Nr. 1 – Kongen af GTI-klassen regerer fortsat

BEDSTE GTI 2016: Jeg har samlet fire af kongerigets fedeste GTI’er, for at finde den bedste GTI lige nu. I løbet af ugen præsenterer jeg min top fire bagfra. Nr. 4 var Honda Civic Type R, nr. 3, var Peugeot 308 GTI, nr. 2. Seat Leon Cupra 290 mens testens vinder bliver Volkswagen Golf GTI Clubsport. Den har historien, den har talentet og så er totalpakken bare skudsikker, når det gælder klassisk design og historiske stilelementer. At gearknoppen stadigvæk ligner en golfbold går lige i trussen på mig.

Se i øvrigt en lille videosnas med alle bilerne her på min youtubekanal.

Golf GTI Clubsport er tanden mere rå end den almindelige GTI, og den gør det for mig. Den får mig i godt humør.

Golf GTI Clubsport er tanden mere rå end den almindelige GTI, og den gør det for mig. Den får mig i godt humør.

Feltet er: Volkswagen Golf GTI, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Honda Civic Type R. Det er cremen af GTI feltet lige nu, med power fra 265 hk til 310 hk. Spørgsmålet er: Hvilken en er bedst? En hel dags intensiv test inklusiv en tur på Sjællandringen giver svaret, og det er ikke så oplagt som forventet – om end det stadigvæk er Golfen der ender på tronen.

Inden jeg når til Clubsporten og hvorfor den vinder, så bliver jeg dog nød til at præsentere mine GTI-præmisser. For nogle handler GTI-formatet nemlig udelukkende om køredynamik. Nuvel – det er vigtigt. Men for mig handler det også om hverdagsduelighed og historie. Det første betyder, at nok skal bilen være svinsk hurtig og dynamisk, men den skal samtidigt kunne fungere som hverdagsbil til myldretidstrafik og bykørsel. I min optik er det OK at en Mazda MX-5 er kompromisløs og uden kopholdere. Det er en ren sportsvogn. Men en GTI skal levere det bedste fra begge verdener. Den skal være hurtig og dynamisk, men samtidigt levere høj hverdagsduelighed. Det ligger ligesom i hatchbackformatet.

Selv bagfra ser den cool ud med to separate afgangsrør og det sorte tag.

Selv bagfra ser den cool ud med to separate afgangsrør og det sorte tag.

Efter 40 år på toppen af GTI hierakiet (okay – der var år hvor Golfen ikke var den bedste GTI, men de fleste af de 40 år var den en vinder) har Volkswagen sat Clubsport-modellen i verden for at indfange alle forgængernes bidrag til GTI-historien. Helt konkret er Clubsport-udgaven baseret på Golf GTI MKVII Performance med 230 hk. Den har fået 35 hk ekstra og i overboost (op til 10 sekunder af gangen) yder den 290 hk. Undervognen er justeret en anelse for bedre at kunne håndtere de ekstra kræfter. Det samme gælder det elektromekaniske spærredifferentiale, der sidder på forakslen og sikrer, at det inderste hjul i en skarp kurve spinder så lidt som muligt og det yderste får ekstra power. Målet med differentialet er at forebygge forhjulstrækkernes tendens til at understyre i en kurve – altså skride over forhjulene i stedet for at dreje gennem kurven. Derudover har Clubsport fået en lidt anden front med større luftindtag for at forbedre kølingen af forbremserne. Bagtil har den lånt lidt fra storebror Golf R og har fået større spoiler, større diffusere og større udstødningsrør. De 18” tommer fælge er smedet og vejer hver omkring 3 kg mindre end på den almindelige Golf GTI. Den er kort sagt dullet gevaldigt op i en seriøs banepræsterende retning. Indvendigt har den Clubsportsæder, der kan opgraderes til skålesæder og masser af alcantara stof.

Hele feltet samlet: Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Volkswagen GTI Clubsport.

Hele feltet samlet: Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra 290, Peugeot 308 GTI og Volkswagen GTI Clubsport.

Merprisen for en GTI Clubsport i forhold til en GTI Performance er på 42.343 kr. Den er altså omkring 10 pct. dyrere. Om du kan mærke den ekstra power og præcision til hverdag er svær at spå om. Men hvis du en sjælden gang imellem har din Golf GTI med på en racerbane, så er der ingen vej uden om Clubsportudgaven, der er den ultimative forædling af Volkswagens 40 år gamle GTI.

Kabinen er stilren med lækre materialer og historiske referancer – læg mærke til hovedet på gearstangen, der er formet som en golfbold.

Kabinen er stilren med lækre materialer og historiske referancer – læg mærke til hovedet på gearstangen, der er formet som en golfbold.

Men hvorfor er den bedre end de fire andre GTI’er? Det er den fordi testbilen bare føles 100 pct. rigtig. Den har manuelt gear (som alle de andre testbiler), hvilket giver den en mere puritansk GTI-ånd. Den er kun tredørs hvilket signalere lidt kompromisløshed. Nuvel – jeg har de foregående dage ævlet side op og side ned om hverdagsduelighed. Men hvis du har spædbørn skal du ikke køre GTI, og er rollinger fyldt fem år, så kan de selv flippe sædet frem og hoppe ind. For den oprindelige GTI havde kun tre døre, og den kunne jeg rigtigt godt lide. Det leder os tilbage til min traver om historien. Clubsport er 40 års bilhistorie på hjul – fra de små røde elementer i designet til sædemønsteret en gearknoppen der minder om en Golfbold. Den fortæller historien om sine seks forgængere, og det er en fabelagtig historie om at ville sprænge rammerne og bryde ud af familiebilsspændetrøjen. Det elsker jeg den for. Da den samtidigt har testens lækreste kabine (eller en delt førsteplads med Peugeot 308 GTI), og køredynamisk gør mig lige så glad på Sjællandsringen som de andre (på nær Type R der var lidt sjovere, men markant sværere at holde ud på landevej), så kravler den øverst op på podiet.

Hvis du vil have testen som podcast, så kan du høre den her, hvor Morten Kjeldsen og jeg diskuterer feltet af GTI’er efter vi var på Sjællandsringen.

 

FAKTA

Model: VW Golf GTI Clubsport 3-dørs

Pris: 499.492 kr.

Mål (længde/bredde/højde): 427/180/147 cm

Bagagerum: 380/1.270 liter

Køreklarvægt/last: 1.395/475 kg

Motor: R4, 1.984 cm3, turbobenzin

Effekt: 265 hk v. 5.350 Nm

Moment: 350 Nm v. 1.700 o/min

0-100 km/t: 6,3 sekunder

Topfart: 250 km/t

Forbrug: 14,5 km/l

CO2 udledning: 160 g/km

Årlig ejerafgift: 2.960 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s