Ny Suzuki Swift bliver blød i betrækket – men turboen glæder jeg mig til!

 

FØRSTE BILLEDER: Jeg har altid godt kunne lide suzuki Swift. Billig, mekanisk skudsikker og tilmed charmerende. Nu ser vi endeligt produktionsmodellen, og det gør mig både glad og trist.

Suzuki Swift har været en populære herre, siden den blev relanceret tilbage i 2004 med et slet skjult Mini inspireret design. Den er siden solgt i over fem millioner eksemklare på verdensplan, og den har været produceret i både Indien, Kina, Pakistan, Thailand, Malaysia, Ungarn og Japan. Vi fik en ny version i 2010 og nu er der gået de sædvanlige seks år en modecyklus varer, og i 2017 lander den nye Swift. Den er netop blevet præsenteret i Japan, og da Suzuki operere med globale modeller, så bliver den europæiske udgave stort set identisk.

De blødere former fjerner lidt af Swifts stillige kant og karakter, og det er lidt en skam.

De blødere former fjerner lidt af Swifts stillige kant og karakter, og det er lidt en skam.

 

Hvis vi starter med hvorfor den nye Swift gør mig glad, så er det udsigten til et skarpt motorprogram. Især fordi det lidt trætte sugemotorprogram bliver suppleret af Suzukis nye boosterjet turbomotorer, der både er markant friskere og leverer bedre brændstoføkonomi. Så forvent den klassiske 1,2 liters dualjetmotor på 90 hk bliver suppleret med en trecylindret 1,0 liter boosterjet turbomaskine på 112 hk. Derudover gætter vi på, at der også kommer en Suzuki Sport med den 1,4 liters boosterjet turbobenzinmotor med 140 hk. Sidst men ikke mindst forventer vi en mildhybridudgave baseret på 1,2 litersudgaven med en brændstoføkonomi på +26 km/l. Diesel er på vej ud af minibilssegmentet, og med hybridudgaven forventer vi ikke at se Swift som diesel. Alt i alt er det dog et spændende motorprogram.

Kabinen er simpel og relativt stilfuld. Så håber vi blot, at materialekvaliteten er lækrere end i Baleno.

Kabinen er simpel og relativt stilfuld. Så håber vi blot, at materialekvaliteten er lækrere end i Baleno.

Der hvor min begejstring daler en anelse er når det kommer til designet. Swift har altid været skarpsleben, og det Mini-inspirede design har givet den er selvstændig karakter og charme, som andre Suzukimodeller har savnet. Ingen nævnt ingen glemt. Men den nye udgave har fået blødere kanter. Især hvis vi fokusere på fronten, hvor alle hjørner på kølergrillen er blødt op og kølerhjelmen også har fået bølgende former. Jeg var stor fan af forgængerens stramme linjer, og derfor er jeg ikke helt overbevist om den nye udgaves visuelle dyder. Den er dog markant lækrere end Baleno, og det skal den da have kredit for.

Den sorte a- og b-stolpe deler Swift med sin forgænger. Men de runde former ved kølergrill og forlygterne, er jeg ikke fyr og flamme over. Men måske den ser bedre ud i virkeligheden. Vi får se til sommer 2017.

Den sorte a- og b-stolpe deler Swift med sin forgænger. Men de runde former ved kølergrill og forlygterne, er jeg ikke fyr og flamme over. Men måske den ser bedre ud i virkeligheden. Vi får se til sommer 2017.

Udover motorer og design så får den nye Swift naturligvis også hele arsenalet af nødstopsystemer med mere, som efterhånden også er ved at finde vej ned i minibilssegmentet. Så på sikkerhedsfronten bør den være klædt på til at tage kampen op med alle de andre nye minibiler, der lander i 2017. Her kan vi se frem til en ny Nissan Micra, en ny Kia Rio, en ny Ford Fiesta og en ny Seat Ibiza – blot for at nævne et par stykker.

Priserne kendes ikke endnu, men en frapris på 120.000 kr. synes realistisk. Bilen får europæisk premiere på motorshowet i Geneve til marts, så forvent at møde den hos de danske Suzukiforhandlere medio 2017.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s