Topfart: 250 km/t (begrænset)
Brændstoføkonomi: 9,6 km/l
Pris: fra 3.400.700 kr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s