Le Mans 2017 – en neglebidder af rang!

OPTAKT LE MANS: Jeg sidder og steger i små 30 graders varme med 100 meter til banen. Larmen fra formiddagsopvarmningen er infernalsk. Især når Magnussens #63 Corvette brøler grundvredt forbi. Men jeg elsker det. Det er Le Mans, når det viser sig, fra sin allerbedste side!

FordGT2016_WEC_SpaFrancorchamps-May07_01

Ford stiller med fire GT’ere, og de skal forsøge at slå Jan Magnussen i Corvette, Nicki Thiim og Marco Sørensen i Aston Martin og Michael Christensen i Porsche. Og nå ja – så skal de også slå de alsejrende Ferrari 488. Det er ikke let at finde ud af hvem man som bilbegejstret dansker skal holde med.

Årets løb er akkurat så smækfyldt med potentielt drama som altid. Her er mine optaktsbetragtninger til årets løb, der starter kl. 15.00.

LMP1-klassen – er det ikke Toyota tur?

Hvis vi starter i kongeklassen LMP1, så må 2017 være året, hvor Toyota endeligt tager den endelige sejr. De har været tæt på såååå mange gange, og sidste år lå de først efter 23 timer og 55 minutter. Men så gik bilen kold og Porsche vandt igen. Det må ikke ske for japanerne i år. Ved torsdagens kvalifikation smadrede de konkurrenterne med en pole position tid på lige over 3 minutter og 14 sekunder – altså over 2 sekunder hurtigere end den hurtigste Porsche. Det lander Toyota med favoritværdigheden. Audi er ikke med i år, så det bliver en kam mellem de tre Toyotaer og de to Porsche 919 hybrider. Begge hybridbiler og begge benzinbiler.

Toyota

Toyotas hybridracer satte hurtigste omgangstid nogensinde på Le Mans i kvalifikationen, og det lander japanerne favoritværdigheden i årets 24-timers løb.

 

Jeg er dybest set en stor fan af Porsche, mens Toyota ikke er et bilmærke, der sætter mine automobilemotionelle receptorer i brand. Men i år holder jeg med Toyota. For løbets skyld og for japanernes skyld, så SKAL 2017 være året, hvor Toyota vinder på Le Mans.

GTE Pro-klassen – Danskerslagmarken

For mig personligt er GTE-Proklassen også den fedeste på Le Mans, fordi bilerne ligner de biler vi møder på vejene, og ikke de abstrakte insektlignende biler fra LMP1 klassen. Der er 13 biler i GTE Pro-klassen i år, og til kvalifikationen var der 1,5 sekunder mellem den hurtigste og den langsomste. Det gør det til en afsindig tæt affære.

Hvis vi starter med danskerne, så kørte Aston Martin #95 med Marco Sørensen og Nicki Thiim hurtigst af danskerbilerne i kvalifikationen, og starter nr. 3 i klassen. De vandt VM i WEC-serien sidste år, men har ikke imponeret i årets første to løb på Silverstone og på Spa. Aston Martin raceren er den ældste af modellerne i GTE Pro-klassen, men det gør den tydeligvis ikke til den langsomste, og den er i min optik den smukkeste. Så måske Le Mans bliver deres løb.

Aston Martin

Nicki Thiim og Marco Sørensen er grundstammen i The Dane Train fra Aston Martin, og deres bil #95 var den hurtigste danskerbil i kvalifikationen.

På sjette startposition i GTE Pro-klassen finder vi Jan Magnussen i Corvette #63. Vi ved holdet har erfaringen og Corvette er traditionelt set en sindsyg pålidelig racerbil over 24 timer, så muligheden er der, men de er ikke umiddelbart favoritter i min optik.

I Porsche #92 finder vi Porsche fabrikskører Michael Christensen i den nye 911 RSR racer. Sidste år manglede 911’eren fart, men den har de fundet med den nye model, hvor motoren er flyttet foran bagakslen! Det er en 911 revolution og ikke samme motorplacering som i gadebilen. Hvordan Porsche har fået den igennem nåleøjet ved jeg ikke, men det har gjort bilen mere konkurrencedygtig og #92 starter på syvende startposition.

Udover danskerbilerne så stiller Ford til start med fire Ford GT racere og Ferrari har tre 488 racere til start. Ford vandt sidste år med GT’en mens Ferrari altid leverer hurtige præstationer på Le Mans. Så GTE Pro-klassen leverer neglebiddende spænding allerede inden løbet er sat i gang. Jeg har mine penge på enten Ford eller Ferrari, men tør ikke spå om noget som helst før et par timer inde i løbet…

De andre danskere

Udover de fire nævnte danske kører danske David Heinemeier Hansson i bil #13 i LMP2 klassen og Christina Nielsen kører i GTE Am-klassen i Ferrari #65. Skal jeg være hudløst ærlig, så tør jeg ikke spå om deres chancer i årets løb i deres respektive klasser. Men over 24 timer kan alt ske, og det er det som gør Le Mans til det fedeste og mest fascinerende motorløb i hele verden.

Vil du hører mere om Le Mans, så tune ind på min podcast og hør en mere udbygget optakt her: Optakt til Le Mans 2017 – PODCAST

Og ellers kan du få små bidder undervejs fra løbet – en slags backstage video-snaser på min youtubekanal her: Kuffert & Kørehandsker Youtubekanal 

En kanal som du naturligvis bør abonnere på, hvis ikke du allerede gør det.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s