FØRSTE TEST: Mazda MX-5 RF (Coupé)

SPANIEN: Har du drømt om en lukket udgave af Mazda MX-5. Så er det på med hurra-galocherne, for den helt nye MX-5 RF er det tætteste du kommer på en coupé-udgave af den legendariske japanske sportsvogn.

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF med taget gemt væk foran et par kæmpende tyre. Vi er vel i Spanien.

RF er en forkortelse for “Retractable Fastback”. Bag den fancy betegnelse gemmer sig en slags targaudgave af MX-5, hvor taget over kabinen kan sendes ned under bagklappen. Resultatet er en Coupé-version af MX-5, der alligevel byder på delvist friluftsliv.

Den ser kort og godt aldelse fremragende ud. Dens lange b-stolpe bag sideruden giver den en mere lavtflyvende profil, og jer er totalt solgt. Den ser samtidigt en anelse større ud, og skal vi være helt ærlig, så har Mazda MX-5 altid været en anelse klein til fuldvoksne mænd. Med RF udgaven er den sidste rest af fimset-følelsen fjernet, når man sidder bag rattet, og så er vi tæt på at have den perfekte sportsvogn i min bog. For med sin fine balance, suveræne gearskifte, præcise styrtøj, lave vægt og omdrejningsvillige motorer, findes der ingen sportsvogn, der leverer mere køreglæde for pengene, end MX-5’eren.

Mazda MX-5 RF

Især bagenden er ændret med de lange brede b-stolper, der giver MX-5 en klassisk coupé-profil.

Udover at designet er blevet mere råt, maskulint og bredskuldret, så er støjdæmpningen i kabinen af gode grunde blevet bedre. Taget – der er lavet af både stål, plastik og aluminum, holder støjen bedre ude end stofkalechen på den almindelige MX-5. Bilen er samlet set kun blevet 45 kg tungere, og 0-100 er stadigvæk ekspederet på under 8 sekunder – 7,4 i testbilen med 2,0 liters sugemotor på 160 hk med manuelt gear. Jeg prøvede også udgaven med automatgear. Det bliver bilen et helt sekund langsommere fra 0-100 km/t af, så med mindre du er fysisk ude af stand til at betjene en gearstang, så vælg for alt i verden versionen med manuelt gear! RF-udgaven fås også med den uhyre lækre 1,5 liters maskine på 131 hk, og var det ikke for spærret på 2,0-liter udgaven, så tror jeg at 1,5’eren var min favorit. Men RF-udgaven er marginalt tungere og lidt mere voksen at se på, så derfor synes 2,0-motoren oplagt.

MAzda MX-5 RF

Den form bliver du aldrig træt af at kigge på.

Så er det så simpelt, at MX-5 i RF-versionen bare er den MX-5 udgave du ALTID bør vælge. Nej – det er det ikke. For det første er støjen i kabinen med taget nede infernalsk, når du passerer 90 km/t. Den larmer mere end cabriolet-udgaven uden tag. Dernæst kan taget kun tages af og på ved hastigheder på under 10 km/t. Det er simpelthen for dumt Mazda. Jeg testkørte både Mercedes SLC og Porsche Boxster sidste år, og der var det en fornøjelse at taget kunne betjenes ved almindelig byhastigheder eller ved kø-kørsel. 10 km/t betyder slet og ret, at du stort set skal holde stille. Og det kan ikke være fordi vindmodstanden er et problem. For selv med en Opel Cascada med en kæmpe stoftop kan du lege med taget med hastigheder på op til 50 km/t. Det bliver Mazda simpelthen nød til at få fikset.

Mazda MX-5 RF

Bilen skal køre under 10 km/t, før taget kan betjenes. Det er ikke godt nok og markant dårlige end de fleste konkurrenter, der kan vippe taget op og ned med hastigheder på op til 50 km/t.

Sidst men ikke mindst så er der merprisen på 45.000 kr. lig med, at bilen bliver 15 pct. dyrere med det nye tag. For de penge får du en bil der er smukkere og mere helårsduelig. Men den er hverken hurtigere eller mere velkørende, og med taget kørt ned virker det som om, at der er mere vindstøj end i cabrioleten. Så det er ikke et let valg.

2017_mx5_rf_interior_04

Kabinen er lækker, velfungerende og elegant – hvis vi ser bort fra den lidt aparte skærm der troner midt i det hele.

Jeg ville personligt vælge RF, fordi den er mere rå og maskulin i sit udtryk. Fraprisen er 344.998 kr. for en 1,5 liters udgave. Men jeg tror jeg ville gå all-inn og vælge 2,0 versionen med sportspakke til 475.000 kr., fordi den reneste og bedste sportsvogn målt i sportsvogn-og-køreglæde-for-pengene fortjener de bedst mulige præmisser for at stråle på de små kurvede b-veje i sommersolen.

FAKTA

Model: Mazda MX-5 RF 2,0

Pris: 414.998 kr.

Motor: R4 sugemotor på 1.998 cm3

Mål (L/B/H): 392/174/123 cm

Ydelse: 160 hk v. 6.000 o/min

Moment: 200 Nm v. 4.600 o/min

0-100 km/t: 7,4 sekunder

Topfart: 215 km/t.

Introduktion i Danmark: Foråret 2017.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s