NR. 3: FIESTA – KONGEN AF KØREDYNAMIK

ÅRETS MINIBIL: Minibilssegmentet er Danmarks største. Bilerne er store nok til den lille familie, og de er billige nok til alle, og her er min personlige top 3 i klassen. Vi starter bagfra, og i min optik er Ford Fiesta det tredje bedste valg i klassen. En god pris, fremragende motorer og en undervogn som ingen af konkurrenterne, gør det for mig. Især udgaven med 140 hk er uhyre underholdende – uden at den nærmer sig de 300.000 kr., som alle tiders bedste Fiesta gør – og her tænker jeg på ST-udgaven med 182 hk.

Den hårdtpumpede ST-udgave på billedet er fantastisk, men en 125 hk udgave er næsten lige så sjov.

Den hårdtpumpede ST-udgave på billedet er fantastisk, men en 125 hk udgave er næsten lige så sjov.

PLUS: Fremragende motor, skarp pris og klassens bedste køreegenskaber.

MINUS: Forældet kabinedesign og infotainment fra før smartphonen blev allemandseje.

Det kan synes en anelse mærkværdigt, at lade en pensionsmoden minibil køre ind i top 3 i minibilsklassen, for i første halvdel af 2017 lander den nye Fiesta nemlig. Men som bilglad entusiast sætter jeg pris på den gode køreoplevelse, og i skarp konkurrence med den markant dyrere Mini er Ford Fiesta minibilsklassens sjoveste bil at køre. Den har et skarpt styretøj, en dynamisk undervogn, og så er balancen i bilen som en balletdansers. Især den pumpede ST-udgave, med 182 turboheste fra en 1,6 liters motor, er en regulær automobilsensation, når det kommer til at levere billig og tilgængelig køreglæde. Den er lynhurtig og har oceaner af bundtræk. Den er på mange måder min køredynamiske favorit på markedet lige nu – hvis vi ser bort fra regulære sportsvogne eller biler i millionærklassen. Til små 300.000 kr., bliver den dog en anelse dyr for den almindelige minibilskøber. Men snup en 125 hk udgave til 154.950 kr. med Fords fabelagtige trecylindrede 1,0 liters turbomotor, og du er næsten ligeså underholdt.

Fiesta ser godt ud med sin Aston Martin inspirerede kølergrill, og så har den segmentets mest underholdende undervogn.

Fiesta ser godt ud med sin Aston Martin inspirerede kølergrill, og så har den segmentets mest underholdende undervogn.

Hvis ikke køredynamik, et skarpt styretøj eller en fabelagtig motor får kviksølvet i dit automobile humørbarometer til at flytte sig, så vil Fiestas stjerne hurtigt falme. Nuvel – priserne er skarpe, selv på basisudgaverne, men de er tarvelige på dagligdagsområder som kabineindretning og infotainment. Skærmen er ikke meget større end på en Nokiatelefon fra nullerne, og sammenligner man Fiestas digitale talenter med f.eks. konkurrenten Peugeot 208s, så ligner den en pensionist på en havelåge, der er mødt op til DM i Triatlon.

Fiestas kabine er bilens mindst imponerende feature, med en lidt for nærig lille skærm og lidt for meget Nokia årgang 2005.

Fiestas kabine er bilens mindst imponerende feature, med en lidt for nærig lille skærm og lidt for meget Nokia årgang 2005.

Men fordi modellen er i sit efterår, er priserne gode, teknikken gennemtestet (som pensionistens havelåge), og det ydre design holder stadigvæk. Det klemmer den ind på en tredjeplads foran biler som Volkswagen Polo, Opel Corsa og Renault Clio.

 

Fakta Mit Valg

Model: Ford Fiesta 1,0 Fun++

Motor: R3 1,0 benzin på 125 hk

Pris: 154.950 kr. (Fiesta få fra 129.990 kr.)

0-100 km/t: 9,4 sekunder

Topfart: Fra 196 km/t.

3 thoughts on “NR. 3: FIESTA – KONGEN AF KØREDYNAMIK

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s