NR. 2: OPEL KARL – PRAKTISK SOM EN SCHWEIZERKNIV

De er små, billige og det bedste alternativ til et buskort der findes, og her er min personlige top 3. Vi starter bagfra, så i dag er det Opel Karls tur, der er min personlige nummer 2 på listen over bedste mikrobiler i 2016. Renault Twingo trillede med tredjepladsen – læs her. God pris, fabelagtig rummelighed og høj funktionalitet gør Karl til et rigtigt smart valg i mikrobilsklassen

PLUS: Rummelig kabine, fin og støjsvag motor, høj funktionalitet

MINUS: Kedeligt design og bløde køreegenskaber

Opel Karl har plads og praktisk anvendelig kombineret med en fed motor og skarp pris.

Opel Karl har plads og praktisk anvendelig kombineret med en fed motor og skarp pris.

Det er ikke til at se, at Opel Karl er i familie med den hedengangne Chevrolet Spark. En ny motor, opgraderet teknologi og en ny undervognsopsætning, har dog forvandlet samme basisgrød til et regulært vinderprodukt. Sidste år havde vi den som Årets Bedste Mikrobil i Berlingske-regi, og den er stadigvæk tæt på titlen.

Dens styrke er en skarp frapris på 79.990 kr., oceaner af plads (for en mikrobil) og et fornuftigt udstyrsniveau. For skal vi blive enige om, at den ikke skriger sexappeal rent visuelt. Den minder lidt fodboldspilleren René Henriksen, dengang han var forsvarsgeneral på det danske landshold. Stabil og garant for de rigtige og sikre valg, men ikke manden du nødvendigvis havde lyst til at gå i byen med eller hyre til en reklamekampagne for Calvin Klein underbukser. På samme måde er Opel Karl ikke den mest besnærende mikrobil. Men når det kommer til mest bil for pengene, så er den klassevinder.

Kabinen opleves ikke så discount-agtig som i mange andre mikrobiler. Sæderne er gode, og du kan ikke se bart metal (som giver en fornemmelse af billigbil...)

Kabinen opleves ikke så discount-agtig som i mange andre mikrobiler. Sæderne er gode, og du kan ikke se bart metal (som giver en fornemmelse af billigbil…)

For det er imponerende så godt at Opel har udhulet den kabine – til glæde for både passagerer og bagage. Du kan sætte et par fuldvoksne mænd på bagsædet, og de kan rent faktisk holde ud at sidde der – og guderne skal vide, at det langtfra altid er tilfældet i mikrobilsklassen.

På infotainmentfronten er den også et skridt foran de fleste konkurrenter. Skærmen er stor, og i topudstyrsversionen er der både navigation og lettilgængelig afspilning af musik og podcast fra din telefon via den trykfølsomme skærm. Det er måske i småtingsafdelingen, men bilernes talenter for at være opkoblet til net og musiktjenester, gør hverdagen lidt mere ukompliceret. Det har vi vel alle brug for – også når man kører mikrobil.

Opel Karl er ikke en bil man kører hurtigt i. Den er først og fremmest den fornuftige mikrobil.

Opel Karl er ikke en bil man kører hurtigt i. Den er først og fremmest den fornuftige mikrobil.

Køredynamisk er Opel Karl ikke nogen stor oplevelse. Men den er sikker på hjulene, retningsstabil og relativt støjsvag – også på motorvej. Det er der ikke mange mikrobiler der er, og her er Opel fremragende lille 3-cylindrede motor på 1-liter en stor del af forklaringen. Selvom den ikke har balanceaksel i den skrabede udgave, som Karl er begavet med, så er den alligevel mere støj- og viberationssvag, end så mange af konkurrenterne, og det giver point i min bog. I modsætning til Twingo er den derfor ikke en pine og en plage på langfart og motorvej, og den kan derfor bedre spille rollen som familiens eneste bil. Objektivt betragtet er Karl imponerende, og den har alt hvad der skal til, for at blive Årets Bedste Mikrobil. Men den bliver i min bog slået på målstregen af vinderen, der bare leverer mere køredynamik og en endnu bedre infotainmentløsning. Læs med på fredag, når jeg kårer Årets Bedste Mikrobil 2016.

 

Fakta:

Model: Opel Karl

Motor: 3R, 1,0 liter benzin på 75 hk.

Pris: Fra 79.990 kr.

0-100 km/t: 13,9 sekunder

Topfart: 170 km/t.

Forbrug: 24,4 km/l

One thought on “NR. 2: OPEL KARL – PRAKTISK SOM EN SCHWEIZERKNIV

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s