I US Armys hjulspor – fra D-dag til hjertet af Tyskland

Indrømmet. Jeg elsker historie og elsker at jagte den. I år fylder Jeep  75 år, og for at fejre den amerikanske hærs stik-i-rend-drengs halvrunde hjørne er jeg kørt i hjulsporene på U.S. Armys europæiske felttog — fra landgangen i Normandiet i 1944 til mødet med russerne på Elben i 1945 — og Nazitysklands overgivelse. I jagten på den gode historie, og den fandt jeg.

Renegade møder sin stamfader i Normandiet. Familieskabet er Œbenlyst og de er tæt på ligestore.

Renegade møder sin stamfader i Normandiet. Familieskabet er Œbenlyst og de er tæt på ligestore.

Vejret var smukt fredag d. 25 august 1944 i Paris. Franske og allierede tropper var aftenen før trængt ind i den franske hovedstad, og den tyske General von Choltitz, der havde ignoreret Hitlers ordre om at omdanne Paris til en ruinhob, ventede bare på en chance til at overgive sig. Som preussisk officer skulle der naturligvis et minimum af modstand til, før hans officer-ære tillod ham at overgive sig. Men med kun få kampvogne, og et par tusind hastigt bevæbnede militære papirnussere, var udsigten til et succesfuldt tysk forsvar forduftet, lige så hurtigt som Gestapo og SS havde forladt den franske hovedstad — i lastbiler fyldt med kunstskatte og vin naturligvis. Paris havde været besat i lidt over fire år. Fire år uden dans og cabaret. Fire år uden ild i flammen for den ukendte soldat under Triumfbuen. Fire år under tysk besættelse.

Hotel Ritz i Paris blev 'befriet' af Ernst Hemmingway i august 1944 – og han var naturligvis kørende i en Jeep.

Hotel Ritz i Paris blev ‘befriet’ af Ernst Hemmingway i august 1944 – og han var naturligvis kørende i en Jeep. Her er det den nye Renegade foran det legendariske hotel.

En af de første amerikanere i byen var den amerikanske forfatter og eventyrer Ernst Hemingway. Han dækkede krigen som amerikansk krigskorrespondent for Time — en rolle, han fortolkede meget bredt. Han opførte sig mere som en fritids-soldat med sin egen private hær. Inden den 2. franske panserdivision rullede ind i den franske hovedstad, var det Hemingway og hans bande, der havde foretaget en del af rekognosceringerne ind mod byen. De var ikke videre veludførte, da de havde overset en del tyske forsvarsstillinger, men de var her, der og alle vegne. På befrielsesdagen, hvor chefen for den 2. franske panserdivision, General Leclerc, om eftermiddagen overtog von Choltitz’ endelige overgivelse af Paris, havde Hemingway og hans følge kurs direkte mod Hotel Ritz på Place Vendôme. Da de trådte ind i lobbyen, virkede hotellet forladt. Men kort efter dukkede direktøren, Claude Auzello, op. Han genkendte Hemingway, tilbage fra før krigen hvor han i flere perioder havde boet i Paris, og spurgte, hvorledes han kunne hjælpe. Hemingway kiggede på flokken bag sig og lavede en skønsmæssig optælling, hvorefter han svarede Auzello: ”Vi vil gerne bestille 50 Martini cocktails.”

Jeg blev produceret i smŒ 640.000 eksemklare i løbet af Anden Verdenskrig. De fleste af Willys mens Ford licensproducerede resten.

Jeg blev produceret i småŒ 640.000 eksemklare i løbet af Anden Verdenskrig. De fleste af Willys mens Ford licensproducerede resten.

Fælles for Leclerc, Hemingway og de amerikanske tropper, der fulgte lige i hælene på dem ind i Paris, var, at de alle kørte i Jeeps. Denne lille, undseelige, firehjulstrukne, åbne militærbil udgjorde rygraden i de allieredes mobile styrker i Vesteuropa. Både de franske, de amerikanske, de canadiske og de britiske styrker brugte Jeeps. På østfronten kørte Den Røde Hær også i Jeeps, som de fik leveret fra USA.

