KLUMME: Toyota samler sutten op

Endeligt sker der noget. Efter en følelsesmæssig tornerosesøvn på femten år, ser det ud til, at Toyota igen har fundet ud af, at følelser også sælger biler. For én ting er at sælge biler til fornuftigfrands og Bodil nede fra bogholderiet. Noget andet er at sælge biler til folk, der rent faktisk elsker biler.

toyota-yaris-wrc

Aldrig har en Yaris set så rå ud, og den kan tilmed sparke røv, hvilket sejren i det netop overståede Svenske Rally understreger. Toyota er tilbage i WRC, og de vil helt til tops.

Tag sidste weekends sejr i det svenske rally. Ja – jeg ved godt at Rally VM ikke er, hvad det har været. Men det giver altid point på drengerøvskontoen, når man slår nogle andre i sport. Og nej – den nye VM Rally bil baseret på en Toyota Yaris er ikke lige så fed som den Toyota Celica Carlos Sainz kørte med i 1990erne. Men det ændrer ikke på, at Toyota trods alt giver os noget passion og fart i en bil du kan kende fra din lokale Toyota forhandler.

ToyotaPrius

Toyota Prius er måske ikke den kønneste bil på vejen. Men den taler til miljøforkæmpernes følelser, og det gør den mere emotionel end en Auris, der bare er fornuftig.

Men følelser handler ikke kun om at været hurtigst, stærkest eller flottest. FØLELSER HANDLER OGSÅ SAMVITTIGHED. Følelsen af, at gøre en forskel i forhold til for eksempel miljøet, betyder mere og mere for nutidens bilkøbere. Hybridteknologi og brintbilen Mirai viser, at Toyota også har forstået generation vi-bekymre-os-om-stigende-vandstand-og-global-opvarmning. Okay – både Toyota Prius og Toyota Mirai ligner noget selv en småbørnsmor ville nægte at have hængende på køleskabet, selvom den 5-årige havde begået tegningen. Men den nye Toyota CH-R ser anderledes fræk ud end den søvndyssende Toyota auris, og den fås også som miljørigtig hybrid. Det oser så meget af BÅDE fornuft og følelser, at bilen kunne være Jane Austens idé.

Jeg var fornyeligt til et arrangement med Toyota Danmark, og her præsenterede direktør Frank Okoisor sit syn på Toyota i 2017.

”Vi er kendte for kvalitet og holdbarhed – men der skal mere til. Vi lancerer en opfrisket udgave af Toyota GT86 og så vender vi tilbage i WRC (Rally VM) – alt sammen fordi vi skal have følelser tilbage i mærket. Det handler om at give os en legeplads, hvor vi kan teste nye systemer, der senere kan finde vej til personbiler. Vi tilfører hele tiden flere følelser til Toyotamærket. Vi ved, at det ikke sker natten over, men vi kan se, det gør en forskel.”

2016-toyota-ts050-hybrid

Toyotas Le Mans bil fra 2016 manglede kun en enkelt omgang, for at have sluttet på toppen af podiet. Men en smadret turbolader punkterede drømmen for Toyota.

Et af de steder, hvor Toyota har forsøgt at tilføre følelser, er på Le Mans. I 2016 var de én sølle omgang fra endeligt at vinde det løb, de har stræbt efter at vinde så længe, men så røg en turbolader, og Porsche strøg igen med sejren. I stedet for at skovle den halvpinlige affære ind under gulvtæppet, så forsøger Toyota at lære af det. At bruge det som brændstof til at arbejde endnu hårdere. Toyota vil igen være nr. 1. Både på salgslisterne og i motorsport.

En enkelt rallysejr i Sverige gør det ikke. Men de vender tilbage til Le Mans med en stålsat ambition om at tæve Porsche. De lancerer lige om lidt en Toyota Yaris Sport med +200 hk, og de er på vej med en baghjulstrukken sportsvognsstorebror til Toyota GT86, der er udviklet i samarbejde med BMW.

yaris-sport-1

Sådan ser den hurtigste Yaris til dato ud. Den kommer i 2017 med +200 hk. Mit bud er en topfart på 220 km/t og en 0-100 km/t tid på under 7 sekunder, så så bliver ordene Sjov og Toyota igen nogle vi kan bruge i samme sætning.

Rom blev ikke bygget på én dag, og det er stadigvæk småt med emotionel automobil sexappeal hos den lokale Toyota-forhandler. Men smid pokaler fra et WRC-mesterskab, en Le Mans sejr, en +200 hk Yaris og en baghjulstrukken sportsvogn (der gerne må hedde Supra) med +300 hk ind i den ligning, og Toyota har igen potentiale til at finde vej til vore automobilhjerter uden at skulle slå på de evige argumenter om holdbarhed og høj kvalitet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s