NR. 3: VOLKSWAGEN GOLF – MÅLESTOKKEN, ALT ANDET MÅLES EFTER

ÅRETS BEDSTE MELLEMKLASSEBIL: Golfklassen er i vækst, og bilerne er fremragende. I min bog er Volkswagen Golf klassens tredjebedste, hvis jeg selv skulle investere her og nu. Hemmeligheden er et højt og skudsikkert bundniveau.

Volkswagne Golf indtager 4. pladsen på et virkeligt højt bundniveau på alle punkter. Den mangler dog en begejstrende spidskompetance, for at slå hul på Top 3.

Volkswagne Golf er en fin mellemklassebil, der leverers med alle slags motorteknologier og både som fem-dørs og stationcar.

PLUS: Bredt motorprogram, lækker kabine og høj gensalgsværdi

MINUS: Pebret indkøbspris og et lidt for kedeligt og konservativt totalindtryk.

I virkeligheden burde mit standardsvar være: Køb en Golf. Som motorskribent bliver jeg ofte spurgt til råds om biler, og jeg kommer altid med skæve, spændende og oversete bud til spørgerne. Men hvis jeg skulle slippe nemt udenom, burde jeg bare sige: Køb en Golf. Så er jeg sikker på, at de ikke bliver skuffede og kommer efter mig, for den bil har bare et suverænt højt bundniveau og skuffer stort set aldrig.

Golf GTI Clubsport er tanden mere rå end den almindelige GTI, og den gør det for mig. Den får mig i godt humør.

Golf GTI Clubsport er tanden mere rå end den almindelige GTI, og den gør det for mig. Den får mig i godt humør.

Derudover fås den i versioner, der både kører på benzin, diesel, batteri og naturgas (sælges pt. ikke i Danmark), og det gør den til en uhyre alsidig herre. Den fås naturligvis også som stationcar. GTI’en er en historie for sig, og i Clubsportudgaven er den en fornøjelse, der er svær at slippe igen. Der findes altså en Golf til ALLE lejligheder. Alt fra skiferie til en tur på Nürburgring, og den alsidighed imponerer mig gang på gang.

Du skal ikke køre mange meter i en Golf, før du må nikke i dyb anerkendelse. Finish og kabinematerialer er fremragende, og alle greb og kontakter virker tillidsvækkende, og som om de kan blive ved i årevis. Sæderne er gode, og funktionaliteten er høj. Min favorit er den 1,4-liters TSI med 140 hk, der i 2017 bliver afløst af en 1,5 TSI med 150 hk. Det er en motor, der er fremragende afstemt til vognen, og som både kan være underholdende og økonomisk – afhængigt af kørestil.

Volkswagen e-Golf ligner en helt almindelig Golf. Det er dens styrke, men samtidigt dens svaghed. For el-biler baseret på eksisterende bildesigns, er tvunget til at indgå kompromisser rene el-biler ikke gør, og det mærkes som oftest på rækkevidden.

Volkswagen e-Golf ligner en helt almindelig Golf. Det er dens styrke, men samtidigt dens svaghed. For el-biler baseret på eksisterende bildesigns, er tvunget til at indgå kompromisser rene el-biler ikke gør, og det mærkes som oftest på rækkevidden.

Visuelt er jeg knap så begejstret. Men det er nok fordi, at jeg som bilnørd søger det nye, det spændende og det modige. Golf er som Volkswagen-gruppens storsællert – en stabilt sælgende massemarkedsbil, som i generationer har lykkedes med den samme gennemtestede opskrift, og den ændrer Volkswagen naturligvis ikke på. Men hvor den første Golf, da den landede i starten af 1970erne, var en hatchbackrevolution, så er de nye udgaver en gentagelse af forgængeren – bare 15 pct. bedre. Derfor keder jeg mig som oftest bravt, når jeg sætter mig ind i en Golf (hvis ikke der står GTI eller GTE på bagsmækken). Ikke fordi bilen objektivt set er kedelig, men fordi den er er som et par spritnye 501 fra Levi’s. Perfekte og uden karakter. Det ændrer sig ikke med introduktionen af Golf VII i starten af 2017. Stik mig en bulet Golf II i Pink Floyd bemaling med uoriginale fælge, og min indre bilnørdsinteresse vil være mere vakt.

Den fortjener GT-bogstaverne den nye GTE. Jeg er begejstret.

Den fortjener GT-bogstaverne Golf GTE. Den er både sportslig og økologisk med en ren el-rækkevidde på op til 50 km. Jeg er begejstret.

Prisen på en Golf er altid et diskussionsemne. Den er dyrere end mange af konkurrenterne i indkøbspris, men gensalgsværdierne holder sig traditionelt også bedre. Så planlægger du at sælge vognen, efter du har haft den et par år, så får du forholdsvis meget for den, og så har indkøbsprisen måske ikke været så slem. Men ejer du den i mere end 5-6 år, så holder det argument ikke længere, og den vil have kostet dig mere at eje end f.eks. en Peugeot 308. Skulle jeg vælge en version, ville det blive en femdørs 1,4 TSI Allstar med 125 hk og DK-pakke med manuelt gear. Fornuftigt forbrug på små 20 km/l kombineret med en 0-100 km/t på under 10 sekunder og en topfart på +200 km/t. What is not to like?

FAKTA MIT VALG

Model: Volkswagen 1,4 TSI Allstar 124 hk

Motor: R4 1,4 turbobenzin på 125 hk

Pris: 265.315 kr. + DK-pakke til 8.920 kr. (Golf fås fra 249.617 kr.)

0-100 km/t: 9,1 sekunder

Topfart: 204 km/t.

Forbrug: 19,2 km/l

2 thoughts on “NR. 3: VOLKSWAGEN GOLF – MÅLESTOKKEN, ALT ANDET MÅLES EFTER

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s