TEST: Tesla Model X – Forførende, forvirrende og komplet latterlig

 

UDENFORVINDUET: Hurtig, fascinerende, intelligent, uforudsigelig og indehaver af markedets mest mærkværdige dørløsning. Det er ikke let at putte Teslas nye SUV Model X i bås. Skal jeg konkludere på mit forhold til den store eldrevne sekspersoners SUV efter fem dages testkørsel, må jeg ty til en parforholdsdefinition lånt fra Facebook: It’s complicated. For det er kompliceret med Tesla Model X.

Hvis du ikke har mod på at læse de +6.000 anslag om hvorfor, så kan du se min videotest her. Den er overstået på under fire minutter. Ellers læs med under billedet.

De funky "Falcon Doors" giver masser af opmærksomhed, men jeg er ikke overbevist om deres værdi.

De funky “Falcon Doors” giver masser af opmærksomhed, men jeg er ikke overbevist om deres værdi.

Hvis vi starter med dens gode sider, så er den først og fremmest hurtig. Testmodellen er en Model X 90D – altså den ”langsomme” udgave af Model X, og den rammer alligevel 100 km/t på fem sekunder. Her taler vi om en bil med en køreklarvægt på 2.468 kg. En Volkswagen Up vejer til sammenligning lige omkring 1.000 kg. Normalt skal objekter i 2,5 tons klassen losses ud over en klippe, for at accelerer med den fart. Og vælger man Model X P90D rammer den 100 km/t på fire sekunder. Fire sekunder! De fleste Porsche 911 sportsvogne med en dåbsattest fra før 2005, kan ikke være med her. Den fås også i en version med den såkaldte ”Ludicrous” mode, hvor den accelererer til 100 km/t på 3,4 sekunder, men det er – som navnet også antyder, i virkeligheden bare latterligt. Men ikke desto mindre vanvittigt imponerende.

Al denne accelerationsvanvid koster dog på rækkevidden. Det er ligesom, hvis du ligger ud med at spurte i intervaller på din morgenløbetur, så går det også udover, hvor langt du magter at løbe. Og fordi Tesla Model X har en stor batteripakke for at opnår dens imponerende rækkevidde, så skal du forestille dig, at du laver intervallerne med en tung rygsæk på. Som sagt. Det er sjovt og imponerende, men også en anelse latterligt – medmindre du vil køre den flad for strøm hurtigere end en elektrisk dildo i en swingerklub for mænd med potensproblemer.

Den ser skarp ud, byder på masser af plads og rammer 100 km/t i den langsomste version. Alligevel er Tesla Model X ikke en udelt succes i min optik.

Den ser skarp ud, byder på masser af plads og rammer 100 km/t i den langsomste version. Alligevel er Tesla Model X ikke en udelt succes i min optik.

En anden detalje med stor imponatoreffekt er Teslas såkaldte ”Falcon doors”, der erstatter de traditionelle bagdøre, og giver adgang til de to rækker bagsæder. Det er dybest set elektriske mågevingedøre, der er tophængslede og åbner opad. Som med alt andet Elon Musk (Teslas grundlægger) foretager sig, så skal det være vildere end alle andres, og jeg formoder det er derfor vi skal kalde dem falkedøre i stedet for mågevinger. Anyways – det ser imponerende ud, når de folder sig op, og jeg formåede i to omgange at standse stort set al aktivitet på p-pladsen ved mine sønners skole, da dørene åbnede op i sine fulde 220 cm og børnene sprang ud. De er elektriske og folder op i to knæk, så de kan åbne selvom man holder tæt på bilen ved siden af. Man skal bare ikke holde under lavthængende grene eller andre ikke letdefinerbare objekter, for så er det ikke sikkert, at dørenes sensorer automatisk fanger dem, og så maser dørene op i dem.

Krom ser godt ud og skinner i solen. Men læg mærke til, at samlingerne mellem de avancerede døre og de konventionelle fordøre ikke flugter. Det er IKKE godt nok på en bil til 1. mio. kr.

Krom ser godt ud og skinner i solen. Men læg mærke til, at samlingerne mellem de avancerede døre og de konventionelle fordøre ikke flugter. Det er IKKE godt nok på en bil til 1. mio. kr.

Men spørgsmålet jeg ikke kan lade være med at stille er: Er de nødvendige? Hvad merværdi tilfører de, udover at få folk til at tabe næse og mund? Ikke meget som en traditionel dør ikke ville. Og de kommer ikke uden en pris. Både i kroner og øre, men også fordi de er ekstremt komplicerede. Det var eftersigende dem der gjorde, at Model X blev over et år forsinket i forhold til den oprindelige lanceringsplan, og spørgsmålet er, om de er ordentligt færdige endnu? Når de lukker, så flugter kromlisterne og kromhåndtaget på døren ikke med resten af bilen, og jeg bliver visuelt voldsomt irriteret, hver gang jeg kigger på den. Du gider ikke at have en bil til 1 mio. kr., hvor det ser ud som om, at døren hænger lidt i hængslerne. Jeg kan leve med det på min hustrus 16 år gamle Nissan Micra, men ikke på en ny bil med under 4.000 km på triptælleren! Igen – en feature der befinder sig i grænselandet mellem komplet latterlig og über-cool.