På trods af den lille bils enorme succes var den kun et par år gammel i 1944. Historien om Jeepen begynder i 1940. Her indså den amerikanske hær, at der næppe var nogen vej udenom en deltagelse i Anden Verdenskrig, og man manglede et lille og let køretøj. Hæren indbød 135 forskellige virksomheder til at komme med et bud, men det var kun Bantam Car Company og Willys-Overland, der kom med endelige prototyper. Hærens krav om at have en køreklar prototype klar på blot 49 dage havde afskrækket resten af feltet fra at gøre forsøget. Hæren var imponeret over Bantams bud, hvor kun manglen på motorkraft fik en anmærkning. Men man var bekymret for, om den meget lille producent kunne levere biler i det antal, man forventede, der var behov for. I stedet fik Willys og Ford tegningerne til bilen — og så fik de lov til at komme med deres endelige bud, baseret på Bantams prototype. Willys’ chefingeniør foretog en serie små designændringer for at sænke vægten, så Willys kunne montere deres egen 2,2 liters ”Go Devil”-motor med mere power, uden at overskride den køreklar vægtgrænse. Det lykkedes, og hæren var begejstret. Willys fik den endelige kontrakt og begyndte i starten af 1941 at producere bilen på deres fabrik i Toledo, Ohio. Hæren indså dog snart, at heller ikke Willys ville være i stand til at levere det antal biler, man skulle bruge ­— især ikke, da man med Præsident Roosevelts lån-og-leje-lov også var begyndt at levere til England og Sovjetunionen. Så Ford fik tegningerne og satte også gang i en produktion. I løbet af krigen blev der produceret lige under 640.000 Jeeps. De Willys-producerede udgaver hed Model MB, mens de Ford-producerede hed Model GPW. De var identiske, bortset fra at Ford stemplede et lille F på en lang række komponenter.

Rejsen i historiens fodspor starter på stranden i Normandiet. I baggrunden ses de allierede kunstige havne. Det var her sværmen af allierede køretøjer – heriblandt Jeeps blev landsat og startede turen mod Berlin.

Rejsen i historiens fodspor starter på stranden i Normandiet. I baggrunden ses de allierede kunstige havne. Det var her sværmen af allierede køretøjer – heriblandt Jeeps blev landsat og startede turen mod Berlin.

Det er i år 75 år siden, og for at fejre Jeeps fødselsdag har jeg valgt at sætte kursen mod Normandiet i en Jeep Renegade. Det var her, den amerikanske hær gik i land i juni 1944 sammen med briterne, og det var definitivt begyndelsen på Anden Verdenskrigs endeligt. Så hvad er mere passende end at køre den moderne Jeep Renegade i hjulsporene på originalen på tværs af Europa – fra landgangen i Normandiet i Nordfrankrig, d. 6 juni 1944 til d. 26. april 1945, hvor amerikanerne mødtes med russerne på bredden af Elben i Torgau syd for Berlin.

Hvorfor den lille Renegade og ikke en mere komfortabel Cherokee, en Grand Cherokee eller en old-school Wrangler, der i virkeligheden er den Jeep, der mekanisk er tættest på originalen? Fordi Renegade er lille, let og den nyeste Jeep på amerikanernes model-palette. Størrelsesmæssigt minder den mest om originalen, og så er det den model, der er mest relevant for det europæiske publikum. Derudover kan jeg slet og ret bare godt lide den lille charmetrold, men mangler at komme helt ind under huden på den. Så med min 8-årige søn på bagsædet og en barndomsven på passagersædet kører vi af sted i en Jeep Renegade Limited 1,6 diesel med 120 hk og 6-trins manuel gearkasse.

Jeep Renegade indtager Normandiet 72 år efter stamfaderen gik i land med de amerikanske styrker. Her kører den langs en af de frygtede hække, som tyskerne gemte deres antitankvåben i.

Jeep Renegade indtager Normandiet 72 år efter stamfaderen gik i land med de amerikanske styrker. Her kører den langs en af de frygtede hække, som tyskerne gemte deres antitankvåben i.

Jeeps europæiske felttog startede på strandene i Normandiet d. 6 juni 1944. Nuvel – den amerikanske hær kørte naturligvis også Jeeps i det italienske felttog, der var begyndt allerede i 1943, og Den Røde Hær havde også Jeeps i arsenalet. Men den store landgang kom først på D-dag i 1944, og det var herfra, det endelige dødsstød mod hjertet af Nazityskland blev sat ind.

