Dr. Mercedes er glad, nu kommer X-Klassen – den første tyske premium pickup

PICKUP: Mercedes angriber nu et marked, der traditionelt henvender sig til bonderøve og sjakbajser i entreprenørfagene. Hvad sker der? Godt spørgsmål, og svaret er en kombination mellem markedstendenser, grådige regnedrenge og en chef med hang til pickups.

SE VIDEO PÅ KUFFERT & KØREHANDSKERS YOUTUBE KANAL FRA PREMIEREN HER

Sådan ser bæstet ud. Forvent den nedtonet i den endelige produktionsudgave, hvor Mercedes forhåbentligt også gør forlygterne lidt mere maskuline. Men alt i alt en rå og vellykket sag!

Sådan ser bæstet ud. Forvent den nedtonet i den endelige produktionsudgave, hvor Mercedes forhåbentligt også gør forlygterne lidt mere maskuline. Men alt i alt en rå og vellykket sag!

Dieter Zetsche er øverste chef for bilproducenten Mercedes, og han er en glad mand, som han står det på scenen i kunstmuseet Artipalag lidt udenfor Stockholm. Han er glad er to årsager, som han selv siger det. Han er glad fordi han hader hvide pletter på Mercedes modelprogram, og så er han glad, fordi han elsker pickups. Med præsentationen af konceptbilen X-class, får Dieter Zetsche både elemineret en hvid plet i Mercedes modelprogram, og han får tilføjet en pickup, som er en modeltype han har været begejstret for, lige siden han så en pickup-ombygget Mercedes model W115 i Argentina i slutfirserne.

I 1970'erne lavede man en kort årrække denne ombyggede Mercedes pickup i Argentina. Det var den første Mercedes pickup, men X-Klassen bliver den første regulært terrængående Mercedes pickup, som ikke er en garageombygning eller lille nicheproduktion.

I 1970’erne lavede man en kort årrække denne ombyggede Mercedes pickup i Argentina. Det var den første Mercedes pickup, men X-Klassen bliver den første regulært terrængående Mercedes pickup, som ikke er en garageombygning eller lille nicheproduktion.

Men nu er det besluttet, at Mercedes lancerer en pickup, og det gør chefen glad. I slutningen af 2017 rammer den endelige produktionsmodel af Mercedes X-klassen de danske Mercedesforhandlere, og tyskerne kan som det første premium-mærke indtage den mellemstore pickup-klasse, hvor biler som Volkswagne Amarok V6 og Ford Ranger Wildtrack indtil nu har udgjort toppen af poppen.

Dr. Dieter Zetsche på scenen med konceptbilerne til den nye X-Klasse Mercedes pickup.

Dr. Dieter Zetsche på scenen med konceptbilerne til den nye X-Klasse Mercedes pickup.

De to modeller på scenen er konceptbiler, men de er tæt på den endelige produktionsmodel, som vi formodentligt kommer til at se på Geneve Motorshow til marts. Det vi ved er, at bilen er baseret på Nissans Navarra pickup. Den kommer i en version med Nissans 4-cylindrede dieselmotor, og så kommer den i en version med Mercedes egen V6-turbodieselmaskine og deres eget 4Matic firehjulstræk. Alle Mercedes versioner får uafhængigt multilink baghjulsophæng, så den køredynamisk kommer tættere på en personbil end de klassiske pickups med bladfjedre og stive bagaksler.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS powerful adventurer – Interieur, Kombination aus schwarzem Nappaleder in Glanzoptik und schwarzen, geprägten Lederflächen im Carbon-Stil, Akzente in der Farbe des Exterieurlacks (Lemonaxmetallic) // Mercedes-Benz Concept X-CLASS powerful adventurer – Interior, Mix of glossy black nappa leather and carbon-style black embossed leather surfaces, Highlights in colour of exterior paint finish (lemonax metallic)

Kabinen er mere eksklusiv end i Nissan Navarra, og det er afgørende at Mercedes distancerer sig fra de almindelige pickupper, hvis de skal lykkedes med deres X-klasse premium pickup.

Kabineindretning, sikkerhedssystemer og infotainmentsystemer vil være 100 pct. Mercedes, så selvom den deler platform med Navarra, så gør tyskerne et stort nummer ud af, at differentiere deres udgave i en markant mere luksuriøs retning. Men meget mere ved vi ikke om bilen på nuværende tidspunkt. Det mest interessante er i virkeligheden også, hvorfor Mercedes pludseligt føler sig kaldet til at lave en bil i et segment, der normalt henvender sig til storbønder og anlægsgartnere. Udover at Dr. Zetsche altså elsker pickups og hader ikke at være tilstede i alle segmenter.

X-Klassen i en mere urban habit. Mercedes-Benz Concept X-Klasse i en mere urban habit exlorer – Exterior, me

Mercedes-Benz Concept X-Klasse i en mere urban habit. En anelse for velpoleret til min smag. Jeg er mest til den rå offroadudgave.

Ifølge Mercedes markedsanalyser bliver der solgt over to millioner mellemstore pickups på verdensplan hvert år, og segmentet kan opvise tocifrede vækstrater. Det hidkalder regnedrengenes opmærksomhed. Læg dertil at det især er på vækstmarkeder som Brasilien, Argentina, Sydafrika, Australien, Rusland og New Zealand salget vokser, og det bliver kun endnu mere interessant for Mercedes. Det er markeder, hvor infrastrukturen gennemgår en rivende udvikling, og kan Mercedes kapre kunderne på pickup-stadiet, så vil de være lettere at lokke over i en E-Klasse, når vejnettet bliver bedre og mere personbilsegnet. Det er den ene pointe.

Hov Mercedes, der var vidst nogen der havde lavet en luksus og premium pickup før jer! Men OK, for det første er Lincolns pickup en stor og ikke mellemstor pickup, og for det andet, så laves den ikke længere.

Hov Mercedes, der var vidst nogen der havde lavet en luksus og premium pickup før jer! Men OK, for det første er Lincolns pickup en stor og ikke mellemstor pickup, og for det andet, så laves den ikke længere.

Den anden er, at der ikke findes nogle premium-pickups derude. Eller – det er ikke helt rigtigt. Ford amerikanske luksusmærke Lincoln har faktisk haft en pickup på modelprogrammet. Men den findes ikke mere, og så er det en stor pickup i +3,5 tons klassen og ikke en mellemstor pickup som den nye X-Klasse.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS powerful adventurer – Exterieur, Lemonaxmetallic // Mercedes-Benz Concept X-CLASS powerful adventurer – Exterior, Lemonax metallic

Den ser SÅ rå, med spil både foran og bagpå. Jeg gad godt køre fra Nordkap til Cape Town i den nye X-Klasse, når den lander sidst i 2017.

Men udover at der altså ikke findes en reel mellemstor pickup med luksustalenter, så bevæger pickup-segmentet  sig fra at være rene arbejdsheste til at være bilen til kunder og familier med en aktiv livsstil. Jo mere livstilskøberne får øjnene op for pickupens fleksibilitet, jo højere bliver kravene også til luksus, komfort og bilernes digtitale talenter. I dag er de fleste pickups først og fremmest hårdføre arbejdsbiler, der ikke imponerer på lækre kabinematerialer eller avancerede infotainmentsystemer. Men det vil den nye X-klasse ændre på.

Markedet synes altså modent til en luksus-pickup, og Mercedes bider til bolle. Om BMW eller Audi følger efter ved vi ikke, men det gjorde de, da Mercedes åbnede luksus-SUV ballet med M-Klassen i 1990’erne, så bolden er spillet over på deres banehalvdel. Vi venter i spænding.

 

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s