Nr. 3 – Den lækreste GTI er Peugeot 308 GTI

BEDSTE GTI 2016: Jeg har samlet fire af kongerigets fedeste GTI’er, for at finde den bedste GTI lige nu. Peugeot 308 GTI er hurtig, komfortabel og feltet lækreste. Men den bliver næsten for blød i et felt, hvor konkurrenterne imponerer på Sjællandringen. I løbet af ugen præsenterer jeg min top fire bagfra, og i dag er det nr. 3’s tur.

Se i øvrigt en lille videosnas med alle bilerne her på min youtubekanal.

Feltet er: Volkswagen Golf GTI, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Honda Civic Type R. Det er cremen af GTI feltet lige nu, med power fra 265 hk til 310 hk. Spørgsmålet er: Hvilken en er bedst? En hel dags intensiv test inklusiv en tur på Sjællandringen giver svaret, og det er ikke så oplagt som forventet.

Elegant og hurtig. 308 GTI har det hele. Men i det her felt, bliver den sat til vægs af nogle marginalt skarpere GTI'er på banen.

Elegant og hurtig. Peuget 308 GTI har det hele. Men i det her felt, bliver den sat til vægs af nogle marginalt skarpere GTI’er på banen.

Inden jeg kan svare på spørgsmålet, bliver jeg nød til at præsentere mine GTI-præmisser. For nogle handler GTI-formatet nemlig udelukkende om køredynamik. Nuvel – det er vigtigt. Men for mig handler det også om hverdagsduelighed og historie. Det første betyder, at nok skal bilen være svinsk hurtig og dynamisk, men den skal samtidigt kunne fungere som hverdagsbil til myldretidstrafik og bykørsel. I min optik er det OK at en Mazda MX-5 er kompromisløs og uden kopholdere. Det er en ren sportsvogn. Men en GTI skal levere det bedste fra begge verdener. Den skal være hurtig og dynamisk, men samtidigt levere høj hverdagsduelighed. Det ligger ligesom i hatchbackformatet.

Den ser godt ud. Kun LED-lyset med de lidt kluntede enkeltsiddende pære i kørelyset halter. Her ville en LED-stribe som på den nye 3008 pynte.

Den ser godt ud. Kun LED-lyset med de lidt kluntede enkeltsiddende pære i kørelyset halter. Her ville en LED-stribe som på den nye 3008 pynte.

Peugeot 308 GTI er det elegante alternativ. Den låner sine talenter fra coupeen RCZ R. Den er hurtig, men det er designet og kvalitetsfornemmelsen, der skiller den ud i GTI-feltet. Peugeot har en GTI-historik, der kun overgås af Volkswagens. 205 GTI var firsernes skarpeste GTI, mens både 309 GTI, 106 GTI, 306 GTI og seneste 208 GTI har holdt den automobile franske underholdningstrikolore oppe. Med en 1,6 liters turbomotor på hysteriske 272 hk er de gået all-in i powerdysten i GTI-klassen. Kun Civic Type R og Seat Leon Cuora 290 overgår den.

Hele feltet samlet: Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Volkswagen GTI Clubsport.

Hele feltet samlet: Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Volkswagen GTI Clubsport.

Bilen er udviklet af Peugeot Sport – I ved, dem der stod bag den franske Le Mans sejr i 2009. De ved hvad de laver. Udover den potente motor har de været i lag med bilens undervogn. 308 GTI er 11 millimeter lavere end en almindelig 308, den har samtidigt en bredere sporvidde (afstand mellem hjulene). I performanceversionen, som er den eneste der markedsføres i Danmark i øjeblikket, har den et mekanisk spærredifferentiale, der lidt forsimplet forklaret ekspederer kræfterne optimalt mellem de trækkende forhjul. Kører du hurtigt igennem en højrekurve, så vil du godt have det venstre forhjul til at gribe endnu mere aggressivt i asfalten for på den måde at hjælpe bilen rundt i kurven. Det sørger spæret for. Sidst men ikke mindst har 308 GTI klassens mest effektive bremser med 380 mm bremseskiver på forhjulene. Forestil dig at få øjnene suget ud i slowmotion. Sådan opleves det, når bremsepedalen sendes aggressivt i gulvet på Sjællandsringen. Den er skrap og skarp, men ikke helt så god som de andre tre på banen.

308'eren har den mest elegante og indbydende kabine, og jeg elsker at trille rundt i vognen til hverdag.

308’eren har den mest elegante og indbydende kabine, og jeg elsker at trille rundt i vognen til hverdag.

308 GTI er en imponerende køremaskine, men dens stærkeste kort dens stil. Den beviser, at en hurtig GTI ikke behøver ligne en mekanikerlærlings våde drøm. Den skriger ikke hysterisk hurtig GTI – selvom den har alt mulig grund til det. Indvendigt har Peugeot 308 længe haft golfklassens mest elegante kabine. I GTI’en er den grundlæggende elegance suppleret med masser af læder, alcantara og børstet stål. Den ender med at fremstå som klassens mest elegante og underspillede GTI, og det gør den oplagt til dem der, drømmer om en lynhurtig GTI, men ikke har lyst til at ligne en, der er på vej hjem fra en audition til The Fast and the Furious 12.

Det er testens næstdyreste bil – også dyrere end den testede Volkswagen GTI Clubsport (Der godt nok kun har tre døre). Du betaler for udstyr og høj lækkerhedsfaktor. Læg dertil Peugeots GTI-historie, og det er en virkeligt stærk vogn. Men den matcher ikke Seat Leon Cupra 290’s værdi-for-pengene pakke eller Clubsportens rene pakke af historie, lækkerhed og rå køredynamik. Så Peugeoten må nøjes med en tredjeplads. Er lækker stil og høj hverdagsduelighed dog afgørende for dig, så er Peugeoten din vinder.

Hvis du vil have testen som podcast, så kan du høre den her, hvor Morten Kjeldsen og jeg diskuterer feltet af GTI’er efter vi var på Sjællandsringen.

FAKTA

Model: Peugeot 308 GTI

Pris: 520.990 kr.

Motor: R4 turbobenzin på 1.598 cm3

Transmission: 6-trins manuel

Ydelse: 272 hk v. 6.000 o/min

Moment: 330 Nm v. 1.900 o/min

0-100 km/t: 6 sekunder

Topfart: 250 km/t

Forbrug: 16,7 km/l

2 thoughts on “Nr. 3 – Den lækreste GTI er Peugeot 308 GTI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s