Det er mærkeligt at køre gennem det normandiske landskab her 72 år efter landgangen. Solen skinner, og de små landsbyer med grå stenhuse virker uvirkeligt fredfyldte – taget deres blodige historie i betragtning. I løbet af D-dagen døde der flere franske civile som følge af allierede bombardementer end både tyske og allierede soldater tilsammen. Amerikanerne gjorde en dyd ud af at bombe de små landsbyer bag de tyske linjer til murbrokker, så tyskerne ikke kunne flytte deres kampvogne og halvbæltekøretøjer gennem de lokale trafikknudepunkter.

Den første højtstående amerikanske officer, der gik i land på D-dag var brigadegeneral Teddy Roosevelt jr., søn af en tidligere præsident og fætter til Franklin D. Roosevelt. Han havde døbt sin Jeep ’Rough Rider’ til ære for sin far og dirigerede sine tropper fra forsædet af den lille firehjulstrækker.

Der skulle gå næsten to måneder med hårde kampe i Normandiet, før amerikanerne brød ud af deres landgangs-lomme. I hele den periode strømmede det ind med forstærkninger – heriblandt tusindvis af Jeeps.

Det startede med en lille militærbil og i dag har Jeep fire modeller påŒ programmet – fra den super luksuriøse Grand Cherokee over den grovkornede Wrangler til den nye mini-Jeep med efternavnet Renegade.

Det startede med en lille militærbil og i dag har Jeep fire modeller påŒ programmet – fra den super luksuriøse Grand Cherokee over den grovkornede Wrangler til den nye mini-Jeep med efternavnet Renegade.

Det føles en anelse mærkværdigt at trille den røde Renegade helt ned på stranden i Asnelles, hvor resterne af de allieredes kunstige betonhavn stadigvæk ligger som en flere kilometer lang halvbue ud i Den Engelske Kanal. Det var lige her, den lille Renegades stamfædre landede i kampzonen. Renegade er ikke lavet til krig – med mindre man betegner en hektisk karriere-hverdag som krig. Renegade løser nogle helt andre opgaver for en helt anden målgruppe i en helt anden tid. Men familieskabet er umiskendeligt. De runde lygter og de lodrette lameller i kølergitteret. Renegade ville givetvis gøre sin stamfader stolt, og den er en forbløffende kapabel rejsemakker. Det er konklusionen, da vi ruller ind i Paris om aftenen på dag to. GPS’en har vejledt os fejlfrit, og ryg, baller og skuldre er ikke ømme – det på trods af de tilbagelagte små 2.000 kilometer, og at bilen dribler vævert gennem den parisiske trafik. Eneste alvorlige irritationsmoment er den lidt for hysteriske vejbaneskiftalarm, der bipper, når der er en bil i den blinde vinkel. Den vræler, hver gang man trækker ind efter en overhaling – også selvom der er fire-fem meters hul ned til bilen, der netop er passeret. Det kan godt være, at Renegade tror, den er syv meter lang, men på dåbsattesten står der kun 4,24 meter.

Efter erobringen af Paris i august 1944 gik den amerikanske offensiv på tværs af Europa i stå. Forsyningssituationen skulle konsolideres, inden de allierede hære kunne tage næste skridt. Til stor fortrydelse for den amerikanske General George S. Patton, der var stor tilhænger af de lange og dybe fremstød. Samtidig var han uhyre ligetil og pragmatisk i sine betragtninger. Han sagde, på et tidspunkt, til sine soldater, at ”intet røvhul har nogensinde vundet en krig ved at dø for sit land. Krige vindes ved at lade et andet røvhul dø for sit land”. Den slags no-bullshit elskede hans soldater, og de skulle snart få brug for opmuntringen i Slaget ved Ardennerne.

Omkring Bastogne døde flere amerikanske soldater end ved landgangen i Normandiet. I udkanten af byen gør Renegade stop ved et mindesmærke opbygget omkring et kanontårn fra en Sherman kampvogn.

