Nr. 1: PEUGEOT 208 – PUBLIKUMSFAVORIT MED LEASINGTALENTER

Årets Bedste Minibil 2017 er i min bog Peugeot 208, der også lader til at være folkedybets favorit, da den store dele af året har været Kongerigets mest solgte. En titel, der lander foran Hyundai i20 og Ford Fiesta, der lige når at snuppe tredjepladsen inden sin pensionering (læs her).

Sådan ser en publikumsfavorit ud, og meget skal gå galt for Peugeot, hvis ikke 208 ender som bilårets 2016s mest solgte bil.

Sådan ser en publikumsfavorit ud, og meget skal gå galt for Peugeot, hvis ikke 208 ender som bilårets 2016s mest solgte bil.

PLUS: Leasingpris, design og kabineoplevelse

MINUS: Lidt for blød undervogn til min smag, og GTI-versionen er for dyr.

Den gør det decideret imponerende på salgslisterne, Peugeots lille 208er, og den er tæt på at overtage Volkswagen Ups rolle som national automobil landeplage, med næsten 9.000 enheder solgt i 2016 til og med november. Hemmeligheden er et privatleasingprogram med priser så skarpe som en Michelin-koks knivsamling. For 2.195 kr. om måneden kan du komme bag rattet på Peugeot 208 Active+ med en listepris på omkring 145.000 kr. Det er så billigt, at det næsten ikke kan betale sig at købe bilen, med mindre man har tænkt sig at beholde den i over 5 år. Godt nok er det under halvdelen af de nye Peugeot 208, der privatleases, men fordi leasing er med til at booste bilens tilstedeværelse på vejene, så bliver den så udbredt, at den opnår en slags sneboldseffekt, hvor den indtager rollen som default-valget i klassen. Altså bilen du vælger, hvis du bliver vækket kl. 02 om morgenen og får 30 sekunder til at vælge en bil.

Fedt design, fremragende motorer og skarpe priser. Whats not to like?

Fedt design, fremragende motorer og skarpe priser. Whats not to like?

Det er naturligvis ikke nok til at retfærdigøre dens plads som mit valg til titlen som Årets Bedste Minibil 2016. Men det er en del af forklaringen. Værdi-for-pengene på sådan en 208 på privatleasing ér bare second-to-none. Men personligt kan jeg godt lide Peugeot 208, fordi den er så forbandet stillig. Den er elegant uden at være overdesignet, og så har den karakter uden at råbe dig i hovedet. Indenfor er jeg vild med det elegante i-cockpit, hvor antallet af knapper er holdt på et minimum, brønden til urene er flyttet op under forruden, og det lille rat giver en fornemmelse af sportslige talenter, som undervognen på alle andre end GTI-udgaven i virkeligheden ikke kan indfri. Den er charmerende uden at være larmende feminin, og med et par koksgrå fælge og sort lakering kunne selv Joachim B. Olsen slippe afsted med at køre 208 – nu hvor det glippede med ministerbilen.

Kabinen i 208 med i-Cockpit er simpel og overskuelig, med speedometer og omdrejningstæller højt og læsevenligt placeret.

Kabinen i 208 med i-Cockpit er simpel og overskuelig, med speedometer og omdrejningstæller højt og læsevenligt placeret.

Der findes dog også brodne kar i 208-programmet, og jeg ville for alt i verden undgå versionerne med en fem-trins gearkasse. De er simpelthen for upræcise og slappe. En 1,6 HDi diesel er enhver pendlers drøm, og sidste år kørte jeg til Amsterdam og tilbage igen med et gennemsnitsforbrug på over 32 km/l. Min favoritmaskine er dog den turboladede 1,2 liters benzinmotor på 110 hk, der både leverer punch og underholdning. GTI-versionen er charmerende og holder et for klassen imponerende højt kvalitetsniveau i kabinen, men til 300.015 kr. er den simpelthen for dyr.

FAKTA MIT VALG

Model: Peugeot 208 1,6 HDi Active

Motor: R4 1,6 turbodiesel på 100 hk

Pris: 168.315 kr. (findes i en chili-kampagnemodel til 145.000 kr. frem til 31/12 2016) (208 fås fra 124.990 kr.)

0-100 km/t: 10,7 sekunder

Topfart: Fra 187 km/t.

Forbrug: 33,3 km/l

2 thoughts on “Nr. 1: PEUGEOT 208 – PUBLIKUMSFAVORIT MED LEASINGTALENTER

  1. Hejsa. Du skriver at “den turboladede 1,2 liters benzinmotor på 110 hk” er din favorit. Vil det sige at du IKKE mener at man bør vælge 1.2 e-THP Manuel 5-trins, men i stedet skal vælge en 1.2 e-THP EAT6? På forhånd tak.

    1. Hej Lasse, Jeg er ikke altfor begejstret for PSAs EAT gearkasse, så gå med den 5-trins. Men det er i virkeligheden 208’erens største svaghed, at kun 1,6 diesel har den fine 6-trins manuelle gearkasse, for hverken den manuelle 5-trins eller den 6-trins autobox er synderligt imponerende – hvis man skal være lidt gearkassenørdet:-)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s