Kabinen er udført i en højere kvalitet end på Model S, og brugerfladen er suveræn. Her er Tesla en vinder.

Kabinen er udført i en højere kvalitet end på Model S, og brugerfladen er suveræn. Her er Tesla en vinder.

Et område hvor Tesla altid har imponeret mig, er på deres brugerflade. Du skal ikke trykke på nøglen for at låse bilen op, og du skal ikke trykke på en startknap, for at aktiverer den, når du har fundet dig til rette bag rattet. Når du nærmer dig bilen med nøglen i lommen, registrerer den, at du er på vej, og så åbner den automatisk døren og gør systemerne klar til afgang. Når selen er spændt, skal du bare vippe gearvælgeren ned i D og trykke på speederen, så er du af sted. Simpelt som en el-scooter. Den gigantiske skærm på midterkonsollen styrer stort set alt andet end blinklys og gearvalg. Den er simpel som en iPhone at betjene, og har man forstået de elementære funktioner og kan betjene en trykfølsom skærm, så kan selv en tre-årig iPad-bruger betjene alt fra navigation til varmeapparat og onlinebrowseren.

Pladsen er fin selv på bagerste sæderække, og at kalde den en fuldfed seks-personers SUV er på sin plads.

Pladsen er fin selv på bagerste sæderække, og at kalde den en fuldfed seks-personers SUV er på sin plads.

En anden ting der imponerer mig er pladsen. Både på forsæderne og de to selvstændige sæder på midterste række er det god ben- og albueplads. Den bagerste sædderække, som kan foldes op og ned af gulvet, har også plads til selv spirende teenagers. Ungerne brokkede sig lidt over, at de blev småkøresyge af at sidde deromme. Men det var i den fase af testen, hvor jeg stadig havde svært ved at begribe, at den rent faktisk kunne ramme 100 km/t på fire sekunder, og derfor følte mig kaldet til at teste det igen og igen.

Køredynamisk er den rimelig fornuftig – på trods af, at den har en masse vægt til de fjollede døre placeret oppe i taghøjden. Men det store batteri i bunden giver den et lavt tyngdepunkt, og det giver den et solidt fodfæste. Et fodfæste der naturligvis er hjulpet godt på vej af firehjulstræk og dens høje vægt. Den er forudsigelig i sving, men den er for tung til at lægge op til underholdende kørsel. Bilens underholdningsværdi begrænser sig til accelerationerne.

På negativlisten har jeg først og fremmest den gigantiske forrude, der først stopper midt henne over forsæderne. Jeg føler at min hårgrænse er galopperende vigende hver gang jeg tager plads i bilen. Det er naturligvis en subjektiv præference, som nogle givetvis sagtens kan leve med. Men jeg tror bare ikke jeg forstår pointen med, at den skal gå så langt indover kabinen. Tesla har monteret aktive krystaller i den øverste tredjedel af ruden, så ikke du bliver ristet bag rattet om sommeren, og det giver god mening, men er bare med til at gøre den unødvendigt store forrude endnu mere kostbar. Hvis jeg var nyslået Tesla Model X ejer ville jeg grue for den dag, hvor jeg får et stenslag i forruden, og den skal skiftes. Mit bud er, at du rask væk må slippe +25.000 kr. for en ny forrude og montering, og det kan gøre stenslag til en uhyggelig kostbar fornøjelse. Bare fordi Elon Musk som med mågevingedørene vil have noget unikt og specielt (det er den største forrude i en personbil i masseproduktion), der dybest set ikke medføre merværdi for kunden. Her er vi tættere på latterlig end forførende i min bog.

Den lader forbløffende hurtig på Tesla's egne superladere. Men har man ikke en ladeboks derhjemme, så kan man hurtig komme i problemer med rækkevidden, når frosten sætter ind.

Den lader forbløffende hurtig på Tesla’s egne superladere. Men har man ikke en ladeboks derhjemme, så kan man hurtig komme i problemer med rækkevidden, når frosten sætter ind.

Sidst men ikke mindst er der ladeinfrastrukturen. Som midlertidig testpilot har jeg naturligvis ikke en ladeboks på væggen i garagen. Derfor kan jeg ikke lade hjemme, og der adskiller jeg mig fra en kommende ejer. Eller i hvert fald de kommende ejere, der bor i hus. For bor du i lejlighed, så skal du forbi en p-plads med ladestander eller en superlader, for at få saft på din vogn. Det samme skal jeg som testpilot. Med en teoretisk rækkevidde på 489 km, er Model X fornuftigt kørende på den front. I dansk vintervejr betyder det omkring 350 reelle kilometer på en fuld opladning. Jeg havde ikke voldsomme køreplaner under testen, så det burde have været mere end rigeligt. Men med tung nattefrost i testperioden, drev Model X rækkeviddegæk med mig i et omfang, så jeg til sidst blev tvunget over i fruens bedagede Micra, for at kunne overholde en Squash-aftale.

