Le Mans priser 2017: Fra årets ÆV til årets badass!

HITLISTE: De har kæmpet i 24 timer her i Le Mans. Mod varme, træthed og uforudsigelige mekaniske nedbrud. Målet er altid en plads på podiet. Ikke alle lykkedes med at opfylde målsætningerne, men alle er med i kampen om kuffertogkoerehandsker.dk’s Le Mans priser. Så her er de – årets prisliste sammenstykket fra tilskuerpladserne ved årets Le Mans 2017.

Ford le mans

Over 20 pitstops pr. hold og alle førere skal kører minimum 6 timer hver, mens bilen skal holde alle 24 timer. Le Mans er en vanvittig mundfuld. Foto: Henrik Drebolt

Årets sympatikram: Går (ligesom sidste år og forrige år) til Toyota, der endnu engang tager fra Le Mans uden den overordnede sejr, de kom efter. Forrige år var bilen ikke hurtig nok, sidste år stod den af efter 23 timer og 55 minutter. I år havde de speed og de lå til at vinde indtil halvvejs igennem, og så smuttede et par gearkasser og istedet for tre var der kun én Gazoo Racing Toyota Hybridracer tilbage. Porsche har nu 18 Le Mans pokaler i skabet hjemme i Stuttgart – og en ny på vej fra Le Mans til hauptkvarter i Stuttgart. Toyota har ingen.

Årets duel: GTE Pro-klassen har været decideret sindsyg i år. Da jeg vågnede søndag morgen og skulle tage bestik af situationen, lå de første seks biler i klassen stadigvæk på omgangshøjde. Efter 17 timer! Det gør Le Mans helt unikt. Måske prisen skal går til FIA og organisatørene ACO, for bare at være eminente til at udligne forskellene mellem bilerne i den lidt uigennemskuelige “Balance of Performance” fordeling af vægt, brændstof og power mellem bilerne i den tætte dysts hellige navn. Og det fortsatte helt til fem minutter i lukketid, hvor Aston Martin overhalede Corvette og Ford GT også passerede Corvette et lamaspyt før målstregen.

Årets overraskelse: Jackie Chan Racing kørte med om den samlede sejr! Et LMP2 hold ejet af en B-liste skuespiller med et imponerende kampssportsrepetoire. Det tror jeg ingen havde set komme.

Største respekt: Går i år til #95 Aston Martin med Nicki Thiim og Marco Sørensen ved roret. De har haft deres del af uheld startende med en punktering tidlig i løbet. Men hver gang har de kæmpet, kæmpet og kæmpet, og de har haft farten i klassen og kravler hver gang tilbage mo toppen. Men uheldene var for mange til at sikre en podieplacering.

Aston Martin

Nicki Thiim og Marco Sørensen er grundstammen i The Dane Train fra Aston Martin, og deres bil #95 var den hurtigste danskerbil i kvalifikationen. Men uheld satte dem udenfor podiumet.

Hurtigste “rigtige” racerbil: Det har været året, hvor de ultrakomplicerede hybridracere fik klø af de traditionelle benzinracerbiler (altså de “rigtige” racerbiler for en ægte benzinnørd). Bortset fra vinderbilen måtte alle de andre LMP1 hybrider enten give op eller kører om sekundære placeringer. For første gang i en hel Le Mans generation, hvor hybridracerne i LMP1 klassen har sejret stort. Men både Porsche og Toyota har haft store problemer i årets løb, mens de simplere LMP2 racere bare har tonset derudad. Med danske David Heinmeier Hansson bag rattet i Rebellion Racing #13, tager den schweizisk fødte benzinracerbil titlen.

Årets skuffelse: Sidste år imponerede Ford i deres comeback og 50 års jubilæum for deres første sejr i 1966, med en 1,3 og 4. plads i GTE Proklassen. I år havde de aldrig farten til rigtigt at true Corvette, Aston Martin og (til dels) Porsche. Måske de er blevet straffet for hårdt op til løbet, da løbsorganisationen ACO fastsatte “Balance of Performance” mellem GTE Pro-bilerne. Med fire biler havde de den statistiske sandsynlighed på deres side, men sådan skulle det ikke gå.

