Rævejagt på Red Bull med Opel Mokka X

DUM IDÉ ver. 2.0: Jeg har før slået til lyd for dumme ideer her på bloggen. Som da jeg krydsede Island offroad i en helt almindelig Volkswagen Up. Se filmen her. Nu har Opel og Red Bull lokket mig udi i endnu et halvdumt projekt. Den årlige MTB Rævejagt i Rold Skov.

Feltet sendes afsted på den årlige 12 kilometer lange mountainbike rævejagt i Rold Skov.

Feltet sendes afsted på den årlige 12 kilometer lange mountainbike rævejagt i Rold Skov.

Konceptet er simpelt og vanvittigt, og har derfor Red Bull som hovedsponsor. Et firma der KUN stiller op, når det er simpelt og vanvittigt. 350 mountainbikere sendes samtidigt ud på et 12 kilometer langt særdeles hårdt og udfordrende spor i Rold Skov med omtrent 400 højdemeter. To minutter efter feltet sendes Simon Andreassen afsted. Han er tidligere juniorverdensmester i mountainbike, og en særdeles hurtig herre. Hans mål er at fange og overhale så mange af de deltagende ryttere inden mål. I 2015 fangede han alle. Derfor er han i år sat til at starte to minutter efter feltet istedet for kun et minut.

Lidt over to uger før løbet starter ringer Opel og spørger mig, om jeg er frisk på at stille op. Øhhh – jeg har ikke cykeltrænet voldsomt meget i år, og har kørt den del af ruten i Rold Skov for et par år siden. Den er ualmindelig hår og stejl. Hmmmm. Men det lyder som sagt som en dum og halvdårlig idé, og så ved jeg, at det kun kan blive underholdende.

Cykel og grej er pakket godt ind i den nye Opel Mokka X.

Cykel og grej er pakket godt ind i den nye Opel Mokka X.

Vi kører derop i den nye Opel Mokka X. En lille SUV der er som undfanget til den slags ture. Se min test af Opel Mokka X her. Jeg har min mountainbike bagi og alt mit grej i et par tasker. Slanger, pumpe, sko, hjlem og et bjerg af cykeltøj. Man skal jo være beredt…

Da jeg parkerer bilen, har samlet min cykel og triller ind i startområdet går det op for mig, hvor dybt vand jeg er ude i. Min mountainbike er otte år gammel og kostede dengang omkring 8.500 kr. Nu er jeg omgivet af de nyeste karboncykler til både 30.000, 40.000 og 50.000 kr. Shit det er et seriøst felt… Nuvel – der er mange med en fedtprocent der ligger mange procent over min, men du køber vel ikke en cykel til 40.000 kr. uden at køre på den. Eller gør du?

Snupper en enkelt Red Bull før starten går, og står og kigger mig lidt omkring i målområdet. At Opel er associeret med noget så ungdomsvanvittigt som Red Bull Rævejagt, ville aldrig have været gangbar mønt tilbage i nullerne, hvor Opels image stadigvæk var kvalt i cerutrøg og blød hat. Kigger på Opel-logoet ved siden af Red Bull logo’et. Er ikke helt sikker på, at jeg mener Opel er rykket SÅ langt, at de kan slippe afsted med at danse kinddans med Red Bull. Men hatten af for at de gør det.

Løbet sættes i gang med et rigtigt jagthorn, og alle stormer ud af starthullerne.

Løbet sættes i gang med et rigtigt jagthorn, og alle stormer ud af starthullerne.

Jeg starter bagerst i felte, og inden jeg er klikket i pedalerne, er jeg vitterligt den bagerste rytter. Det er et meget godt udgangspunkt. Så kan det kun gå fremad. Lægger aggressivt fra land, og arbejder mig op igennem feltet på de første par kilometer. Lige inden det smalle single trail spor begynder, kommer Simon Andreassen drønende bagfra. Okay – han er seriøst hurtig. Kort efter går det hele i stå. Tragten fra skovvejene til single trail skaber trafikprop, og vi må af og trække. Men den første stigning skille fårene fra bukkene, og jeg finder en vis tilfredstillelse i at overhale den ene svinedyre cykel op ad bakke efter den næste. Halvvejs i løbet ligger jeg omkring nr. 280, og nu er det slut med trafikpropperne. Nu er det bare ækelt hårdt. Stigningerne er uendeligt lange efter danske forhold, og nedkørslerne krævende når syreren bobler i lårene.

