CHOK: Ford smider leasingbombe

PRIVATLEASING: Hvis du er til køredynamisk spas i små biler, så kommer julen tidlig i år. Ford lancerer nemlig privatleasingkampagne på 125 hk Fiesta Titanium til 1.995 kr. om måneden. Det er billigere end ALLE andre b-segment biler på markedet, og tilmed på den mest underholdende af minibilerne på markedet lige nu.

Fiesta ser godt ud med sin Aston Martin inspirerede kølergrill, og så har den segmentets mest underholdende undervogn.

Fiesta ser godt ud med sin Aston Martin inspirerede kølergrill, og så har den segmentets mest underholdende undervogn.

Leasingtilbuddet er strikket sammen af en udbetaling på 4.995 kr. og en månedlig ydelse på 1.995 kr. De fleste andre minibiler har samme udbetaling men en månedlig ydelse på mellem 2.500 kr. og 3.000 kr. Med til historien hører dog, at Fiestaen kun må køre 10.000 km om året og dermed 30.000 km over den 36 måneders periode aftalen løber. De fleste af konkurrenterne må køre 45.000 km over 36 måneder. Så kører du mange kilometer, så er det her ikke bilen til dig.

Har du brug for en bil nummer to, sætter du pris på en bil der er sjov i svingene og som har rigeligt med power, og kan du lide Fiestas lidt Aston Martin inspirerede frontdesign, så er det her tæt på at være et af årets absolut bedste leasingtilbud.

Fiestas kabine er bilens mindst imponerende feature, med en lidt for nærig lille skærm og lidt for meget Nokia årgang 2005.

Fiestas kabine er bilens mindst imponerende feature, med en lidt for nærig lille skærm og lidt for meget Nokia årgang 2005. Det viste cockpit er fra en Fiesta ST, men Titanium-udgavens minder om det – hvis vi trækker læderdetaljerne fra.

Hvorfor så begejstret? Fordi Ford Fiesta med den trecylindrede 125 hk ecoboost turbomotor vitterligt er fabelagtig. Den rammer 100 km/t på 9,4 sekunder og har en topfart på 196 km/t. Det er hurtigere end en GTI fra 1990’erne. Læg dertil, at den har en undervogn og et styretøj, der kan tackle de mange kræfter, og som samtidigt formidler dem formfuldendt op til chaufføren gennem affjedring og rat, og den er min køredynamiske klassefavorit. Derfor udnævnte jeg også Ford Fiesta til årets tredjebedste bil i miniklassen i 2016 (læs mere her), og den bedste, hvis underholdende køreegenskaber er din ledestjerne.

Prisen på en Ford Fiesta 1,0 Ecoboost Titanium er lige nu (december 2016) på 172.830 kr. Ved leasing vil den have kostet dig lige under 80.000 kr., over de tre år. Hvis du ejer den betaler du selv service og eventuelle reparationer udover garantien – lad os sige det er 15.000 kr. i perioden, og så vil bilen have stået dig i omtrent 190.000 kr. Vis mig den brugtvognsforhandler, der vi give dig 110.000 kr. for bilen om tre år med 30.000 km på tælleren, og jeg vil anbefale dig at købe den. Men til alle med en realistisk tro på brugtbilsmarkedet, der er leasing den eneste rigtige måde at køre Ford Fiesta på, med det her knaldtilbud stående hos forhandlerne. Nu er der sådan set bare tilbage at vente på, hvad Skoda, Volkswagen og Peugeot finde på af modspil, for de kan næsten ikke lade det her tilbud stå umodsagt.

P.S. Fik jeg sagt, at bilerne er til stort set omgående levering? Så du kan være trillende til Nytår…

P.P.S (tilføjet d. 22 december). Jeg har fået et par kritiske indspark fra læsere, der mener, at jeg er lige begejstret nok for tilbuddet. Bl.a. med henvisning til, at man kan privatlease en Kia Rio til næsten samme penge. Det sætter jeg pris på, og her er mit svar:

Som jeg læser det på Kia’s hjemmeside, så står Rio til 2.095 om måneden med en totaludgift på 77.515 over de 36 mdr. Det er stadigvæk små 3.000 kr. mere end Fiestaen totalt set. Og med al respekt for Rio i Style Plus udgaven med en 1,2 liters slavemotor, så er en Fiesta Titanium med 125 turboheste bare en markant bedre pakke, og dermed også en pakke, der bør værre dyrere.

