Hvem stikker de Konservative en oplyst afgiftsførerhund?

KLUMME: De kan ikke overbyde hinanden nok i jagten på at redde pandabjørne og kejserpingviner. Men helt ærligt. Stop jer selv Christiansborgpolitikere og bliv lavpraktiske et øjeblik. Det Konservative Folkeparti ville for en måneds tid siden gøre grønne firmabiler billigere. Ideen er smuk men baseret på en forbrugsillusion. Miljøet har ikke en chance, før politikerne sætter sig ordentligt ind i substansen.

Målet med de Konservatives forslag var at få flere grønne biler på vejene og forbedre miljøet. Det lyder dejligt. Ligesom flere ’varme’ hænder i kommunerne eller kortere ventelister på hospitalerne. Hvis vi også kan kvikfikse Mellemøstkonflikten og eventuelt overtale Putin til at være sød ved de russiske bøsser og lesbiske, så begynder det at ligne noget. Man forstår næsten ikke, hvorfor de Konservative har bøvl i meningsmålingerne, og på Christiansborg har de efterhånden færre folk end posttjenesten selvsamme sted. Nå, men nu er det her ikke en hetz mod de Konservative. De forsøger i det mindste at gøre noget. Problemet er bare, at de famler i blinde.

I kender ordsprogene: ”Som en hund i et spil kegler” eller ”Som en elefant i en porcelænsbutik”. Det er præcis de billeder, der toner frem for mig, når jeg hører politikerne diskutere bilafgifter. De roder rundt med det ene populistiske forslag efter det andet uden at have gjort sig den ulejlighed at sætte sig grundigt ind i de faktuelle forhold først. Resultatet er stupide lappeløsninger på et i forvejen tyndslidt afgiftssystem.

De Konservatives forslag ville betyde, at det blev omkring 1.000 kr. billigere om måneden, hvis du valgte en Volkswagen Passat GTE plug-in hybrid sammenlignet med en Volkswagen Passat 2,0 TDI dieselvogn. På papiret kører Passat GTE kører 62,5 km/l og Passat TDI kører 24,4 km/l. Forslaget lyder altså umiddelbart som en fremragende idé. Man kan allerede høre flere fuglefløjt og frøer, der kvækker i naturen. Det er helt perfekt. Skulle vi så ringe til Putin, nu når vi er i gang? For min skyld ingen alarm. Men chancen for succes hos den russiske magthaver er på størrelse med chancen for et rigere dyreliv og bedre miljø som følge af de Konservatives forslag.

Volkswagen Passat GTE ligner en almindelig Åassat. Men det er en hybrid du kan lade op hjemme i carporten og køre op imod 50 kilometer i på ren el.

Volkswagen Passat GTE ligner en almindelig Passat. Men det er en hybrid du kan lade op hjemme i carporten og køre op imod 50 kilometer i på ren el. Derefter er den dog ikke videre økonomisk.

For hele det system som bilproducenterne udregner deres forbrugsopgivelser ud fra (NEDC testcyklussen), er plumpråddent. Det er så kompromitteret af særinteresser og uhensigtsmæssige undtagelser, at det ofte er decideret misvisende. I forrige uge bragte vi en klumme her på siden, hvor vi citerede en artikel fra tyske Auto Motor und Sport. De havde kørt en benzinslugende Ford Mustang V8 og en trecylindret Ford Mondeo på tværs af Tyskland. På papiret var Mondeoen dobbelt så økonomisk som Mustangen. I den virkelige verden brugte Mustangen kun omkring 30 pct. mere brændstof på turen. Alt sammen fordi NEDC-testen er hullet som en si, og fordi bilproducenterne først og fremmest skruer deres nye modeller således sammen, at de sparker røv i testen. Problemet er bare at i den virkelige verden, der kan bilerne ikke præstere i nærheden af testresultaterne.

Den nye Ford Mustang fastholder en serie af klassiske Mustang-designelementer, men er alligevel blødere, mere organisk og helt sin egen.

 Ford Mustang med V8 motor har langt lettere ved at leve op til det opgivede forbrug – og endda overgå det, end en økobil.

Hvilket leder mig tilbage til tilfældet med Passat. Politikerne ser gerne flere plug-in hybrider i gadebilledet, fordi de på papiret kører næsten tre gange længere på en liter brændstof end dieseludgaven. Det gør de bare ikke i den virkelige verden. Jeg har testet både Passat GTE og Passat Diesel. På en dagspendling på 120 km, med fuld tank og batteri, kørte hybriden 19 km/l og dieselbilen 20 km/l. Ude i den virkelige verden. Derude hvor hænderne mestendels er kolde og ventelisterne på de operationer, der ikke har været på forsiden for nyligt, er alenlange.

Det er ikke fordi, jeg har noget imod plug-in hybridbiler. De er fremragende til det, de gør bedst. Nemlig pendling i nærområdet. Med et fuldt opladet batteri kan sådan en Passat GTE køre over 30 kilometer på ren el i normal trafik uden at udlede en eneste partikel forurening (hvis vi ser bort fra det kul, der er blevet brændt af, for at lade den op). Men når batteriet er tomt, så skal en lille 1,4 liters turbobenzinmotor slæbe den relativt tunge Passat rundt – plus de par hundrede kilo ekstra som batterier og el-motor vejer, og så tipper miljøregnskabet. Forestil dig en el-cykel med et 20 kg batteri bagpå. De første fem kilometer hjælper det, og du behøver ikke bruge mange kræfter. Men når det er tomt, hvordan har dine lårbasser det så efter at de har slæbt de ekstra 20 kg op over Valby Bakke? Præcis – det koster læssevis af kræfter at kører rundt i en plug-in hybrid uden strøm.

Hvis firmabils-Danmark pludseligt skulle køre plug-in hybrid til møder på tværs af kongeriget, så ville der hver dag blive slæbt tonsvis af dødvægt rundt til ingen verdens nytte. For når batteriet er tomt, så er det dødvægt. På en enkelt dagspendling på førnævnte 120 km, hvor jeg ikke havde ladet batteriet op i Passat GTE om natten, kørte den kun 14 km/l. Det samme som Mustangen med V8 motor præsterer i den virkelige verden. Og så er der langt til 62,5 km/l.

Det bedste politikerne kan gøre for miljøet, er at sikre sig, at den nye forbrugscyklus der arbejdes på i EU lige nu bliver retvisende. At den bliver baseret på en neutral test af en standardgadeversion af en ny bilmodel, så vi får et reelt resultat svarende til det, Hr. Og Fru Danmark vil opleve i deres benzinregnskab. Så vil bilindustrien hurtigt lave biler der reelt præsterer, i stedet for biler der ser godt ud i NEDC-testen og derfor på papiret.

Hvis ikke politikernes basisinformationer og præmisser er på plads, bliver det umuligt at træffe meningsfulde beslutninger. Så ender vi med uhensigtsmæssige forslag som forslaget fra Det Konservative Folkeparti, og det har hverken miljøet eller partiets træge meningsmålinger godt af. Så stram op, fokuser og lad ikke ny teknologi distanceblænde.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s