Simon Andreassen on raceday during Red Bull Rævejagt 2016 in Rebild Bakker, Denmark on October 8, 2016.

Simon Andreassen æder feltet i gult til Red Bull Rævejagt 2016 i Rebild Bakker.

De bedste kører ruten på lige under 30 minutter. Jeg har stadigvæk den afsluttende syrebakke (det kalder de lokale den) til gode efter 45 minutter. Men så rejser den sig op foran mig. Først blidt og så stejlt. En tilskuer råber: “Kom så, det er den sidste bakke”. Jeg har åndsnærværelse til at svare ham tilbage: “Ja det håber jeg fandme, ellers kommer jeg tilbage og finder dig.”

Jeg graver dybt og æder mig op i 1. gear. Det er en kæmpe tilfredsstillelse. Mange må stå af og trække, og vi kan sige hvad vi vil, men 350 mænd og et par kvinder der bruger deres lørdag på at kører et motionsløb i Rold Skov, vi gør det for at teste os mod hverandre, og når vi lykkedes bedre end andre, så giver det et egoboost. Især når de alle har cykler der er ligaer federe end min havelåge. Jeg giver den ekstra gas over flyvehoppet på målstregen, og kommer i mål som nr. 249 i tiden 53 minutter og 12 sekunder. Ikke voldsomt imponerende, men en tilfredstillelse ovenpå en alt andet end optimal forberedelse.

Ja det er ikke fordi hubertustræjerne er synderligt klædelige. Men de giver en fed stemning. Her er sporet snævret ind, køerne er overstået og nu står kampen bare mellem dig og din syregrænse.

Ja det er ikke fordi hubertustrøjerne er synderligt klædelige. Men de giver en fed stemning. Her er sporet snævret ind, køerne er overstået og nu står kampen bare mellem dig og din syregrænse.

Var det så en dum idé? Nej egentligt ikke. Det var pissefedt. Det var akkurat den slags oplevelser, som en SUV som Opel Mokka X er undfanget til at levere. En type bil der er snedkereret til at klare det uforudsete her i livet. Fra kantsten til fartbump over snefald til en blød markvej. Jeg snupper endnu en Red Bull inden jeg pakker bilen sammen igen. Måske Opel som sådan stadigvæk lugter en lille bitte smule af cerut, men der er ikke meget tilbage. Og jeg er sikker på, at alle de smadrede mountainbikere, der efter løbet stod i målområdet og drak Red Bull omgivet af Opel logoer og en enkelt funky udsmykket Mokka X, vil se mærket anderledes end før de drog afsted. Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag, og Opel har et stykke vej endnu. Men det er fedt at se, at de associerer sig med den slags. At de vil rykke på omverdenens syn på dem.

Måske Opel Mokka X i virkeligheden henvender sig til sådan nogle som mig. Familiefædre der lever det relativt fredelige og forudsigelige familieliv, men som gerne vil give indtryk af, at vi er daredevils og eventyrer. Jeg var tydeligvis ikke forberedt ordentligt til Rævejagten, men det var jeg ikke den eneste der ikke var. Jeg må have overhalet for lige under 1. mio. kr. af mountainbikes med de 100 ryttere jeg passerede fra start til slut. De var SLET ikke klar. Men de så sådan ud med deres dyre cykler. Det handler altså langt hen ad vejen om de signaler vi sender. Derfor vil Opel gerne danse kinddans med Red Bull, og derfor vil vi heller kører en SUV som Opel Mokka X der lugter af aktiv livsstil, end en Opel Corsa der lugter af efterløn og citronmåne foran fjernkassen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s