Nr. 4 – Honda Civic Type R er den mest kompromisløse GTI

BEDSTE GTI 2016: Jeg har samlet fire af kongerigets fedeste GTI’er, for at finde den bedste GTI lige nu. Der er ingen tvivl om, at Honda Civic Type R er den hurtigste og mest potente i feltet. Men den er for dyr og kompromisløs til min smag, og det koster. I løbet af ugen præsenterer jeg min top fire bagfra, og i dag er det fjerdevinderens tur.

Vanvittig hurtig, vanvittig effektiv men også vanvittig kompromisløs. Det sidste koster i min optik, da en GTI også skal være hverdagsduelig.

Vanvittig hurtig, vanvittig effektiv men også vanvittig kompromisløs. Det sidste koster i min optik, da en GTI også skal være hverdagsduelig.

Feltet er: Volkswagen Golf GTI, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Honda Civic Type R. Det er cremen af GTI feltet lige nu, med power fra 265 hk til 310 hk. Spørgsmålet er: Hvilken en er bedst? En hel dags intensiv test inklusiv en tur på Sjællandringen giver svaret, og det er ikke så oplagt som forventet.

Se i øvrigt en lille videosnas med alle bilerne her på min youtubekanal.

Inden jeg kan svare på spørgsmålet, bliver jeg nød til at præsentere mine GTI-præmisser. For nogle handler GTI-formatet nemlig udelukkende om køredynamik. Nuvel – det er vigtigt. Men for mig handler det også om hverdagsduelighed og historie. Det første betyder, at nok skal bilen være svinsk hurtig og dynamisk, men den skal samtidigt kunne fungere som hverdagsbil til myldretidstrafik og bykørsel. I min optik er det OK at en Mazda MX-5 er kompromisløs og uden kopholdere. Det er en ren sportsvogn. Men en GTI skal levere det bedste fra begge verdener. Den skal være hurtig og dynamisk, men samtidigt levere høj hverdagsduelighed. Det ligger ligesom i hatchbackformatet.

Hele feltet samlet: Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Volkswagen GTI Clubsport.

Hele feltet samlet: Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Volkswagen GTI Clubsport.

Honda Civic Type R er det kompromisløse alternativ. Motoren er hysterisk, designet fuldstændigt vanvittigt og køreoplevelsen lever op til begge. Forestil dig hvordan en utilrettet og ivrig labradorhvalp vil opfører sig efter to dåser Red Bull. Kan du se det for dig? Hvis du så forsøger at transformerer det billede over i en automobil kontekst, så har du et rimeligt præcist billede af den nye Honda Civic Type R. Den er ekstrem og så skriger den konstant på at blive sluppet fri og lege.

Motoren yder 310 hk, hvilket gør den til markedets kraftigste forhjulstrukne bil lige nu. Og den hurtigste. 0-100 km/t ekspederer den på 5,7 sekunder. Det er i samme lag, som superbilerne opererede for femten år siden. Topfarten er 270 km/t, og det forklarer det vilde visuelle udtryk. Smagsdommere vil med god ret kunne rynke på næsen af dens noget overdrevne visuelle udtryk. Men Civic Type R handler om funktion mere end form.

Tag bagspoileren der er på størrelse med et mindre surfboard. Havde den siddet på en tunet Opel Astra fra 1997, kunne vi i ro og mag gøre os morsomme på dens bekostning. Men rammer du 270 km/t i en Civic på den tyske Autobahn, så vil du knuselske den vanvittige spoiler for hvert et kg downforce, den leverer.

Elegant er det ikke men funktionelt og effektivt. Man sidder stramt, gearet er stramt og bilen er en benhård køremaskine. Men visuelt er min indre æstet ikke begejstret.

Elegant er det ikke men funktionelt og effektivt. Man sidder stramt, gearet er stramt og bilen er en benhård køremaskine. Men visuelt er min indre æstet ikke begejstret.

Indvendigt er den lige så ekstrem med dybe og hårde skålesæder og en stram mekanisk gearkasse. Den kommer med en særlig R+ knap. Tryk på den og det er som at stikke hundehvalpen en Red Bull mere. Affjedringen bliver strammere, styringen hårdere, speederresponsen endnu hurtigere og så transformeres instrumentbordet til en fartgal it-nørds våde drøm. Data om alt fra g-tryks påvirkning til hvor meget turbotryk eller bremsetryk du anvender skydes op på instrumentbordet. Men du har ikke tid til at studere det nærmere, for i R+ har du hænderne fulde bare med at tøjle bilen.

Selvom Type R har fået turbo, så er den stadigvæk omdrejningsvillig som en racerbil. I virkeligheden er den uden sammenligning den GTI, der kommer tættest på at leverer en regulær racerbilsoplevelse. Sådan ser den også ud, og som Honda siger, så har alt ved designet en aerodynamisk eller kølende funktion – japanernes fokus har 100 pct. været på præstationerne, mens de lader andre om at designe fashion accessories.

Det gør den uden sammenligning til den bedste bil på Sjællandringen. Men lige så snart vi triller ud i almindelig trafik, så bliver jeg lidt træt af den. Den er simpelthen for kompromisløs til hverdagsbrug i min optik. Den stramme gearkasse, er en fornøjelse på banen. Men den opleves knoklet og modvillig i en myldretidskø. Har du en hverdagsbil i forvejen, og mest skal bruge din GTI til banekørsel og weekendture alene bag rattet, så er Civic Type R den bedste GTI lige nu. Men skal du bruge den som hverdagsbil (hvad jeg personligt mener ligger i GTI-formatet), så er den for hårdkogt til mig. Læg dertil, at den til 547.300 kr. er feltets klart dyreste, og den ellers fabelagtigt underholdende Civic må nøjes med fjerdepladsen i denne test.

Hvis du vil have testen som podcast, så kan du høre den her, hvor Morten Kjeldsen og jeg diskuterer feltet af GTI’er efter vi var på Sjællandsringen.

FAKTA:

Model: Honda Civic Type-R

Pris: 547.300 kr.

Motor: R4 turbobenzin på 1.996 cm3

Transmission: 6-trins manuel

Ydelse: 310 hk v. 6.500 o/min

Moment: 400 Nm v. 2.500 o/min

0-100 km/t: 5,7 sekunder

Topfart: 270 km/t

Forbrug: 13,7 km/l

3 thoughts on “Nr. 4 – Honda Civic Type R er den mest kompromisløse GTI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s