Jeg ved godt at Rio står med 15.000 årlige km, mens Fiesta kun har 10.000 km. Men jeg understreger i artiklen, at man skal være opmærksom på kilometertallet. At kalde det “et problem” er at behandle kunderne formynderrisk. De må selv afgøre, om det er et problem. Men de skal i den grad være opmærksomme på, at de IKKE skal køre mere end 10.000 km om året, for så falder hammeren. Hvis de er opmærksomme på det, så går de ind i leasingen med åbne øjne.

Skal man finde en bil, der er lige så sjov som Fiestaen, og som kan sammenlignes med den, så skal vi ud i en Polo GT. Den koster 15.000 kr. i førstegangsydelse og 2.599 kr. om måneden. Det er 108.564 kr. over 36 måneder. Nuvel – det er også med 15.000 km om året. Men hvis man nu ikke køre 15.000 km men kun 10.000 km, så er Fiestaen stadigvæk en fest på hjul og prisen ligger markant under hvad man ellers skal give for sådan en oplevelse.

Så jeg giver jer, at rubrik som chok og bombe er en stramning. Men skarpvinkling er nødvendig for at få digital opmærksomhed i 2016. Sådan er det. Men at tilbuddet er godt, det kan der ikke rykkes ved. Hvorhenne du ellers får samme køredynamiske og underholdende oplevelse til de penge på privatleasingmarkedet lige nu, det ved jeg ikke. Derfor “Chokket” i rubrikken.

11 thoughts on “CHOK: Ford smider leasingbombe

  1. Hvis du ejer den betaler du selv service og forsikring Skriver i. Hvis man leaser den betaler man også selv forsikring

  2. Hvad koster ekstra km? Fordi 10000 km er satme ikke meget. Hvis ekstra km koster mere hos ford end de andre, bliver det jo hurtigt dyrere. 🙂

    1. Hej NS – jeg har ikke prisen for overhørte kilometer. Men den er givetvis betragtelig, så som jeg skriver i indlægget, så er tilbuddet først og fremmest fremragende til alle dem der kører under 10.000 km om året

      1. Hvem kører under 10.000 km om året :-)? Så køber man da en ældre brugt bil ^^

        Hvis man kun kører 10.000 km – og betaler knap 26.000 kr. for dette (ren leasing) + 5000 kroner i benzin + 4000 kroner i forsikring + 620 kr. for grøn afgift ender man op i 35.600, hvilket giver 3,56 kr. pr. kørt kilometer. Det er ikke billigt 🙂

      2. Men du er garanteret kilometerprisen og hvis du KUN kører 10.000 km men samtidigt sætter pris på en underholdende vogn, så er det svært at finde et bedre bud end Fiesta med 125 HK – hvis det skal være leasing og du vil have fuld sikkerhed for udgifter.

      3. Kører man 15.000 km vil jeg til hver en tid anbefale en Polo GT med 150 HK hvis ønsket er en minibil der giver smil på læben. Den står dig i 108.000 kr over 3 år og 45.000 km

  3. Jeg giver dreboldt ret – det er en fantastisk bil – har den selv (som ejer) og elsker den. har aldrig mødt en bil med så meget godt under hjelmen og i kabinen – og der er vitterligt mange, hvor 10.000 km er rigeligt og derfor er det et rigtigt godt tilbud til det segment. Fantastisk bil og ikke mindst motor. 🙂

  4. 10.000 km om året gør den vel kun egnet til pensionister eller meget lidt brugt to’er bil? Jeg købte selv sådan en Fiesta sidst i Juni og den runder snart 20.000 km.. Hvis der kommer et fornuftigt leasingtilbud til os der skal til og fra arbejde til dagligt og måske kører en tur ind i mellem i weekenderne, så kunne det være interessant, men indtil nu, er stort set alle leasingtilbud da ubrugelige..

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s