Nr. 2 – Det bedste GTI køb er Seat Leon Cupra 290

BEDSTE GTI 2016: Jeg har samlet fire af kongerigets fedeste GTI’er, for at finde den bedste GTI lige nu. I løbet af ugen præsenterer jeg min top fire bagfra. Nr. 4 var Honda Civic Type R, nr. 3, var Peugeot 308 GTI og i dag er vi nået til nr. 2. Seat Leon Cupra 290 har alt undtagen den lange GTI-historie. Prisen på 454.900 kr. gør den til testens billigste og samtidigt testens bedste køb.

Se i øvrigt en lille videosnas med alle bilerne her på min youtubekanal.

Skarpe linjer og masser af selvtillid. Leon Cupra 290 er en elegantier.

Skarpe linjer og masser af selvtillid. Leon Cupra 290 er en elegantier.

Feltet er: Volkswagen Golf GTI, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Honda Civic Type R. Det er cremen af GTI feltet lige nu, med power fra 265 hk til 310 hk. Spørgsmålet er: Hvilken en er bedst? En hel dags intensiv test inklusiv en tur på Sjællandringen giver svaret, og det er ikke så oplagt som forventet.

Inden jeg kan svare på spørgsmålet, bliver jeg dog nød til at præsentere mine GTI-præmisser. For nogle handler GTI-formatet nemlig udelukkende om køredynamik. Nuvel – det er vigtigt. Men for mig handler det også om hverdagsduelighed og historie. Det første betyder, at nok skal bilen være svinsk hurtig og dynamisk, men den skal samtidigt kunne fungere som hverdagsbil til myldretidstrafik og bykørsel. I min optik er det OK at en Mazda MX-5 er kompromisløs og uden kopholdere. Det er en ren sportsvogn. Men en GTI skal levere det bedste fra begge verdener. Den skal være hurtig og dynamisk, men samtidigt levere høj hverdagsduelighed. Det ligger ligesom i hatchbackformatet.

Spanieren er fantastisk godt skåret uden at være overdesignet.

Spanieren er fantastisk godt skåret uden at være overdesignet.

Seat Leon Cupra 290 er imponerende. Den ser godt ud, med sine skarpe kanter og folder. Er den testen visuelt mest vellykkede? Måske. Jeg har altid knuselsket Leon’s former, og måden spanierne har brugt LED-lysstriber i både for- og baglygter til at understrege dens aggressive karakter. I Cupraudgaven med brede dæk og ændrede spoilere ser den lige 10 pct. mere rå ud.

Mekanisk er den tæt på identisk med Golf GTI Clubsport. Men de to biler er sat lidt anderledes op i undervognen. Ikke noget man aflæser ved almindelig hverdagskørsel, men på Sjællandsringen synes Golf GTI lige tanden skarpere og lettere at dosere. Cupra 290 har dog større og kraftigere bremser, så kom det til en rå tidskørsel, så er mit bud, at Cupra er marginalt hurtigere. Cupraen yder også 290 hk, mens Clubsport nøjes med 265 hk (om end den også yder 290 hk i 10 sekunders byger i overboost). Det betyder, at Cupra rammer 100 km/t på 5,8 sekunder, mens Golfen skal bruge 6,3 sekunder. Det kan synes som meget på papiret, men i virkeligheden, er det svært at mærke.

Designet er i orden men finish og kabinematerialer er testens dårligste. Den føles bare ikke lækker, og det er ikke imponerende når prisskiltet flirter med en halv million kroner.

Designet er i orden men finish og kabinematerialer er testens dårligste. Den føles bare ikke lækker, og det er ikke imponerende, når prisskiltet flirter med en halv million kroner.

Der hvor Cupraen mister terræn er på kabinefinish og historie. Hvis vi starter med kabinen. Lækkerhedsfaktoren ligger en hel division under både Peugeot 308 GTI og Golf GTI Clubsport. Plastmaterialerne er hårdere og spanierne har generelt bare været nærigere med læder og alcantara. Puritaneren vil indvende, at det er ligemeget i en GTI. Den skal bare være hurtig og spartansk. Men den moderne GTI i halvmillionersklassen må også gerne være lækker og indbydende, og det er Cupra ikke på samme vi som konkurrenterne. Den får dog et plus i bogen for sin manuelle håndbremse. Golf GTI Clubsport har en elektronisk håndbremse, og set kan man ikke lave håndbremsevendinger med i gruset.

Gigantiske bremseskiver giver Leon Cupra 290 en lille fordel i forhold til Golf GTI Clubsport. Den bremser helt afsindigt godt.

Gigantiske bremseskiver især foran giver Leon Cupra 290 en lille fordel i forhold til Golf GTI Clubsport. Den bremser helt afsindigt godt.

Men det er historien som Cupra rigtigt taber på. Det kan den ikke gøre for, men det tæller alligevel i mit regnskab. Spanske Seats fiflerier med performancemodeller er er relativ ny dato i forhold til Peugeot og Volkswagen. Da den første Volkswagen GTI ramte gaden i 1970’erne lavede Seat kopifiatter af tvivlsom karakter. Da Peugeot 205 GTI blev populær i starten af 1980’erne, lavede Seat stadigvæk licensproducerede Fiat-modeller til udlejningsmarkedet for charterturister. Det er SÅ fedt at Seat er kommet efter det. Men de kan ikke fremvise samme stamtavle som de to konkurrenter, og det gør Cupra’en mindre attraktiv for den halvkræsne GTI-afficionado.

Prisen er rigtig, poweren er rigelig, præstationerne fremragende og udseendet rigtigt. Men det er ikke helt nok til at slå Golf GTI Clubsport, der gør det samme rigtigt, men smider en lækrere kabine og en lang og fremragende historie oveni, og det giver point på min GTI-konto.

Hvis du vil have testen som podcast, så kan du høre den her, hvor Morten Kjeldsen og jeg diskuterer feltet af GTI’er efter vi var på Sjællandsringen.

FAKTA

Model: Seat Leon Cupra 290

Pris: 454.900 kr.

Motor: R4 turbobenzin på 1.998 cm3

Transmission: 6-trins manuel

Ydelse: 290 hk v. 5.900 o/min

Moment: 350 Nm v. 1.700 o/min

0-100 km/t: 5,8 sekunder

Topfart: 250 km/t

Forbrug: 14,9 km/l

One thought on “Nr. 2 – Det bedste GTI køb er Seat Leon Cupra 290

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s