Du kan dog komme med i Ford-pitten i min video fra nattebesøget i pitten her: TV: Ford har superlim, tape og velcro i pitten

FordGT2016_WEC_SpaFrancorchamps-May07_08

Ford GT havde aldrig farten til at udfordre de bedste i GTE Pro-klassen. Foto: PR

Uheldige helte: Alle der har en aktie i Toyotas Le Mans indsats. Men især japanske  Kamui Kobayashi – der i kvalifikationen smadrede konkurrenterne med en 3.14 minutter tid, får al min sympati og titlen som årets uheldige helt. Han måtte efterlader den førende Toyota færdig først på natten på Mulsannelangsiden, hvorfra han gik tilbage til pitten til klapsalver fra de tilskuere som endnu ikke var gået i seng. En sand helt af Le Mans.

Toyota

Toyotas hybridracer satte hurtigste omgangstid nogensinde på Le Mans i kvalifikationen, og det landede japanerne favoritværdigheden i årets 24-timers løb. Men halvvejs igennem var det slut for Kamui Kobayashi der kan trøste sig med at have været årets hurtigste på banen. Foto: PR

Årets fedeste motorlyd: Gentager bare sidste års og forrige hyldest: Chevrolets racercorvettes V8er lyder som om to højtryk, der udkæmper en kamp på lyn og tordenvejr under kølerhjelmen. Det lyder SÅ fedt og SÅ råt og er klart banens største brøleabe. Respekt!

Årets citat: Hørt på radio Le Mans en time før det ternede flag. “Den sidste time er den længste i motorsport, for de hold der fører de respektive klasser i Le Mans, og den korteste time i motorsport for dem der skal indhente de førende”.

Årets vanvid udenfor banen: Et selvkørende badekar for fuld skrald i en rundkørsel. Det er også Le Mans. På vej hjem til hotellet sent lørdag aften, så jeg det her badekar uden lys blæse rundt i en rundkørsel. Sindsygt og klassisk Le Mans vanvid. Se videoen her: TV: Badekar gennem rundkørsel

Årets største ÆV: At Michael Christensen i Porsche 911 RSR #92 ikke kom i mål, for den havde stabile tider og aspirerede til en podieposition i den sindsyg tætter GTE Pro-klasse.

Årets badass: Ved godt Corvette løber med en del priser. Men der var ingen Dodge Viper som forrige år, og som den eneste bil, der fysisk skaber viberationer i mellemgulvet, så er Corvetten bare umulig at komme udenom. Derudover er de andre biler i GTE-Pro klassen racerudgaver af dyre superbiler, mens Corvette i gadetrim uden tvivl er den bil der giver mest power for pengene. Det er ikke en hvermandsejebil, men den er rå arbejderklasse sammenholdt med Ford GT, Aston Martin Vantage og Ferrari.

Chevrolet Corvette Z06 C7.R Edition

Til højre er Jan Magnussens racer-corvette og til venstre ses den civile udgave, som er markant billigere end Ford GT, Ferrari 911 og Aston Martin Vantage. Foto: PR

Årets playboy: Forrige år gik prisen til hollywoodikonet Patrick Dempsey, der kørte en 911 i løbet. Sidste år gik det til Brad Pitt, der startede løbet. I år er jeg i tvivl. Der er ikke rigtigt nogen som skiller sig alvorligt ud. Måske prisen skal gå til Fabian Barthez. Ikke for hans udseende eller livsstil, men fordi han med et verdensmesteskab i fodbold, en klubkarriere i Manchester United og sit eget racingteam (Ligier #23) i Le Mans har et CV, der er enhver ægte playboy værdigt. Også selvom han ikke fik bilen i mål…

Tak for i år, og vi ses til Le Mans 2018!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s