Søndag morgen havde testbilen ifølge bilen selv 190 km tilbage af sin rækkevidde. Jeg startede vognen og kørte et par kilometer hen til et kaffe arrangement. Efter en times tid skulle jeg 500 meter videre til et Haloween arragnement, og da jeg satte fra land var rækkevidden faldet til 170 km. Efter to timers Halooweenrædsler med 0. A. skulle jeg 10 kilometer over til farmor og farfar. Der var rækkevidden faldet til 150 km. Efter aftensmand gik turen tilbage til residensen – igen 10 kilometer, og da jeg plantede bilen i indkørslen, var budskabet fra bilen, at rækkevidden var på 110 km. På en dag med totalt set under 25 kørte kilometer, havde den på en række koldstarter ædt 80 km af min rækkevidde. Markant mere forvirrende end forførende.

Næste dag skulle jeg skyde lidt billeder af bilen. Det blev til omkring 10 kilometer – igen med koldstart hvor batteri og motor skulle varmes op. Da jeg parkerede igen var rækkevidden nede på 80 km. Her var det Squash-aftalen kom ind i billedet. Nærmeste Tesla ladestation ligger nemlig omkring 35 km fra hvor jeg bor, og squash aftalen var 10 kilometer i den anden retning. Hvis jeg skulle til squash med endnu en koldstart, fyre bilen op efter halvanden times sqaush hvor den igen var blevet kold og så gøre forhåbninger om at nå Tesla ladestanderen dagen efter, så blev det stramt. Meget stramt. Så i stedet snuppede jeg den gamle Micra.

Næste dag sagde rækkevidden 50 km da jeg kørte hjemmefra, og da jeg nåede Teslas ladestander var der 20 km tilbage. Altså en klog beslutning at snuppe den lille Micra til Sqaush. Men også irriterende. For skal man kunne stole på bilens rækkeviddeløfter, så bliver den nød til at være bedre til at holde dem. De fleste ejere vil godt nok have en ladeboks på væggen, de sætter bilen i, når den holder i indkørslen. Men er du på familietur i provinsen henover julen, og der ikke står en ladestander lige udenfor svigermekanikken hus, så er det frem med din ladestanderapp og få planlagt din tur, som Kløvedal planlægger et togt med Nordkaperen. Og så forsvinder lidt af den frihed, der normalt følger med en bil.

Ville jeg være klar til at hoppe på en Tesla Model X, hvis bilbudgettet lød på 1. mio. kr.? Nej - teknologien er ikke helt moden nok endnu til min smag og behov for frihed.

Ville jeg være klar til at hoppe på en Tesla Model X, hvis bilbudgettet lød på 1. mio. kr.? Nej – teknologien er ikke helt moden nok endnu til min smag og behov for frihed.

Det ultimative spørgsmål, jeg altid stiller mig selv efter at have testet en Tesla er, om jeg selv ville være klar til at hoppe på el-bilsbølgen? Jeg mener – Tesla Model X har sine særheder (forrude, mågevingedøre og især dørenes manglende flugt på kromlisterner), men den har bedre finish end Model S, den føles lidt mere raffineret, jeg er tosset med dens brugerflade og funktionelt er den svær at kritisere. Hele rækkeviddeforvirringen og ladelogistikken har jeg det imidlertid stadigvæk lidt stramt med. Det tjener Tesla til ære, at de har deres superladere spredt langs med motorvejsnettet, og de lader vitterligt superhurtigt. En kop kaffe på Burger King gav +200 km rækkevidde. Men det er ikke nok til at overbevise mig. Så længe ladeinfrastrukturen ude i vandkantsdanmark ikke er bedre, så leverer en el-bil stadigvæk ikke samme mobile frihed, som en bil med forbrændingsmotor. Biler er i min verden lig med den ultimative frihed, så derfor er jeg endnu ikke klar til t hoppe på el-vognen, selvom den er mere attraktiv end nogensinde.

Derudover har jeg min tvivl om Teslas overlevelse som bilproducent på den lange bane, men det er en anden historie, som du kan læse her.

FAKTA

Model: Tesla Model X 90D

Pris: fra 969.257 kr. inkl moms og afgift.

Mål (L/B/H) 502/207/168 cm

Køreklarvægt: 2.468 kg

Bagagerum: 367 liter (v. alle 6 sæder i brug)

Batteri: 90 kWh

Ydelse: 422 hk

Moment: 600 Nm

0-100 km/t: 5 sekunder

Topfart: 250 km/t

Rækkevidde: 489 km

Batteri- og motorgaranti: 8 år

Årlig ejerafgift: 0 kr.

 

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s