Omkring Bastogne døde flere amerikanske soldater end ved landgangen i Normandiet. I udkanten af byen gør Renegade stop ved et mindesmærke opbygget omkring et kanontårn fra en Sherman kampvogn.

16. december angreb tyskerne nemlig ud af det blå i Ardennerne i det sydlige Belgien. De amerikanske linjer omkring den belgiske provinsby Bastogne var tyndt bemandet. Julen stod for døren, og ingen havde i deres vildeste fantasi forestillet sig, at tyskerne havde ressourcer til et modangreb. Men det kom der, og de var ført an af en række erobrede amerikanske Jeeps. Tyskerne havde oprettet en særlig SS-gruppe, hvis opgave det var at skabe forvirring bag de allieredes linjer. Man havde udvalgt en gruppe engelsktalende soldater og udrustet dem i erobrede amerikanske militære politiuniformer og Jeeps. De trængte dybt ind bag de amerikanske linjer og ændrede vejskilte, sendte trafikken i forkerte retninger og likviderede soldater på må og få. Det var naturligvis imod alle krigens love, og da de blev fanget, blev de som oftest likvideret på stedet af harme amerikanske soldater.

Da vi nærmer os Bastogne, ser vi flere og flere monumenter til minde om slaget, og på torvet i Bastogne står der en amerikansk Sherman-kampvogn og troner. Den 8-årige er efterhånden ved at være træt af museer, men på det fabelagtige museum i udkanten af byen er både en Jeep og dens tyske pendant Kübelwagen udstillet. Kübelwagen var designet af Ferdinand Porsche og var under karossen stort set identisk med den oprindelige folkevognsboble, som Porsche også havde konstrueret. Den var simpel ligesom Jeepen, men manglede amerikanerens firehjulstræk, og Jeepen var dermed et af de få amerikanske køretøjer under Anden Verdenskrig, der var sin direkte tyske modpart overlegen.

Den tyske pendant til Jeep'en var den hækmotoriserede KŸubelwagen, der blev designet af Ferdinand Porsche og delte platform med Bobblen. Den blev kun produceret i 50.000 enheder fra 1940 til 1945, og manglede Jeep'ens firehjulstræk.

Den tyske pendant til Jeep’en var den hækmotoriserede KŸubelwagen, der blev designet af Ferdinand Porsche og delte platform med Bobblen. Den blev kun produceret i 50.000 enheder fra 1940 til 1945, og manglede Jeep’ens firehjulstræk.

Slaget ved Ardennerne løsrev Hemingway fra selskabslivet og Ritz Hotel i den franske hovedstad, og han drog straks mod fronten. I slagets første uge var alting kaos på slagmarken, og ingen vidste, præcis hvor frontlinjen løb. Men som den eventyrer Hemingway var, overnattede han med sit følge en nat på et forladt Château med en intakt vinkælder. En kælder, han ikke undlod at frekventere. Med en udefinerbar mandlig sans for humor besluttede han at pisse i de vinflasker, han havde tømt og sætte proppen i igen – i tilfælde af at de fremrykkende tyskere skulle erobre slottet. Det gjorde de ikke, og da han vendte tilbage en uge efter, og igen gik om bord i vinkældrene, var den første flaske, han tog en ordentlig slurk af, eftersigende en af dem med hans eget pis i.

Efter at have gjort hold i Bastogne, går sidste etape af vores tur i Renegaden til Torgau syd for Berlin. Der er små 800 kilometer på tværs af Centraltyskland til byen på Elben. Junior spiller på iPaden på bagsædet, der konstant holdes kørende med strøm fra et USB-stik i midterkonsollen, og bilen trives fint med 150 km/t på Autobahn. Jeep er stolte af sin historie, og centralt på midterkonsollen står der ’ Since 1941’ støbt ind i plastikken. Det kan godt være, at Jeep Renegade deler teknik og undervogn med Fiat 500X og rent faktisk produceres i Europa. Men på attitude og historisk bagkatalog slår den sin chikke, italienske tvilling med flere længder.

Fremme ved Torgau på Elben efter små 3.000 km. Det var her Amerikanske tropper mødte russerne i slutningen af April 1945. Russere der i øvrigt også havde fået en del Jeeps fra den amerikanske rustningsindustri i løbet af krigen.

Fremme ved Torgau på Elben efter små 3.000 km. Det var her Amerikanske tropper mødte russerne i slutningen af April 1945. Russere der i øvrigt også havde fået en del Jeeps fra den amerikanske rustningsindustri i løbet af krigen.

I Torgau ender rejsen ved den bro, som de amerikanske og russiske tropper mødtes ved i slutningen af april 1945. Vi har brugt tre dage på at tilbagelægge de omtrent 1.300 kilometer fra Normandiet over Paris og Bastogne til Torgau. De amerikanske tropper brugte 11 måneder.

Hemingway nåede aldrig så langt. Han blev ikke i Europa til krigens slutning. D. 6. marts fik han et lift med et amerikansk bombefly ud af Paris, og efter en mellemlanding i London satte han kursen mod USA og Bahamas, hvor nogle af hans største værker som ”Øen og Havet” stadigvæk lå foran ham. I 1947 modtog han en Bronze Stjerne – en amerikansk medalje, der blev givet til ham for hans rapportering fra den europæiske slagmarks forreste linjer.

I løbet af krigen blev der produceret små 640.000 Jeeps, hvoraf Willys selv producerede de 360.000, mens Ford producerede resten. Mens den tyske pendant Kübelwagen udviklede sig til Boblen, og sidenhen blev stamfader til Volkswagen-imperiet, så blev Jeep hjørnestenen og forfader til efterkrigstidens firehjulstrækkere som Land Rover Defender og sidenhen både Toyota Landcruiser og Nissan Patrol. Jeepen blev den første firehjulstrukne personbil, og med lidt god vilje kan den også tilskrives æren for den nuværende SUV-bølge. For det var Jeep, der med Wagoneer i 1964 lavede den første firehjulstrukne luksus SUV – en formel, som Land Rover fulgte op i starten af 1970’erne med Range Rover, og som alle de store producenter i dag producerer.

Kunne krigen være vundet uden Jeep? Sikkert. Men dens geniale og simple design gjorde den til en favorit blandt både tropperne og en eventyrer som Hemingway. De dyder, der gjorde den til en succes under krigen, var de dyder, der har gjort Jeep-mærket til en succes bagefter. Et råt design, fantastiske off-road-talenter og en stærk historie. Da Fiat overtog Chrysler-gruppen under finanskrisen i 00’erne, fik de Jeep med i købet, og der er ingen tvivl om, at Jeep-divisionen hos Fiat Chrysler Automobiles har været det mest lukrative de seneste par år. Med opsvinget i USA har der været markant flere penge at tjene på at sælge Cherokees og Grand Cherokees i Nordamerika, end på at sælge Fiat Panda i Europa, og det har reddet Fiat Chrysler Automobiles fra røde tal på bundlinjen.

Igen har Jeep vist sig som lidt af en redningsmand, og Renegade bygger videre på det navn og den tradition, som den første Jeep grundlagde på sin vej tværs over Europa tilbage i slutningen af Anden Verdenskrig.

 

FAKTA

Model: Jeep Renegade Limited 1,6 diesel

Pris: 334.500 kr. – (Renegade frapris på 276.990 kr.)

Privatleasing/Beskatningsværdi: Ikke oplyst

Sikkerhed:

Mål (L/B/H): 424/181/167 cm

Køreklarvægt: 1.465 kg

Motor: R4 turbodiesel på 1.598 cm3

Ydelse: 120 hk v. 3.750 o/min

Moment: 320 Nm v. 1.750 o/min

Drivlinje: Forhjulstræk og 6-trins man.

0-100 km/t: 10,2 sekunder

Topfart: 178 km/t

Forbrug: 22,7 km/l

 

Model: Willys Overland MB (Jeep) årgang 1941

Pris i dag: ca. 150.000-170.000 kr.

Motor: R4 benzinmotor på 2,2 liter

Ydelse: 60 hk v. 4.000 o/min

Moment: 129 Nm v. 2.000 o/min

Rækkevidde: 160 km

Topfart: 112 km/t

0-100 km/t: Tæt på en evighed

Produktionstal: Ca. 640.000

Dele af historien har tidligere været bragt i Berlingske Bilen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s